Sjever schreef:
Robster76 schreef:
Gisteren een nieuwe ontdekking gedaan met dit 'euvel'. Wanneer ik mijn lichtschakelaar op 0 heb staan en mijn richtingaanwijzer naar links zet, kan ik wel seinen met mijn groot licht. Daarna hoor ik overigens duidelijk het relais klikken en wordt de standaard verlichting weer ingeschakeld. Weet iemand of dit nog steeds met de COM2000 te maken heeft, of kan ik het relais ook eens (laten) controleren?
Dit is zeker een Com2000 probleem, en alles kan veroorzaakt worden door 1 draadbreuk in de flatcable, ivm het multiplex systeem gaan er verschillende signalen over dezelfde draad.
Heeft niets met multiplex te maken, maar het wijst er inderdaad wel op dat het die flatcable in de flipper is. Immers, als jij je knipperlicht naar links aanzet verandert die hendel van positie, en "wring" je de flatcable dus ook wat rechter of juist wat verder in een bocht. En precies dan maakt dat ene spoortje waarschijnlijk weer contact.
Gewoon even demonteren:
- Stuurverstelling even los zetten
- Twee schroefjes T15 of T20 voor het kunstof kapje om je stuur (aan de onderkant)
- Onderste kapje loshalen, bovenste kapje wegklappen
- Achterop het stuur de twee gaten zoeken waar de beugels van de airbagunit zichtbaar zijn.
- Met de grote schroevendraaier die beugels een voor een wegduwen naar de zijkant. Als je een kant los hebt de unit een stukje verder naar buiten trekken zodat 'ie niet terugschiet als je met de andere kant bezig bent.
- De unit eruit pakken, pas op: de kabels zijn niet enorm lang. De twee connectoren achterop losmaken (eerst het borglipje eruit trekken in het midden en daarna de hele connector). De zwarte AMP connector voor de massa ook los maken. Airbagunit wegleggen.
- Connector van de claxon losmaken. Die zit vastgeklikt en kun je uit het stuur wippen en daarna los maken.
- Stuur centreren in middelste stand (wielen recht)
- Met een T50 bitje in de ratel de bout losdraaien waarmee je stuur vast zit
- Stuur verwijderen (let op dat je de flatcables in het midden voorzichtig door het gat geleid. Niet dubbelvouwen, knikken, etc.
Je ziet nu de COM2000 zitten. Die is eenvoudig te demonteren:
- Alle connectoren uit je COM2000 losmaken (borgpalletje met een klein schroevendraaiertje oid wegduwen, connector eruit trekken). Ze zijn color-coded en passen maar op een manier, dus je hoeft niet te merken ofzo.
- Het kunstof borgpalletje op je stuurkolom optillen met een schroevendraaier en de COM2000 naar je toetrekken.
- Let op de stand van de middelste draairing. Markeer die stand of zet hem vast met een stukje tape, maar zorg dat bij het terugmonteren de stand gelijk is en /niet/ een of meerdere slagen gedraaid is.
Rustig binnen op een bureau met goed licht openmaken.
De problemen met de ruitenwisser zijn gewoon een kwestie van schoonmaken van het sleepcontact van die flipper.
De problemen met je verlichting zijn een gebroken spoortje. Je kunt dat repareren door het spoortje te overbruggen met een stukje draad, maar dan heb je wel een goede elektronicasoldeerbout nodig, een stukje draad en wat geduld. Ook moet je de flipper zelf dan nog verder uit elkaar halen. Allemaal niet moeilijk hoor. Met een paar minuutjes kan het gerepareerd zijn.
Als je dat niet wilt of kunt doen dan kun je, bijvoorbeeld bij Bart Ebben, een sloop COM2000 halen met dezelfde linkerflipper. Die kan ook een Xsara of willekeurige andere auto komen, zelfs uit een peugeot. Als er maar dezelfde functies op de flipper zitten. Zo'n "eenvoudige" COM2000 (daar zit bijvoorbeeld geen stuurhoeksensor oid in) kost je een tientje of 6.
- Flipper verwijderen: voorzichtig de connector waar de flatcable inzit omhoog trekken tot de borging, daarna de flatcable eruit halen.
- Flipper repareren of wisselen met werkende flipper. Flatcable weer op in de connector. Helemaal en recht erin steken en de behuizing weer naar beneden duwen.
- COM2000 weer dichtklikken en terugmonteren in de auto.
- Connectoren aansluiten en alle functies testen. Je krijgt nog wel een "airbag storing", immers, die ligt nog naast je op de stoel.
- Als alles werkt stuur monteren, vastzetten, airbag er weer in, etc. Weer testen, de airbag storing moet nu weg zijn en de claxon moet ook werken.
- Starten en voorzichtig het stuur helemaal linksom en rechtsom draaien. Als het niet meer verder kan: niet forceren, dan heb je de middelste draairing op de COM2000 niet vastgezet en toch gedraaid tussen het moment van demonteren en monteren en moet je dat weer corrigeren. Maar dit kan niet voorkomen als je dat ding gewoon met een stukje tape oid vastzet.
Als je in de buurt had gewoond had ik je best even willen helpen. Het is een klein klusje. Maar ik zie dat je nogal ver weg woont.
Roel.