Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
 Xenonverlichting aan-uit, werkt niet? 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Xenonverlichting aan-uit, werkt niet?
Hey

Ik heb een Citroën C5 fase 2. Het is een exclusieve met iedere optie behalve navigatie. Ik heb dus ook de handige Xenonverlichting, die meerdraaiend zijn. Nu heb ik wel het volgende probleem. Als ik in het donker rijdt (gebeurt niet zo vaak), dan gebeurt op een zeker ogenblik het volgende:
De rechtse (pasagierszijde) Xenonlamp gaat opeens uit, dan weer aan, 2sec. verder weer uit, 2sec. verder weer aan, en dan weer uit en blijft dan ook uit. Je ziet het in het donker heel goed gebeuren. Je rijdt dus maar met linkse Xenonlamp nog aan en dat merk je toch. Als je dan de schakelaar van de verlichting op handmatig zet (dus de dimlichten of grootlichten in handmatige stand, dus niet op nul want dat is de automatische stand en knipperen is ook alleen in de automatische stand) dan branden de 2 Xenonlampen wel. Begrijpen wie begrijpen kan? Bij automatische stand opeens knipperen (aan/uit) en blijft uit. Zet je de verlichting daarna op handmatig blijven ze wel branden, echt vreemd!!!

Heeft dit nog al iemand meegemaakt?
Alvast bedankt

09 sep 2009 14:49
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.2 HDi-16v 6v Exclusive Break
Opties: RT3, JBL
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 10080
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 303000
Kleur: gris iceland

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Xenonverlichting aan-uit, werkt niet?
Kan gewoon de gloeilamp zijn (heet dat zo bij xenon?) Bij overschakelen van auto op hand gaan de lampen even uit en dan weer aan. Als je eens een hele avond op hand-aan rijdt zou ie ook moeten gaan knipperen.
Ik heb hetzelfde gehad, als ik even aan en uit deed was het ook weer een tijdje over. Xenon-lampen vervangen en daarna was het over.

Voorloper P508 SW1.6 thp

In bestelling: P508 SW 1.6 hdi 2-tronic noir perla nera, pack look, xenon, sensoren v+a, leder, afneembare trekhaak en integrated sound upgrade

10 sep 2009 20:48
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
munkman schreef:
Kan gewoon de gloeilamp zijn (heet dat zo bij xenon?)

Dat heet een gasontladingslamp. Er zit namelijk geen gloeidraad in. Vandaar ook dat ze 2sec uitblijven, HID lampen kunnen heet niet zo makkelijk starten en zijn ongeschikt om signalen mee te geven. Maar stuk kan de pit wel :smt023

Voor de rest blijft het lastig, maar ik zou ieg een tijdje van de auto stand afblijven, om dat uit te sluiten.
Wellicht ook eens kijken of het meesturen van de koplampen invloed heeft (is meen ik uit te zetten via de BC)

NB Als ik mijn (Xenon) lampen op auto zet gaan ze uit als ik per ongeluk stadslichten selecteer, dat komt toch wel eens voor bij het gebruiken van de richtingaanwijzers. Dit geldt ook vanuit de stand handmatig aan maar dan valt het minder op. Wellicht doet het staakje dit per ongeluk bij jou.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

11 sep 2009 09:31
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: C5 1.6THP Exclusive
Opties: Pack Buss. Excl, Protection, Leder Claudia Matinal
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Organummer: 12051
Productienummer: 0446
kilometerstand: 185000
Kleur: gris thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Beste jeroen,

jeroen_baeten schreef:
Als ik in het donker rijdt (gebeurt niet zo vaak), dan gebeurt op een zeker ogenblik het volgende:
De rechtse (pasagierszijde) Xenonlamp gaat opeens uit, dan weer aan, 2sec. verder weer uit, 2sec. verder weer aan, en dan weer uit en blijft dan ook uit. Je ziet het in het donker heel goed gebeuren. Je rijdt dus maar met linkse Xenonlamp nog aan en dat merk je toch. Als je dan de schakelaar van de verlichting op handmatig zet (dus de dimlichten of grootlichten in handmatige stand, dus niet op nul want dat is de automatische stand en knipperen is ook alleen in de automatische stand) dan branden de 2 Xenonlampen wel. Begrijpen wie begrijpen kan? Bij automatische stand opeens knipperen (aan/uit) en blijft uit. Zet je de verlichting daarna op handmatig blijven ze wel branden, echt vreemd!!!

Weet je zeker dat ze 100% goed blijven branden als je de verlichting op handmatig zet, en dat dit geen toeval is? Want dan zou het namelijk gewoon de lamp kunnen zijn. Als het echt alleen op de automatische stand gebeurd dan moet je het in de electronica zoeken, maar dan is het wel erg gek dat alleen de rechterlamp uitvalt, en niet beide.

Ik heb tot nu toe in ieder geval twee keer een kapotte Xenon pit gehad. Het verschijnsel is inderdaad dat ze uitvallen, en een tot twee seconden later weer ontsteken. Een lamp begon dat soms te doen in een bocht naar rechts. Dat gebeurde op den duur steeds vaker totdat de lamp uiteindelijk helemaal uit bleef. De tweede keer deed de lamp het alleen als hij koud was, en dan ook alleen maar als je over drempels of een hobbelige weg reed. Als de lamp eenmaal warm was dan bleef hij wel continu aan. In beide gevallen heeft een vervanging het probleem opgelost. Visueel is aan de defecte lampen niets te zien.

Gezien het feit dat je maar met een lamp problemen hebt vermoed ik dat gewoon de lamp aan het eind van zijn levensduur is en het gewoon toeval is dat je het alleen op de automatische stand waarneemt. Nieuwe lamp bij de dealer, of op Ebay. Vervangen is net zo lastig of eenvoudig als een gewone halogeen pit. Wel zorgen dat je verlichting /uit/ staat als je de lamp vervangt en pas weer aanzetten als je e.e.a. weer gemonteerd hebt. Net als bij halogeen er zorg voor dragen dat je de lamp zelf niet aanraakt of dat er olie of vetten oid op het glas komen. In verband met kleurverschil verdient het de aanbeveling om beide lampen tegelijk te vervangen, zeker als ze al wat langer meegaan en je niet exact hetzelfde type (en kleurtemperatuur) plaatst.

Groeten,

Roel.

11 sep 2009 11:43
Profiel
Antwoord met een citaat
Is dat niet wat vreemd dat zo'n pit het na ca.50.000 km al begeeft? Ik dacht dat die dingen veel langer mee moesten gaan. :?:

11 sep 2009 14:55
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Break PhIII
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
kilometerstand: 125000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Pit is idd gewoon kapot, heb het zelfde gehad lamp vervangen en klaar.
EDIT: het is de ontsteek electronica die de geest geeft, vervang ze gelijk allebij zodat je geen kleur verschil krijgt. Tip van iemand op mijn werk is: zet er een Philips in en geen Osram. die van Philips behouden hun kleur beter

Ps zijn wel dure lampje 65-85 per stuk ex inzetten

Fiat 127 0.8 1982 180000km RIP
Seat ibiza 1.2 1988 175000km RIP
Xantia 1.6i X 1995 260000km RIP
C5 Ph2 2.0i 16V LPG 2005 312500km Export
Current:
C5 Ph3 2.0 Diesel 2010

14 sep 2009 09:09
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
Citroentje schreef:
Is dat niet wat vreemd dat zo'n pit het na ca.50.000 km al begeeft? Ik dacht dat die dingen veel langer mee moesten gaan. :?:

Tja, alles kan stuk. Wellicht wordt deze auto vrijwel alleen in het donker gereden waardoor het aantal branduren bovengemiddeld is voor de kilometerstand, of wellicht is het gewoon een slecht exemplaar geweest.

Ik heb zelf twee setjes Xenon HID lampen versleten. Het originele setje ging ca 200000km mee, waarna een lamp stuk ging. Het tweede setje (Philips) ging veel minder lang mee, slechts ca 90000km, waarna een van de lampen dus ging flikkeren.

Voor wat betreft de prijs: Op e-bay worden door duitse en britse handelaren lampen aangeboden voor gunstigere prijzen. Vanaf EUR 25 per set voor chinese lampen (D2R), inclusief verzendkosten vanuit de UK. Philips en Osram lampen zijn wat duurder, maar niet veel. Helaas heb je een auto waar de duurste variant van de Xenon lamp in gebruikt is, met fittingtype D1S. Het goedkoopste dat ik voorbij heb zien komen is ca EUR 70 per set, exclusief verzendkosten.

Er is in ieder geval bovengemiddeld veel handel in deze lampen op e-bay, natuurlijk vanwege het simpele feit dat de reguliere verkooppunten voor autoverlichting helaas geen Xenon pitten los verkopen. Hierdoor kunnen dealers e.d. vast blijven houden aan de veel te hoge prijzen en ondersteunen fabrikanten dit door nog steeds aan te geven dat een Xenon lamp niet zelf te vervangen is. Erg jammer, maar goed, e-bay is dus een prima alternatief.

Groeten,

Roel.

14 sep 2009 16:53
Profiel
Antwoord met een citaat
Ok bedankt voor de antwoorden

grtz

15 sep 2009 22:49
Antwoord met een citaat
Blijkbaar heb ik wel veel pech xenon lamp laten vervangen december 2008 en nu weer stuk?
hij knippert en brand niet volop. Volgens garage met er een hele nieuwe unit in á 650,00 euro

optie is beide units vervangenm met normale lampen +/- 350,00 per set maar past dit?

Wie geeft raad...

Fons

13 nov 2009 20:34
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit

Naar boven
Antwoord met een citaat
foko schreef:
Blijkbaar heb ik wel veel pech xenon lamp laten vervangen december 2008 en nu weer stuk?
hij knippert en brand niet volop. Volgens garage met er een hele nieuwe unit in á 650,00 euro

optie is beide units vervangenm met normale lampen +/- 350,00 per set maar past dit?

Wie geeft raad...

Fons

Ik heb een gebruikte Ph2 Xenon unit liggen, misschien zijn daar de onderdelen van te gebruiken?

Dat is er één met meedraaiende lamp.

Anders een Chinees Xenon setje erin monteren?

Volgens mij worden er trouwens op EBAY veel goedkopere vervangingsunits aangeboden zowel voor Xenon als Halogeen.

5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車

13 nov 2009 21:04
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Naar boven
Antwoord met een citaat
foko schreef:

Wie geeft raad...

Fons

Beste Fons,

In een eerdere reply schreef ik:

roelbouwman schreef:
Voor wat betreft de prijs: Op e-bay worden door duitse en britse handelaren lampen aangeboden voor gunstigere prijzen. Vanaf EUR 25 per set voor chinese lampen (D2R), inclusief verzendkosten vanuit de UK. Philips en Osram lampen zijn wat duurder, maar niet veel. Helaas heb je een auto waar de duurste variant van de Xenon lamp in gebruikt is, met fittingtype D1S. Het goedkoopste dat ik voorbij heb zien komen is ca EUR 70 per set, exclusief verzendkosten.

De EUR 650 van je dealer is dus ernstig overdreven. Voor ergens tussen de EUR 85 en EUR 150 moet je een setje kunnen kopen, inclusief verzendkosten. Als je geen twee linkerhanden hebt kun je die ook prima zelf vervangen. Ik weet niet hoe makkelijk of moeilijk de koplampunits bereikbaar zijn in de Ph.2, maar met hier en daar voorzichtig wat ruimte scheppen door iets te demonteren kom je een heel eind. Ik ben langer bezig om een halogeenpit in de C3 te vervangen dan een Xenon pit in mijn C5 ph1. Let wel op: contact uit en lampen pas aanzetten nadat ze weer in de koplampunit zitten. Absoluut niet met je vingers aanraken, dan laat je huidvet op het glaasje achter wat de levensduur van de lamp ernstig verkort.

Als je ze beide vervangt heb je daarna een goede reservelamp. Je kunt ook alleen de defecte vervangen, maar dan heb je vermoedelijk wel een zichtbaar kleurverschil, en als dat te veel is krijg je ook ruzie met oom agent.

Roel.

-------------
- edit -

Ik las het nog even na, en ik zie dat dit wellicht niet om hetzelfde issue gaat als waarvoor dit topic was beschreven. Je zegt "knippert en brandt niet volop". Dan zou het wellicht ook aan de ballast kunnen liggen, en niet aan de lamp. Je zou eerst eens de lampjes links en rechts kunnen wisselen. Op die manier kun je vaststellen of het aan de lamp of aan de ballast ligt. Als je probleem meeverhuisd is het de lamp, blijft het probleem op dezelfde kant dan is het de ballast (of wellicht nog iets anders).

Success.

13 nov 2009 22:28
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]