JHV schreef:Tja, maar ik heb ook wel eens van meesturende achteras gehoord, en nog nooit van een meesturend linker of rechter wiel

Kom dat in geen enkele folder tegen.
Dat heet Ackermann geometrie en staat idd niet in de folder
http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_ ... g_geometry
Hier een uitgebreide verhandeling over het nut van het afwijken van perfecte Ackermann tbv een race-setup
http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html
Aangezien ze bij citroen al 70 jaar lekker sturende FWD auto's bouwen kun je er voor het gemak wel vanuit gaan dat het "scrubben" bij lage snelheden ingecalculeerd is voor een goede sporing (en dus weggligging en handelbaarheid etc.) bij hogere snelheden.
De meesturende achteras is een relatief recente toevoeging voor stabiliteit op hoge snelheden, daarbij draaien de achterwielen (door de gewichtsverplaatsing naar de buitenste wielen) licht mee in de richting van de voorwielen. citroen past dit toe sinds de ZX, daarna Xantia en Xm Ph.II, C5 etc.
Let er ook op dat de passief meesturende achteras bij lage snelheden in feite de verkeerde kant uit draait en je dus relatief gezien meer stuuruitslag nodig hebt dan zonder meesturend effect, of zoals op de nieuwe Laguna bij actief meesturend.
Actief lijkt op passief bij >60km/h maar is tegenovergesteld bij lage snelheden. Het effect is met een passieve geometrie gering, omdat er weinig gewichtsverplaatsing is, behalve als je echt haaks gaat.
