Een diesel draait met gemak van af 1500 toeren. 3000 vindt-ie eigenlijk maar niks, hoewel in de 6e rijd je dan 150.Rowi schreef:
Mja, het kan zijn dat ik nog te hoog in de toeren rijd, en de 6e versnelling wel eens vergeet of niet durf te gebruiken. Die had ik niet in de Vectra, en daar reed ik altijd 2.000 tpm in 5 bij 80-100 km/u. Dat doe ik nu ook, ga ik naar de 6e dan draait 'ie 1.500 tpm bij plm 80-100 km. Dat vind ik dan wel erg laag, en ben bang voor schade aan de lagers. (Zei de niet-techneut).
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1,2 & II (PH3) type X7 die is bedoeld voor alle types in de categorie algemene vragen.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Waarom dat? Omdat ik graag de controle over de auto zelf wil hebben, en dat niet aan een computer over laat. En die snelheidsbegrenzer heb ik ook nog nooit gebruikt, maar misschien ga ik dat wel doen. Begrens ik hem op 180Harm van Beek schreef:Cruise control nooit??? Waarom dat??![]()
Er zit ook een snelheidsbegrenzer op... die beperkt je maximale snelheid. En de cruise control zorgt juist voor een mooi constant rijden. Je moet er niet mee zo snel mogelijk van A naar B willen. Maar voor een relaxed cruisen is het ideaal!
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Met een cruise control houd je echt wel de controle over de auto: als je remt of de koppeling bedient, onderbreekt hij de functie van de cruise control. Wil je sneller, dan geef je gas.
Wil je langzamer, dan tik je even de rem aan of je stopt de cruise control.
Is je wel ooit verteld hoe het werkt??
Wil je langzamer, dan tik je even de rem aan of je stopt de cruise control.
Is je wel ooit verteld hoe het werkt??
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
Rowi schreef:Maar cruisecontrol gebruiken: Nooit of te nimmer!
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Rowi schreef:2000 bij 100 in 6 klopt wel. Op een 80 km weg in 6 naar 1500 tpm. Griezelig vind ik dat, maar ik ga het proberen. Maar 70 in 6 en dan 1400 toeren... reageert 'ie dan nog op het gaspedaal?Harm van Beek schreef:Ik denk dat jouw handbak in de 6e versnelling bij 100km/h een 2000 rpm draait. Perfect. Doet mijn automaat ook.
Soms zet ik die bij 70 al handmatig in de 6: 1400rpm en ca. 1 op 25 à 30![]()
Maar ja, daarna wil ik weer sneller en dan stijgt het verbruik weer
Mijn Xantia en ZX (diesels) liepen prachtig bij 1200 rpm......(maar dan reed ik 50 in 5).
Zelfs met de C5 op gas probeer ik altijd zo laag mogelijk in de toeren te blijven.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Jawel, en ik begrijp dat ook wel. Maar ik blijf het griezelig vinden, en op drukke Nederlandse wegen onpraktisch. Zoals ik me dat voorstel: ik stel de cruise control in op 125. (Autoweg, niet woonwijkHarm van Beek schreef:Met een cruise control houd je echt wel de controle over de auto: als je remt of de koppeling bedient, onderbreekt hij de functie van de cruise control. Wil je sneller, dan geef je gas.
Wil je langzamer, dan tik je even de rem aan of je stopt de cruise control.
Is je wel ooit verteld hoe het werkt??
Ik ga dat uitproberen.Mijn Xantia en ZX (diesels) liepen prachtig bij 1200 rpm......(maar dan reed ik 50 in 5).
Zelfs met de C5 op gas probeer ik altijd zo laag mogelijk in de toeren te blijven.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
alzheimer schreef:Rowi schreef:Maar cruisecontrol gebruiken: Nooit of te nimmer!ik zou niet meer zonder willen
Inderdaad: Op de auto's van mijn werk zit het altijd op (zelfs op het boodschappengebakje wat op dit moment naast de C5 staat) en ik mis het wel af en toe op de C5.....
De cruise-control kan veel zuiniger de auto op constante snelheid houden dan je het zelf kunt: let maar eens op je verbruiksmeter als je de CC inschakelt: bij constante snelheid op de "hand" kun je bij meerdere verbruiken rijden. De CC pakt het gunstigste verbruik.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Integendeel, ik denk dat je nog niet oud genoeg bent, je bent nog niet onthaast.Rowi schreef:Nee hoor. Ik word hier te oud voor
Ik probeer zelf altijd de CC in te stellen op een snelheid die 1 km lager ligt als de rest van het verkeer, dan rij ik de hele afstand in 1 tempo met een minimaal verbruik.
Als ik bv van Amsterdam naar Utrecht rij dan zijn de meeste auto's die me ingehaald hebben nog steeds in mijn blikveld, ze zijn dan 1 minuut eerder over ouderijn.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
De kunst is dan ook om het juiste punt te zoeken. Mijn ervaring op de snelweg is dat 118 vrijwel ideaal is.Rowi schreef:Zoals ik me dat voorstel: ik stel de cruise control in op 125. (Autoweg, niet woonwijk) Voor me rijdt dan iemand 124 (lastig) of erger nog, achter me komt iemand met 126 aan, die dan tergend langzaam steeds verder op je in komt rijden. Ik word daar bloednerveus van. Zonder cruise control geef ik wat gas bij en ga ook 126 of 127 rijden. Met cruisecontrol kan ik dat ook doen, maar zodra ik het gas weer loslaat herhaalt zich de situatie. Nee hoor. Ik word hier te oud voor
Op 80- en 100- km wegen kun je hem vaak het beste er net iets boven zetten.
En wat te denken van die lange rondwegen binnen de bebouwde kom (waar elke derde geparkeerde auto uitgerust is met een gatsometer)?
Bovendien kun je de CC bijstellen: ietsje harder of ietsje zachter in stapjes van ca. 1 km/u
C4GP 2.0 16V LPG-G3
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Psies....
Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Nou, ik vind het eerlijk gezegd een heel gedoe. Waarschijnlijk heel goed voor het verbruik maar funest voor het rijplezier dat het wat actievere rijden met zich meebrengt. Kunnen we zeggen: agree to disagree? Wat mij betreft dan maar een wat hoger verbruik...
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Tuurlijk mag dat. Maar ik zweer erbij!

Groeten,
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.


Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
jij heb hem toch ook pas vorig jaar ontdekt?Harm van Beek schreef:Tuurlijk mag dat. Maar ik zweer erbij!
en uitschakelen gaat ook een tikje op de rem zoals je zegt
maar dan branden je remlichten, dat is minder voor de man/vrouw achter je
normaal tik je op de kop van de stengel is hij uit
en als je weer op de + of - druk weer aan
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Tja, wat heet actief rijden....Rowi schreef:Nou, ik vind het eerlijk gezegd een heel gedoe. Waarschijnlijk heel goed voor het verbruik maar funest voor het rijplezier dat het wat actievere rijden met zich meebrengt. Kunnen we zeggen: agree to disagree? Wat mij betreft dan maar een wat hoger verbruik...
In de Corsa die nu dus naast de C5 staat kun je niet relaxed rijden. Kan gewoon niet. De C5 leent zich juist uitstekend voor dat rustig rijden.
C4GP 2.0 16V LPG-G3




