C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2008 16:11
Auto: C5 phase 2 1.6hdif sedan
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
C5club Newbie
C5club Newbie
Wanneer moet het roetfilter in een 1.6hdif uit 2005 vervangen worden?
Ik lees 100k, 120k en de garagist zegt 160k. Ik negeer de service-meldingen in het display want die verdwijnen ook steeds. Nu 116000 gelopen.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: ruildeel roetfilter

Bericht door Menno »

Max zo'n + 120K, .. (vanaf ongeveer organummer 9300, daarvoor + 80K ) meldingen van Eolyse/roetfilter e.d. zou ik niet negeren, daarmee help je de auto vanzelf om zeep.

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2008 16:11
Auto: C5 phase 2 1.6hdif sedan
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
C5club Newbie
C5club Newbie
waar vind ik het orga-nr?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Menno schreef:Max zo'n + 120K, .. (vanaf ongeveer organummer 9300, daarvoor + 80K ) meldingen van Eolyse/roetfilter e.d. zou ik niet negeren, daarmee help je de auto vanzelf om zeep.
dat zijn de getallen voor de 2.2HDi.
niet de 2.0HDiF of 1.6HDiF
Ik negeer de service-meldingen
wat is de melding exact?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2008 16:11
Auto: C5 phase 2 1.6hdif sedan
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
C5club Newbie
C5club Newbie
Ik heb het orga nr intussen gevonden 10363.
De meldingen zijn iets van "roetfilter vervuild", ik ben de precieze text vergeten.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Roetfilter vervuild zou idd kunnen betekenen dat er zodanig veel asresten inzitten dat er na regeneratie nog restdruk blijft. Je hebt dus nog geen melding gehad: niveau Eolys/Diesel Additief laag?
Die is logischer na 120dm.

Orga is niet van belang, op de 1.6HDi is het interval totdusver altijd hetzelfde, maar het vervangen van het FaP hangt ook af van gebruik:
Afbeelding
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: ruildeel roetfilter

Bericht door Roman »

mijn C5 van 2005 gemaakt volgens organummer in aug 2004 moest bij 120000 km een andere filter..

;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Roman schreef:mijn C5 van 2005 gemaakt volgens organummer in aug 2004 moest bij 120000 km een andere filter..
moest van de garage of moest van de compu?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 aug 2008 16:11
Auto: C5 phase 2 1.6hdif sedan
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6
C5club Newbie
C5club Newbie
EvilTwin schreef:Roetfilter vervuild zou idd kunnen betekenen dat er zodanig veel asresten inzitten dat er na regeneratie nog restdruk blijft. Je hebt dus nog geen melding gehad: niveau Eolys/Diesel Additief laag?
Die is logischer na 120dm.

Orga is niet van belang, op de 1.6HDi is het interval totdusver altijd hetzelfde, maar het vervangen van het FaP hangt ook af van gebruik:
Afbeelding
neen, ik heb geen melding over de eolyse gehad.
Eviltwin, betekent die tabel dat ik eerst eolys moet aanvullen en na 20K pas het fap moet ruilen?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: ruildeel roetfilter

Bericht door Roman »

EvilTwin schreef:
Roman schreef:mijn C5 van 2005 gemaakt volgens organummer in aug 2004 moest bij 120000 km een andere filter..
moest van de garage of moest van de compu?

citroen, zelfs de vloeistof moest worden bijgevuld in eerste instantie bij 80k maar is door citroen verhoogt naar 120k

bij de ph2 dan..
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Roman schreef:
EvilTwin schreef:
Roman schreef:mijn C5 van 2005 gemaakt volgens organummer in aug 2004 moest bij 120000 km een andere filter..
moest van de garage of moest van de compu?

citroen, zelfs de vloeistof moest worden bijgevuld in eerste instantie bij 80k maar is door citroen verhoogt naar 120k

bij de ph2 dan..
zoals ik al zei Roman, die 80 is voor een andere motor: de 2.2HDi. Al tijdens de Ph.I verhoogd naar 120dkm, bij het invoeren van een nieuwe Eolys soort.

Eolys hoort de auto zelf te zeggen, maar je kunt dit wel nameten, dus zei de garage dit puur op voorspraak van Citroën of hebben ze het niveau gecontroleerd en hoeveel is er bij gegaan?

Roetfilter levert sowieso een waarschuwing op van de BC. Je kunt het ook horen (relais).
Eviltwin, betekent die tabel dat ik eerst eolys moet aanvullen en na 20K pas het fap moet ruilen?
Dat is ongeveer wat je kunt verwachten, maar als je Eolys nog niet op is zou ik eerst een uitbrander laten doen (speciale regeneratie cyclus), zoek maar in de desbetreffende topics. Tijdens die cyclus is precies te bepalen hoeveel asresten er inzitten en of het FaP al vervangen moet worden.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Re: ruildeel roetfilter

Bericht door Roman »

ik denk dat in het begin die 80k gecopieerd was van de 2.2 hdi
bij mijne hebben ze niet bijgevuld, want bij 80k is er een nieuw tankje ondergekomen en toen zat er nog genoeg in..
weet al niet meer precies hoeveel..

voor de 1.6 hdi weet ik het niet..
maar ik weet dat mijn dealer het roetfilter van de 2.2 hdi schoonmaakt met de hogedrukreiniger..
en heeft hier goede ervaringen mee.. ;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
ORGA 93xx is nog in de ph.I en toen al is het interval verhoogd naar 120dkm. De enige motor in de ph.I met een FAP was de 2.2HDi en dus de enige motor die ooit een 80dkm interval heeft gespecificeerd gehad (op de C5)

De ph.II motoren (1.6HDiF110, 2.0HDiF138 en 2.2HDi173) zijn allemaal op basis van die nieuwe Eolys variant en kunnen dus grotere intervallen aan. Er is voor die motoren nooit 80dkm gespecificeerd.

Op de 1.6HDi gaat het "maar" 120dkm mee omdat er 3L bij aflevering in zat, maar het reservoir kan 5L hebben. Alle reservoirs zijn 5L.

maar ik weet dat mijn dealer het roetfilter van de 2.2 hdi schoonmaakt met de hogedrukreiniger..
en heeft hier goede ervaringen mee.. ;)
Dat werd bij de 2.2HDi idd nog voorgeschreven als een mogelijk oplossing, daarna is Citroën zelf opgeknapte FaPs gaan verkopen om de dealers deze vuiligheid te besparen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: ruildeel roetfilter

Bericht door Menno »

Voor de topicstarter is het dus even belangrijk om te zien om welke meldingen het precies gaat, en eventueel hier te melden ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
Re: ruildeel roetfilter

Bericht door Menno »

luttikhuizen schreef: neen, ik heb geen melding over de eolyse gehad.
Eviltwin, betekent die tabel dat ik eerst eolys moet aanvullen en na 20K pas het fap moet ruilen?
Als de eolyse laag staat idd bijvullen, uitbranden van het filter kan dan ook geen kwaad ( gaat via de lexia ) ....
Vervangen Filter kan later ....

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Plaats reactie