Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 Knipperend xenon 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 Break Exclusive
Opties: Alles behalve inbouw nav.
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Gris Orageux

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Knipperend xenon
MarcusE schreef:
Volgens mij heeft 5000K de grootste lichtopbrengst. 6000K geeft iets minder licht, maar waarschijnlijk wordt de lichtkleur beter gereflecteerd door reflectiematerialen op verkeersborden etc, waardoor het lijkt dat je meer licht hebt. In de Saxo van mijn vrouw zit ook 6000K aftermarket Xenon en reflectiemateriaal reageert er enorm op. Borden lichten eerder op dan met 4300. Maar de 4300 van de C5 geven, volgens mij, wel meer licht.

Inderdaad 6000K doet het erg goed op verkeersborden. Best fijn als je vaak op onverlichte wegen rijdt. Ik ben voor 5000K gegaan omdat ik voor de C5 strak wit wilde hebben ipv wit met blauw of geel... hopen det de 5000K dus aan de verwachtingen zal voldoen ;)

22 jan 2010 01:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
MarcusE schreef:
Standaard is inderdaad de 4300K Philips.

Inderdaad.
En de 5000, en zeker 6000K en nog hoger, da's voor de Sjonnies. Dat zijn toch geen C5 rijders?

Groet,
JW

Wel grappig.. heb je zelf al ervaring met 5000K? De kleur kan zelfs nog erg afhangen van welk merk Xenonpit / kwaliteit die je gekocht heb. Ik heb zelf eens een vergelijking gehad met een 6000K ebay hongkong kit en mijn Pilot 6000K. De hongkong kit had duidelijk veel meer blauw inzich dan de Pilot kit. De verschillen tussen Target HID en Pilots zijn ook nog best groot.

Dus zomaar over 1 kam scheren en zeggen sjonnies of niet ;). .i dunno.

Kijk hier naar de outputs en kleuren voor wie nog geen beeld heeft;

http://www.high-intensity.org/forums/sh ... .php?t=821

22 jan 2010 11:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heb je ook mijn posting hierboven gelezen, die over strooilicht en dus verblinding gaat?

Als je de 4300K van je C5 vervangt door een 5000K of 6000K zal er meer strooilicht ontstaan, dat is een physisch gegeven, veroorzaakt door de brekingsindex van het glas, zie het plaatje http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ex.svg.png .
Door dat strooilicht zul je de borden beter zien oplichten, inderdaad. Maar datzelfde strooilicht zorgt er nou juist ook voor dat de tegenligger meer verblind wordt.
Het zou goed zijn als er bij APK keuringen gelet wordt op dit soort zaken, wat mij betreft is het dus nodig dit te verbieden en strikt te handhaven :idea:

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

22 jan 2010 11:22
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heb je iets meer informatie hier over? Ik zie daar alleen berichten met meningen maar geen concrete literatuur. De lamp blijft toch op de zelfde plaatst staan dus zou je opzich het zelfde brandpunt moeten hebben als de twee lampen gelijk zijn. Dus in hoevere zou de kleur dan hier van invloed op zijn. Met het plaatje van wiki wordt ik niet veel wijzer.

Wat ik wel weet is dat als de lampen unit geschikt is voor Halogeen en je er Xenon in stopt, dat de kans op strooilicht groter is omdat de unit niet geoptimaliseerd is. Meer strooilicht bij hogere Kelvin waarde in een originele xenon unit heb ik nog nooit eerder over gelezen.

Daarnaast is de kwaliteit van het glas van de xenon lamp zelf ook van invloed op het lichtbeeld en verstrooing.

Maar laten we er van uit gaan dat beide lampen 100% gelijk zijn, alleen verschil van kleurtemperatuur dus 4300K vs 5000K. Waarom zou dit dan toch verschillen?

Ben benieuwd, ga zelf nog even zoeken :smt193

22 jan 2010 11:50
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
SkyBuMp schreef:
Kijk hier naar de outputs en kleuren voor wie nog geen beeld heeft;

http://www.high-intensity.org/forums/sh ... .php?t=821

Ik heb ze allemaal geprobeerd, en dat beeld klopt wel.

Als je naar het paaltje aan de rechterkant kijkt hoe dat oplicht, dan zie je dat het bij 6000k het duidelijkste is.

Dit is ook mijn ervaring, op grote afstand zie ik met 6000K witte en reflecterende zaken veel eerder.

Ik rij hier vaak langs onverlichte wegen met hardlopers en hondenuitlaters die dan een reflecterend vest dragen.
Met 6000K zie ik de strepen al reflecteren op 4/500 meter, en dit met de lampen normaal afgesteld, niet verblindend en probleemsloos door de APK.
Met 4300K is dat echt een heel stuk minder en zie ik niets reflecteren boven de 300 meter.

Met 3000K heb ik inderdaad meer licht op dezelfde plek als met de halogeen lampen, maar zie ik geen reflecties meer buiten dat gebied.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

22 jan 2010 12:03
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Heeft dat dan met meer verstrooing te maken of met de kleur van de 6000K (meer blauw dus) waardoor de verkeersborden beter reflecteren.

Misschien weerkaatst geel minder goed dan blauw?

Afbeelding

22 jan 2010 12:07
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
SkyBuMp schreef:
Misschien weerkaatst geel minder goed dan blauw?

Dat vermoed ik, en dat is in ieder geval mijn ervaring, het is niet een klein verschil, het scheelt echt enorm..

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

22 jan 2010 12:28
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**

Naar boven
Antwoord met een citaat
SkyBuMp schreef:
Wat ik wel weet is dat als de lampen unit geschikt is voor Halogeen en je er Xenon in stopt, dat de kans op strooilicht groter is omdat de unit niet geoptimaliseerd is. Meer strooilicht bij hogere Kelvin waarde in een originele xenon unit heb ik nog nooit eerder over gelezen.

In de C5 (ph1?) zitten lampunits die zowel voor halogeen als voor xenon gebruikt worden. Er staat een H-code en een D-code op. Er worden geen verschillende lamphuizen gebruikt (zie ook draadje over einde aftermarket-xenon). Ik ga ervanuit dat de lamphuizen voor beide lichtbronnen geoptimaliseerd zijn.

Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding

22 jan 2010 12:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
SkyBuMp schreef:
Heb je iets meer informatie hier over? Ik zie daar alleen berichten met meningen maar geen concrete literatuur. De lamp blijft toch op de zelfde plaatst staan dus zou je opzich het zelfde brandpunt moeten hebben als de twee lampen gelijk zijn. Dus in hoevere zou de kleur dan hier van invloed op zijn. Met het plaatje van wiki wordt ik niet veel wijzer.

Daarnaast is de kwaliteit van het glas van de xenon lamp zelf ook van invloed op het lichtbeeld en verstrooing.

Maar laten we er van uit gaan dat beide lampen 100% gelijk zijn, alleen verschil van kleurtemperatuur dus 4300K vs 5000K. Waarom zou dit dan toch verschillen?

Ben benieuwd, ga zelf nog even zoeken :smt193

Zie http://www.flitsservice.nl/phpBB/juridi ... 41728.html en daarin staat een posting van MJOLNIR dd 29 maart 2008 met wat plaatjes, onder andere het plaatje dat ik eerder aanhaalde.
Het probleem zit 'm in de prisma werking van het glas, dat heeft een andere brekingsindex voor korte golflengtes dan voor de langere. Daardoor ontstaat meer strooilicht, dat verblindend werkt.

Een bijkomend probleem is dat het met de toleranties bij de goedkope setjes vaak niet al te best gesteld is. Daardoor ligt het brandpunt dan niet helemaal op de goede plaats, met als gevolg extra verblinding.

Groet,
JW

22 jan 2010 12:56
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Thanks voor de extra informatie! Ik ben benieuwd wat mijn bevindingen straks zullen zijn, deze claim heb ik nu voor het eerst gelezen maar nog nergens anders gevonden.

Ik zal het zelf kunnen testen as. week dus even geduld:D

23 jan 2010 14:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kapitein Rob schreef:
SkyBuMp schreef:

In de C5 (ph1?) zitten lampunits die zowel voor halogeen als voor xenon gebruikt worden. Er staat een H-code en een D-code op. Er worden geen verschillende lamphuizen gebruikt (zie ook draadje over einde aftermarket-xenon). Ik ga ervanuit dat de lamphuizen voor beide lichtbronnen geoptimaliseerd zijn.

Dat verbaast me zeer, wat heet.
Dat zou betekenen dat er in de lampunit geen officiële Xenons gebruikt worden, maar after-market spul. Immers, de lamphouder voor een Xenon is heel anders dan die voor een H1/H7 zoals die in een gewone koplamp zit. De Chinezen hebben daar een Xenonvervanging voor gemaakt, maar da's geen officiële.

Groet,
JW

23 jan 2010 14:33
Profiel
V.I.P & Kalender beheerder
V.I.P & Kalender beheerder

Auto: C5 Break 2.0 HDi Ligne Prestige (DERHZB) kenteken-afgifte: 07.NOV.2003
Opties: HID Xenon, rood lederen bekleding, rode grill
Energielabel: C
Organummer: 09527
Productienummer: 10309
kilometerstand: 185.656+
Kleur: Blanc Banquise, EWPB
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:
Kapitein Rob schreef:
SkyBuMp schreef:

Dat kan ik inderdaad bevestigen, heb ze naast elkaar gezien.
Als je de phase 1 lampunits met fabriekaf Xenon bekijkt, zul je zien dat het lamphuis zelf volledig identiek is aan dat van de Halogeen lampen, er zit alleen een andere lamp in.
De fabriekaf Xenonlamp heeft een soort van rond metalen schermpje ervoor en dus géén projectielens, terwijl in geval van de fabriekaf Halogeen lamp er een (kunststof?) kapje in het huis bevestigd is zodat je niet rechtstreeks in de lamp kunt kijken. Vandaar ook de codes H en D op het lamphuis!

Je kunt aftermarket Xenon dus altijd herkennen aan het kapje ervoor i.p.v. het schermpje.
Als de lampen aan zijn tenminste ;-)

JW-NHS schreef:
Dat zou betekenen dat er in de lampunit geen officiële Xenons gebruikt worden, maar after-market spul. Immers, de lamphouder voor een Xenon is heel anders dan die voor een H1/H7 zoals die in een gewone koplamp zit. De Chinezen hebben daar een Xenonvervanging voor gemaakt, maar da's geen officiële.

Groet,
JW

Overigens wordt hier bij de APK niet naar gekeken; heb het bij verschillende garages nagevraagd.
Er wordt uitsluitend op gelet of het lichtbeeld juist is en niet teveel verstrooiing heeft.

Bij eventuele kontrole door de politie let die er op of op het lamphuis de H en D codes vermeld staan; indien er de codes H en D er op staan, mag er dus zowel een Halogeenlamp als een Xenonlamp (dus OOK aftermarket) in geplaatst worden!

Zo zie je dat Citroën voor de phase 1 een goedkope oplossing bedacht heeft voor het plaatsen van Xenonlampen, maar rekenen de klant een veel hogere prijs door!
Nee, dan neem ik wel een C5 met Halogeen koplampen die ik zelf vervang door de Aftermarket Xenon lampen en steek het verschil wel in eigen zak.

Heb nou toch ook een 5000K setje ter vervanging van de 6000K besteld.

Historie:
    BX TRS 1.6 (afgifte: 1983) 1990 - 1997
    Xantia 1.8i 16V Tentation (afgifte: 10.JAN.1997) 1997 - 2006
    C5 Break 2.0 HDi LP - 110 pk (afgifte: 07.NOV.2003) 2006 - ....

25 jan 2010 03:06
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hebben de halogeen lampen ook automatische hoogteregeling? Want een wis was installatie hebben ze zeker niet (die dopjes zitten alleen op e exclusive).

5000K verwacht ook dat die erg nice zullen staan. Ik kon merken dat de lichtsterkte na 8 jaar gebruik van de OEM xenon pit niet zo optimaal meer was vergeleken mijn jaar oude Pillot Xenon kit. Ik hoop met de nieuwe lampjes weer op top niveau te zitten.

Vreemde is wel dat ik altijd gelezen heb dat wanneer de lampen stuk gaan dat ze paarsig worden, maar mijn OEM lampen waren gewoon mooi wit/blauwig maar zeker geen paars.

25 jan 2010 10:50
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
JW-NHS schreef:

Het is niet wat je denkt. De reflector en lampunit zijn dus wel gelijk, maar de voet is echt anders. Xenon is gewoon een D2R lamp met hoogteverstelling. Ik denk dat Citroen gewoon zoveel mogelijk hetzelfde heeft gehouden, immers, dat geeft lagere produktiekosten.

Roel.

25 jan 2010 12:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
roelbouwman schreef:
Ik denk dat Citroen gewoon zoveel mogelijk hetzelfde heeft gehouden, immers, dat geeft lagere produktiekosten.

Citroën had veel geïnvesteerd in complexe spiegeltechniek (Xm,Xantia) en wilde niet overstappen naar projectors, ook omdat die gewoon hun eigen nadelen hebben (gewicht, strooilicht door breking, ziet er uit als pitjes van voren)

Daarin was Citroën overigens niet alleen, MB en Rino gebruik(t)en ook reflector Xenon.

Technisch was het uiteindelijk makkelijker om meesturend Xenon als projector te implementren dus is de C5PhII omgezet, maar die unit zit ook in de C4 of Phaeton, Touareg dus die aantallen maken het ook goedkoop. De bijbehorende pit (D2S) heeft geïntegreerde electronica in de voet, dat maakt het systeem ook goedkoper.

VWB het lamphuis dat beide soorten aankan, dat doet VW ook bijv.

Citaat:
Zo zie je dat Citroën voor de phase 1 een goedkope oplossing bedacht heeft voor het plaatsen van Xenonlampen, maar rekenen de klant een veel hogere prijs door!

Zoals gezegd: complexe spiegeltechniek is echt niet gekozen voor het goedkoop zijn. Wil je Xenon dan moet je gewoon accepteren dat je per km goedkoper uitbent dan met Halogeen, maar per pit duurder.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

25 jan 2010 18:47
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende