Voltanken, langere rit, weer tanken. Vergelijk dan meteen de stand van de brandstofmeter met wat je erin gooit.
Ik weet uit ervaring dat de naald van de brandstofmeter erg inaccuraat is....
Volgens wat ik zo hier en daar kan googelen verbruikt een automaat altijd wat meer dan een handbak...Harm van Beek schreef:Dan rijd jij nog de handbak.
Mijne is een automaat en zit ook tegen dat verbruik aan...
Ja, ook wel veel korte ritten tussen de langere door. En een open dak verknalt de stroomlijn ook, wat het verbruik niet ten goede komt. Echter, dit is allemaal niet anders dan bij mijn vorige auto, een Vectra van 1996 1.7 TD. En daar heb ik 1 op 16 mee geredenHarm van Beek schreef:Ja, en daarom verwachtte ik van jouw auto idd een veel lager verbruik: 1 op 15 à 16 lijkt mij haalbaar.
Heb je veel kortere ritten?

Rowi schreef:Na zo'n 5.000 km gereden te hebben, heb ik het eerste minpunt van de auto ontdekt: verbruik 1 op 14,11. Hoog, vergeleken met de vorige diesel van een ander merk. Maakt me overigens niet zo veel uit. De auto rijdt top.
Mja, het kan zijn dat ik nog te hoog in de toeren rijd, en de 6e versnelling wel eens vergeet of niet durf te gebruiken. Die had ik niet in de Vectra, en daar reed ik altijd 2.000 tpm in 5 bij 80-100 km/u. Dat doe ik nu ook, ga ik naar de 6e dan draait 'ie 1.500 tpm bij plm 80-100 km. Dat vind ik dan wel erg laag, en ben bang voor schade aan de lagers. (Zei de niet-techneut).Duck schreef:Rowi schreef:Na zo'n 5.000 km gereden te hebben, heb ik het eerste minpunt van de auto ontdekt: verbruik 1 op 14,11. Hoog, vergeleken met de vorige diesel van een ander merk. Maakt me overigens niet zo veel uit. De auto rijdt top.1 op 14 met een handbak
gebruik je alle versnellingen wel
mijn handbak is stuk zuiniger

Ja, ik had je op "autoverbruik" al gezien. Om jaloers op te worden. Ik zal die 6e versnelling eens wat vaker proberen te gebruiken. (Geef me even je adres, dan kan weet ik waar de rekening naar toe moet als hij stuk gaatDuck schreef:Nee kan die makkelijk hebben, probeer dat maar een tijdje
die 6 zit er niet voor niks op
en veel de cruisecontrol gebruiken, zal je zien dat je normale waarden bereikt
zelf hou ik mijn brandstof gebruik bij op 2 sites en dan zie je heel goed het verbruik.
en dat van andere C5's
http://www.spritmonitor.de/
http://www.autoverbruik.nl/
2000 bij 100 in 6 klopt wel. Op een 80 km weg in 6 naar 1500 tpm. Griezelig vind ik dat, maar ik ga het proberen. Maar 70 in 6 en dan 1400 toeren... reageert 'ie dan nog op het gaspedaal?Harm van Beek schreef:Ik denk dat jouw handbak in de 6e versnelling bij 100km/h een 2000 rpm draait. Perfect. Doet mijn automaat ook.
Soms zet ik die bij 70 al handmatig in de 6: 1400rpm en ca. 1 op 25 à 30![]()
Maar ja, daarna wil ik weer sneller en dan stijgt het verbruik weer