Garantie op bobine of niet ? (ANWB)
In juli 2009 kwam ik met pech te staan. De wegenwacht erbij en ik werd naar het station van hun in Utrecht gesleept. Diagnose was Bobine kapot. Nieuwe er in en rijden maar weer !
Een paar honderd kilometer later kreeg ik storing uitlaatgassen. Hier op het forum gekeken en daar werden allerlei tips gegeven.
Ik een voor een alles uitgesloten en tot slot ook nog de katalysator vervangen . Storing uitlaatgas bleef echter terug komen ondanks vele malen resetten.
Deze week kwam ik tijdens een bougiewissel w.s. achter de werkelijke reden van de storingen
Het bleek dat de bobine rail bij de eerste cilinder doorgebrand was net boven de kunststof cup die over de bougie heen gaat. Finaal doormidden gevonkt.
De motor liep wel gewoon en heeft dat eigenlijk vanaf juli 2009 gewoon gedaan. Ik denk dat door misfire ( vonk gaat naar massa af en toe ) de storing uitlaatgas steeds weer terug kwam.
De ANWB gebeld en gevraagd of er garantie op de ingezette bobine zit ( na 8 maand en ong 15.000 km) . Ik kreeg te horen dat op electronica geen garantie zit en dat ze er niet aan beginnen.
Ik kon wel een klacht indienen bij de ANWB klantenservice om te kijken of het alsnog vergoed zou worden.
Hoe denkt men op het forum hierover. Klacht indienen of niet ??