De rode rondjes [11] zijn de zgn swirl kleppen. Deze zitten in het gecombineerde kleppendeksel/inlaatspruitstuk [10] Ze zitten op de groene as, en worden bediend via de gele hevel [14] door een blauwe regelaar: het zogenaamde swirl bedienings-diafragma [15]
Deze werkt op drukverschillen uit de inlaat. Het heveltje is vrijwel het enige zichtbare deel.
In deze aanzichten is te zien hoe de 8 inlaatkleppen lucht krijgen. Vier van de inlaatkleppen krijgen altijd lucht uit een lang kanaal, de swirlkleppen sluiten een (korter) kanaal af, dat naar de andere 4 inlaatkleppen gaat:

In mijn geval had het kogelgewricht aan uiteinde het begeven. helaas wordt het niet los verkocht:

Het gevolg was in eerste intantie dat de swirlkleppen vast gingen staan in de dichte toestand, dat zorgt voor ademhalingsproblemen bij stationair en vollast. Ik heb ze tijdelijk vast kunnen zetten in open, dan verlies je wat trekkracht in de middentoeren. Nu moet ik nog het nieuwe diafragma monteren of alleen het kogelgewricht...

De swirlkleppen zelf lijken me tamelijk robuust het is dan ook niet zo gek dat er een plastic flutje stukgaat terwijl de rest nog werkt.