pvrijs
pvrijs
stalenvering zakt door met caravan

Bericht door pvrijs »

Ik heb net een nieuw model C5 sedan 1.8 benzine, mooie en fijne auto. Maar met caravan eraan ( normaal gewicht) zakt hij enorm door. De beugel van caravan raakt op 2 cm na de grond. Ik verwacht dat ik moet laten monteren zwaardere progressieve veren og hulpveren.
Iemand zelfde ervaring?
Gebruikersavatar
EW
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 5300
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:50
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Locatie: Glanerbrug
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Als ik heel eerlijk ben vrees ik dat je 1 van de weinige PH-III eigenaren bent....


Er bestaat dus een grote kans dat je de eerste bent hier die hier last van heeft.

Ik kan me trouwens voorstellen dat, om het comfort van de bollenversie te benaderen, Citroen de achtervering relatief slap heeft gemaakt. Ik kan me dus goed voorstellen dat het probleem te verwachten was.
C4GP 2.0 16V LPG-G3
rb
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:20
Auto: Volvo V70 2.5
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Locatie: Haaglanden
C5club Rookie
C5club Rookie
Zeker dat de kogeldruk correct is?

Ik heb zelf geen ervaring met de C5-III, maar ik las in een test van een C5 Tourer met schroefveren dat ie tamelijk zacht geveerd is en als gevolg daarvan bij belading flink inzakte, dus helemaal vreemd vind ik dit verhaal niet.

Aan de andere kant: Als je weet dat je een caravan gaat trekken lijkt me een bollenversie met natuurlijk de geïntegreerde automatische niveauregeling toch ideaal ? :smt017 Ben je meteen van het gedoe met hulpveren af?
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
dit klinkt logisch, moest vroeger voordat ik citroen ging rijden ook altijd hulpveren monteren tbv
wat aan de auto ging hangen.

resultaat was wel hele jaar iets met de kont omhoog staan behalve als er iets aan hing :(

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Voor de vakantie zag ik al een C5 "Wokkelvering" met zwaar doorhangende kont...

Lijkt me dus vaker voorkomen :shock:
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Conclusie: Ph3 met wokkels :smt158 geen trekhaak monteren. :smt153
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 aug 2009 18:33
Auto: C5 Tourer - 2.0HDi Exclusive
Opties: Detectie pack plus Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11816
Productienummer: 0182
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 35.000
Kleur: Zwart Perla Nera
Locatie: W-Vlaanderen (België)
Mss kun je een luchtdruk vering installeren? werkt goed en is al bij al niet zo duur ...
Had op mijn vorige wagen hetzelfde probleem .. dan maar sportvering erop gezet en dempers op luchtdruk, de druk kon ik met een compressor regelen in de koffer en uitlezen.
Je hoeft dan enkel gedurende het jaar je vering iets zachter te zetten ...
Op en neer - weg en weer - Maar dan veel comfortabeler .....
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ooit had ik op een Opel rekord ook in hoogte verstelbare achterdempers om doorzakken te verhelpen. Deze waren ook met luchtdruk te regelen.
Via onderstaande link meer info over een huidige equivalent van Sachs.
De meest rechtse demper op de afgebeelde bijlage is m.i. ook in hoogte verstelbaar.

http://www.zf.com/brands/content/en/sac ... uring.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
hmm ZF/Sachs, dat zijn dezelfde gasten die indertijd de lekkende HP voor MB leverden. Doe mij dan maar echt HP.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Norman
Norman
Re: stalenvering zakt door met caravan

Bericht door Norman »

Dit is een normaal verschijnsel bij auto`s met conventionele veren. (is de kogeldruk niet te hoog?,Geen mud aardappelen in de kofferbak ?)
Evt. hulp veren of oppompbare lucht ballen zijn een optie.Of natuurlijk een Hydr.Pneum.C5 :lol:
Bijv: MAD Niveauregeling - Viba :smt166
succes.
Jaap S
Jaap S
Re: stalenvering zakt door met caravan

Bericht door Jaap S »

Mij lijkt dat hulpveren niet echt nodig zijn, althans niet bij mijn Tourer. Ik weet niet hoe de Sedan presteert.

Mijn ervaring:
Dit jaar met een C5-III Tourer 2.0 op LPG én caravan door Italië getrokken.
Met vijf man in de auto, een 1300 kg Caravan, volle LPG tank en volle bezinetank is de bodemvrijheid ruim voldoende, nergens aan de grond gezeten. Kogeldruk aangehouden van 70 kg.
Ten opzichte van mijn vorige auto, een Peugeot 407SW, is de bodemvrijheid stukken beter.

Ook de koeling voldeed bij lange hellingen en tot 40 graden celcius prima! Ook hier stukken beter dan de 407SW die regelmatig de airco stopte en waarbij we de auto soms aan de kant moesten zetten om af te koelen.

Kortom, zeer tevreden, met uitzondering van een klapband van de caravan op de Po vlakte, maar dat is weer een heel ander verhaal.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
dodger schreef:Mss kun je een luchtdruk vering installeren? werkt goed en is al bij al niet zo duur ...
Tja. :smt138 wordt eerst de C5 geleverd zonder HP vering,
en dan zou je met luchtdruk te regelen achterdempers moeten monteren? Dat is toch
het paard achter de wagen spannen, of in dit geval, de C5 achter de caravan ?

JW
Gebruikersavatar
L A
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 710
Lid geworden op: 19 mei 2009 16:55
Auto: Peugeot 208
Opties: halve V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2014
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 51.000 km
Kleur: wit
Locatie: Ardèche
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Iemand mag toch fouten maken.
Beter ten halver gekeerd dan geheel verdwaald.
Na de optie van extra hulpveren nu zal prijs de volgende C5 phIII wel zeer waarschijnlijk een HP uitvoering worden opdat hij met zijn gezinnetje beter kan genieten onderweg naar

de :smt183 :smt204
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 aug 2009 18:33
Auto: C5 Tourer - 2.0HDi Exclusive
Opties: Detectie pack plus Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11816
Productienummer: 0182
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 35.000
Kleur: Zwart Perla Nera
Locatie: W-Vlaanderen (België)
JWHofnar schreef:
dodger schreef:Mss kun je een luchtdruk vering installeren? werkt goed en is al bij al niet zo duur ...
Tja. :smt138 wordt eerst de C5 geleverd zonder HP vering,
en dan zou je met luchtdruk te regelen achterdempers moeten monteren? Dat is toch
het paard achter de wagen spannen, of in dit geval, de C5 achter de caravan ?

JW
Was voorbeeld naar eigen ervaring, over mijn vorige wagen ... ;)

Probleem/vraag wordt gesteld in de hoop op een (positief) antwoord met een oplossing ... geen :smt125

:smt203
Op en neer - weg en weer - Maar dan veel comfortabeler .....
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 3196
Lid geworden op: 05 feb 2009 20:22
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux
Oops, sorry als dat zo over kwam.
De opmerking was niet negatief bedoeld naar jouw antwoord. :)

JW
Plaats reactie