Ik zal mij eerst persoonlijk voorstellen alvorens me op het onderwerp wagens te richten.
Ik ben een man van 38, freelance software engineer, woon tegen Alkmaar aan en hou van autorijden, muziek luisteren en films kijken. Even los van slapen natuurlijk.
Ik werk in Leeuwarden en maak dus de nodige kilometers, vroeg over de dijk zoevende....
Momenteel rij ik een zwarte Peugeot 406 2.2HDI Gentry GT meen ik, ik kan wat type aanduidingen missen. De wagen heeft er alles op en aan (behalve elektrische stoelen), de beroemd traag-aanvoelende 2.2HDI maar dat is onlangs opgelost middels tuning. Mooiste aan de wagen vind ik misschien nog wel het lichtbruine lederen interieur.
Natuurlijk zijn er onder jullie die nu de wenkbrauwen fronsen, want nee het is geen C5 maar toch zijn er vele overeenkomsten en er is nou eenmaal geen 406-club van jullie kwaliteit. Sowieso heb ik er geen eentje gevonden.
Inmiddels heb ik de wagen een kleine 6 maanden, juist deze gekocht omdat er 236.000km op de teller kocht en er dus stevig onderhoud aan zat te komen. Plan was dat te laten doen bij mijn vaste garage, opdat ik zodoende wist dat het nodige was uitgevoerd. Advies was dan ook om naast de distributie tevens de waterpomp te vervangen met als gevolg dat het koelwater ook vervangen werd. Helaas bracht dat aan het licht dat de gevolgen van een lekkende koppakking aan het licht kwamen (de weinige kilometers ervoor geen last van gehad, zeer waarschijnlijk heeft er een pil in gezeten). Tevens bleek dat een verstuiver lekte.
Vervolgens heb ik de keuze gemaakt de hele kop van de motor te laten reviseren, helaas heb ik er geen foto's van maar was een mooi gezicht. Ook leuk om er bij te zijn als de motor na een maand arbeid (niet continu, kom ik later op terug) voor het eerst wordt gestart. Wat een juweeltje...
Heerlijk rijden! Totdat toch weer het motordiagnose lampje ging branden, kwa rijden geen invloed dus lekker doortuffen (jaja, ik heb hier veel gelezen) maar toch eens aan de Lexia gehangen. Uiteraard: het roetfilter! Afspraak gemaakt bij de Peugeotdealer, maar inmiddels ging de wagen in de noodloop. Dit bleek de sensor te zijn die de druk voor en achter het roetfilter meet. Beiden zijn toen vervangen en de melding is sindsdien niet terug gekomen.
Inmiddels ben ik de 250.000 gepasseerd en heb ik afgelopen week de wagen laten tunen, handmatig, eerst goed laten voorlichten, dus niet zomaar even het eprommetje laten overschrijven. Integendeel, ik heb duidelijk aangegeven wat de bedoeling was: "niet het onderste uit de kan, meer koppel (pk's boeien me niet zo) en dus zuiniger rijden, maar wanneer nodig lekker vlot kunnen zijn". Dit alles met het oog op de reeds tweeeneenhalve ton op de teller. Er is dus voor deze wagen handmatig iets samengesteld waar ik direct tevreden mee was. Trouwens, die traag inkomende turbo bij 1500toeren komt nu ook eerder in, was toch naar eigenschapje. Wat het verbruik betreft kan ik er nog niks over zeggen, de eerstvolgende dag stond er stevige wind en dat heeft nogal invloed.
Mijn andere auto is een Fiat barchetta, zwart, probleemloos ding en erg leuk maar niet geschikt voor woonwerk.
De vorige wagen waar ik in reed was, en dit zal jullie dan hopelijk toch wel plezieren, een XM V6. Na duizenden euro's erin gestopt te hebben reed de wagen perfect, klonk heerlijk, zoefde extreem koersvast over de snelweg tot iemand zijn xantia er achterin zette ("ik remde echt hoor!") en de auto total loss was en ik er nog maar 850euro voor kreeg....
Tot zover, mijn groeten