Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
okay mijn rijstijl binnen de bebouwde kom met een verbruik van 1 op 7
op trekken gewoon normaal en rustig
zo snel mogenlijk naar de hoogste versnelling op schakelen
10 = 1
20 = 2
30 = 3
40 = 4
50 = 5
bij 50 opgaan trekken? eerst terug schakelen
zodat niet de hele auto begint te schudden door de onder toeren die je maakt
niet te veel remmen, op tijd gas loslaten, auto zoveekl mogelijk laten rollen in het verkeer
en dan rijden we 1 op 7 terwijl mijn inziens toch wel zeker 1 op 10 haalbaar MOET zijn? toch??
op trekken gewoon normaal en rustig
zo snel mogenlijk naar de hoogste versnelling op schakelen
10 = 1
20 = 2
30 = 3
40 = 4
50 = 5
bij 50 opgaan trekken? eerst terug schakelen
zodat niet de hele auto begint te schudden door de onder toeren die je maakt
niet te veel remmen, op tijd gas loslaten, auto zoveekl mogelijk laten rollen in het verkeer
en dan rijden we 1 op 7 terwijl mijn inziens toch wel zeker 1 op 10 haalbaar MOET zijn? toch??
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Ik trek meestal net iets verder door (vaak van 3 naar 5 bij 50).
Maar 1 op 10 denk ik dat je nauwelijks gaat lukken.
Maar 1 op 10 denk ik dat je nauwelijks gaat lukken.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Is het niet zuiniger in elke versnelling wat meer toeren te maken tijdens het optrekken? Onderin heb je minder koppel dus moet je meer gas geven om te bereiken wat je anders bij wat meer toeren hebt. Het lijkt me te gaan om de mate van optrekken bij 1 bepaalde (hier lage) stand van het gaspedaal. In de versnelling waarin ie het spontaanst oppakt moet je dan zitten.
Is het niet ook zo dat een beetje moderne benzine (of dus gas) motor juist is afgesteld op wat meer toeren? Verstelbare nokkenassen enzo...?
Ow trouwens, hier een 2.2HDI, 1 op 14 (gemeten, geen computergegevens want ik vertrouw die boordcomputer voor geen donder en ik kan leven zonder). Vooral snelweg tussen de 140 en 170 (die afsluitdijk he..) en genietend van een lekker duwtje in de rug.
Is het niet ook zo dat een beetje moderne benzine (of dus gas) motor juist is afgesteld op wat meer toeren? Verstelbare nokkenassen enzo...?
Ow trouwens, hier een 2.2HDI, 1 op 14 (gemeten, geen computergegevens want ik vertrouw die boordcomputer voor geen donder en ik kan leven zonder). Vooral snelweg tussen de 140 en 170 (die afsluitdijk he..) en genietend van een lekker duwtje in de rug.
Berichten: 2469
Lid geworden op: 29 aug 2007 18:39
Auto: Citroen 2cv
Opties: Elektronische ontsteking
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986
Energielabel: H
kilometerstand: 45000
Kleur: Blue Celeste
De C5 welke wij rijden met zijn allen heeft geen verstelbare nokkenas.tjob schreef:Is het niet ook zo dat een beetje moderne benzine (of dus gas) motor juist is afgesteld op wat meer toeren? Verstelbare nokkenassen enzo...?
En blizz, 50 in zijn 5 is niet zo bevordelijk voor de wagen, zou idd meer toeren maken.
zou het niets anders kunnen zijn, mijn wagen is nog nooit zo onzuinig geweest
Citroen 2cv6 spécial 1986
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
De eerste tank begint aardig te vorderen.... 595 km ofzo, volgens de BC nog 380 ofzo (afhankelijk van stand gaspedaal) te gaan.
Dynamische verbruik schommmelt tussen 4.5/100 en de 12/100, gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...
Welke is het minst onbetrouwbaar, het wijzertje of de BC
Wat is een goed moment om af te tanken ?
Nee, niet als je ergens stilstaat met allerlei vage foutmeldingen
Dynamische verbruik schommmelt tussen 4.5/100 en de 12/100, gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...
Welke is het minst onbetrouwbaar, het wijzertje of de BC
Wat is een goed moment om af te tanken ?
Nee, niet als je ergens stilstaat met allerlei vage foutmeldingen
Johan
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
jpiek schreef: gemiddele staat nu op 7.8/100
Hmmm, dat staat die van mijn gasbak ook regelmatig.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Dat moet toch nog een stuk beter kunnen!jpiek schreef:De eerste tank begint aardig te vorderen.... 595 km ofzo, volgens de BC nog 380 ofzo (afhankelijk van stand gaspedaal) te gaan.
Dynamische verbruik schommmelt tussen 4.5/100 en de 12/100, gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...
Welke is het minst onbetrouwbaar, het wijzertje of de BC![]()
Wat is een goed moment om af te tanken ?
De BC is behoorlijk betrouwbaar in mijn opinie en moet je je pas echt ongerust maken als hij streepjes geeft in plaats van een te rijden afstand. Je hebt dan nog een km of 30 dus dan is het echt tijd! Om haar te leren kennen zou je kunnen tanken als er nog 150 km gereden kan worden en weet je wat je daar aan hebt. Daarna kun je kijken, of en wanneer het lampje het nog doet en bij mij gebeurt dat als je nog ongeveer 90 a 100 km kunt rijden.
Overigens is de "nog af te leggen" score afhankelijk van je rijgedrag de afgelopen minuten.
Mocht het verbruik niet beter worden wil een flesje injectorreiniger nogal eens effect hebben.
Bij mij zakte het verbruik geleidelijk van 1 op 14 = 7.1/100 tot nu richting 1 op 16 = 6.3/100 over de ruim 15000 km die we er mee afgelegd hebben.
Chris
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Laat ik eerst de auto maar eens wat beer leren kennen. 't rijd ook heel anders als de diesels die ik wel gewent ben (Corsa, Astra, en hel wat Km in een Vivaro) Die schakelen bijna als een benzinewagen. bandbreedte 2500-4500 Rpm.staircase schreef:Dat moet toch nog een stuk beter kunnen!jpiek schreef:gemiddele staat nu op 7.8/100
Wijzer van de tank staat even boven eenderde...
Goede tip.De BC is behoorlijk betrouwbaar in mijn opinie en moet je je pas echt ongerust maken als hij streepjes geeft in plaats van een te rijden afstand. Je hebt dan nog een km of 30 dus dan is het echt tijd! Om haar te leren kennen zou je kunnen tanken als er nog 150 km gereden kan worden en weet je wat je daar aan hebt. Daarna kun je kijken, of en wanneer het lampje het nog doet en bij mij gebeurt dat als je nog ongeveer 90 a 100 km kunt rijden.
weet ik : "volgens de BC nog 380 ofzo (afhankelijk van stand gaspedaal) te gaan."Overigens is de "nog af te leggen" score afhankelijk van je rijgedrag de afgelopen minuten.
Zat er meten bij de eerste keer tanken al in. Ben wel de lui km (slechts 15000 afgelopen jaar, ritjes van ca 10-5 km) eruit an het gassen. Ik ben haar wel aan het uitproberen zeg maar...Mocht het verbruik niet beter worden wil een flesje injectorreiniger nogal eens effect hebben.
't zal bij mij wel beter worden na een par tanks te hebben leeggereden. Dieselen is wennen, 't rijd ook heel anders als bv de vivaro die ik van m'n werk gewent ben, de schakelmomenten zijn maar een fractie lager als bij een benzinemotor. En die motor lijkt veel feller op te pakken dan de mijne. Soms lijkt deze C5 dan wel traag en log...
Johan
Berichten: 792
Lid geworden op: 24 aug 2008 00:44
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Locatie: Lekkerkerk
Contacteer:
Ik heb de ervaring dat de bandbreedte toch wat anders ligt als je eerder omschreef. Mijn oude Laguna liep ook lekker door in touren en dit in tegenstelling tot de Peugeot 307 waarin dezelfde motor zat als in jouw C5. Als de koppelkromme bekijkt zie je dat deze snel zakt na 2000 tpm dus doortrekken heeft dan weinig zin. Maar vanaf 1200 tpm valt uitstekend te rijden en ligt het schakelmoment dus in mijn ervaring een stuk lager dan wat jij nu doet. De 110 pk HDI "hangt" niet zo aan het gas en daar moet je aan wennen maar de souplesse van onderuit is geweldig.jpiek schreef: 't zal bij mij wel beter worden na een par tanks te hebben leeggereden. Dieselen is wennen, 't rijd ook heel anders als bv de vivaro die ik van m'n werk gewent ben, de schakelmomenten zijn maar een fractie lager als bij een benzinemotor. En die motor lijkt veel feller op te pakken dan de mijne. Soms lijkt deze C5 dan wel traag en log...
Chris
4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.


Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
staircase schreef: Ik heb de ervaring dat de bandbreedte toch wat anders ligt als je eerder omschreef.
Met " Die schakelen bijna als een benzinewagen. bandbreedte 2500-4500 Rpm. " bedoelde ik dus de Slopels, niet de C5, die gaat idd vanaf 1200/1500 tot zo´n 3000 Rpm.
Da´s dus wennen...
Johan
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De 16-kleps HDi'tjes ( 2.2, nieuwe 2.0 ) willen een stuk verder met de rpm's ... dik 4000 schuwen ze niet.
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Tot 4000 rpm doortrekken gaat wel, maar je gaat niet veel meer versnellen als wanneer je door zou schakelen.
Nu volgens de BC nog 279 km te gaan, leuk als je 110 km gereden hebt...
Nu volgens de BC nog 279 km te gaan, leuk als je 110 km gereden hebt...
Johan
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Hoe staat het met je afwijkende banden- en velgenmaat ? Is de omtrek van die twee gelijk aan het origineel? Zo niet, is de afwijkende omtrek dan geregistreerd in de computer ?jpiek schreef:Tot 4000 rpm doortrekken gaat wel, maar je gaat niet veel meer versnellen als waneer je door zou schakelen.
Nu volgens de BC nog 279 km te gaan, leuk als je 110 km gereden hebt...
Anders kan je niks vetrouwen, ook je snelheidsmeter niet.
gr. Ronald
Ps. Ik zou dus vooralsnog NIET op de BC vertrouwen om te tanken, de dame is zwaar om te duwen.
Pps. Persoonlijk vond ik de wielkasten nogal leeg lijken zondag, kan optisch bedrog zijn door die zeer open velgen en lage banden, maar toch.
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 95.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
1,4% te snel, ... http://www.miata.net/garage/tirecalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus geen bonnetje als je op de instrumenten vertrouwt
Dus geen bonnetje als je op de instrumenten vertrouwt
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 3648
Lid geworden op: 13 apr 2007 23:29
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Morgen maar eens gaan tanken, kan ik ook het 'echte verbruik' uitrekenen, en ff wennen aan het af te tikken bedrag (bijna dubbel). Gelukkig wel voor bijna dubbel aantal km
die 110km komen niet van de BC, ik weet dat huis-werk en werk-huis 110km is...
die 110km komen niet van de BC, ik weet dat huis-werk en werk-huis 110km is...
Johan



