Klaverblaadje schreef:biebie schreef:Hoe meer technologie en snufjes, hoe meer zorgen gaat hier echt wel op!
De C5 is echt een auto voor Nederlanders, zij staat bij elke kleinigheid direct klaar met het opgeheven vingertje: "pas op!" en "let op!" en "controleer"
Daarom moet je bij alle meldingen ook niet in paniek raken, als er een agent langs de weg staat te wenken denk je toch ook: "ja dáááág" en probeer je hem niet te zien.
Nee dan was het vroeger veel makkelijker, geen lampjes, geen alarm, geen waarschuwingen vooraf, als er iets defect was stopte je auto gewoon ineens, bij voorkeur op de meest drukke of op de meest afgelegen plaats.

mwoa, Citroën staat er toch wel om bekend van waarschuwingslampjes te houden, neem een CX of Sm. Meestal zit er wel een goede reden achter. Je moet alleen in de gaten houden wat er voor bijkomende melding is:
-niks
-service-
-stop--
die middelste categorie kende een CX nog niet, maar te lage oliedruk of hydraulische druk gaf zij altijd een
STOP. Ook als je die krijgt in een C5 moet je niet in paniek raken. Je krijgt de melding altijd lang voordat het onveilig wordt of echt stuk gaat.
Zo'n sensor met bijbehorend lampje is goedkoper dan een metertje en duidelijker, en soms heel handig. Neem remblokslijtage, daar zit een goede reden achter: toen men mid60s research deed naar hoge snelheid (project S, waar de Sm uitgekomen is) raceden de testrijders regelmatig de Alpen af, met als gevolg dat ze erg snel door de blokken gingen. De Sm kreeg dus uit voorzorg voor EN achter remblokslijtageverklikkers. Andere merken zagen pas in de jaren 90 de noodzaak van zoiets.
Verder ben ik het wel met je eens klaverblaadje, paniek is nergens voor nodig.
Het is gewoon heel handig om te weten dat iets essentiëels als ESP niet meer werkt, maar of je er zorgen over moet maken? Nee, er zijn genoeg C5s geleverd zonder ESP. Mensen die zich makkelijke zorgen maken hierover, maken zich anders wel zorgen om de stand van hun accu-meter of wat de watertemp exact moet zijn of hoe de ECO mode te omzeilen.
Paniek hoort dus ook bij een mate van onbekendheid. En ik vind dat iedereen als rijder verplicht is om je auto te kennen, tot een bepaalde mate. Het is geen simpel gebruiksvoorwerp als een telefoon of computer, waarmee verkeerd gebruik niet veel schade kan doen, maar het is een stuk staal van 1500kg dat meer dan 200km/h kan. Dus je mag je er niet achter verbergen te zeggen:
ik gebruik hem alleen maar, ik hoef niet te weten hoe het werkt.
Kennis van de veiligheidssystemen maakt je een betere rijder, kennis van de basis mechaniek bevordert de levensduur. In beide gevallen win je er wat mee.
Ik heb overigens wel eens cijfers gezien van een aantal jaren terug, toen ESP er net aankwam, maar ABS al vrijwel gemeengoed was: 20% van de auto's reed toen met niet functionerende systemen rond, ernstiger was dat het ook voor vrachtauto's gold
De lampjes werden er gewoon uitgerukt. Wat dat betreft verdienen de toeleveranciers wel een pluim, deze systemen zijn veel robuster geworden.