C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:05
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Locatie: Øvre Årdal
Contacteer:
C5club Fan
C5club Fan
Oliepeilmeter defect?

Bericht door Lancelot »

Nou, mijn C5 is helemaal nagekeken en in orde bevonden door de dealer in Den Bosch. Wat me echter pas na een tijdje opviel: De oliepeilmeter geeft bij elke start knipperende leds, maar de MIN en MAX aanduidingen branden niet, ook krijg ik geen melding "Olie Bijvullen".

Er is door de dealer olie ververst en het nivo staat op peil. Van te voren fungeerde de meter goed. Heb geen mogelijkheid om terug te gaan naar de dealer.
2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat
2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI


http://heleneus.nl/
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Bericht door R1200C »

Zijn het bolletjes of streepjes?

Bolletjes zou aangeven dat er te veel olie in zit, streepjes dat er te weinig in zit.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:05
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Locatie: Øvre Årdal
Contacteer:
C5club Fan
C5club Fan

Bericht door Lancelot »

Het zijn streepjes en wat me dus ook opviel was dat de MIN en MAX aanduidingen het ook niet meer doen.
2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat
2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI


http://heleneus.nl/
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor
Berichten: 935
Lid geworden op: 27 mei 2006 00:52
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:
Citroën Specialist & Sponsor
Citroën Specialist & Sponsor

Bericht door Oldenhage »

volgens mij is het toch zo dat er te veel olie in zit
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Bericht door R1200C »

Ik zou voorlopig even op de peilstok afgaan. Als die boven max staat even afwachten of het minder wordt. Als de meter dan nog raar doet er even naar laten kijken.
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 14808
Lid geworden op: 28 mei 2006 00:36
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Locatie: 0183
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door Harm »

Voor het bijvullen van een motor staan toch vastgestelde hoeveelheden?

Raar dat zo'n dealer er dan meer in zou gooien c.q. niet goed zou aftappen...
Groeten,
Harm.

Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 592
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:13
Auto: C5 break 2.0HDi-163pk - Exclusive
Opties: exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 100000
Kleur: Haria Grijs
Locatie: Vlaanderen
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard

Bericht door maeseelek »

volgens mijn dealer kan het teveel aan olie rare fenomenen van de auto veroorzaken
op de oprit:
... (in bestelling)
1 x C5 tourer 2.0 HDi-163pk - Excl BVA6 '13
1 x C4 1.6e-HDI '12

TE KOOP
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '13 - emyway, leder, ...
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10 - fulm.gris

exit:
1 x C5 tourer 2.0HDi-163pk - Excl BVA6 '10
C5 Break 2.0HDi-138pk - Excl BVA6 '06
C5 Break 2.2HDi-136pk - Excl BVA4 '03
Smart For2 cabrio CDi
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.

Bericht door exroosje »

Mijn dealer vult hem ook altijd tot boven max. Een keer zelfs kon ik er meer dan een halve liter uithalen voordat de oliepeilmeter niet meer standaard knipperde. Dat was wel wat gortig. Nu staat ie net iets boven max, zal wel goed zijn. Dat staat ie overigens al meer dan 10000 km, dus verbruikt de auto geen drup.

Zal wel te maken hebben met het halen van de 30000 km voor wissel. Als hij dan maar een beetje verbruikt, staat ie toch eerder droog. Dus nokkievol gooien.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 okt 2006 19:05
Auto: C5 2.0i 16v SX
Opties: Cruise Control
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 225.000
Kleur: Zonnig grijs
Locatie: Øvre Årdal
Contacteer:
C5club Fan
C5club Fan

Bericht door Lancelot »

Bij koud peilen staat ie net iets boven MAX, bij warme motor na 15/20 minuten stilstand peilen op 3/4.
2001 Citroen C5 2.0i SX Automaat
2009 Peugeot 308 SW 1.6 HDI


http://heleneus.nl/
js
js
Re: Oliepeilmeter defect?

Bericht door js »

Heb ook zo iets nu na onderhouds beurt

contact aan knipperende streepjes
contact uit en weer aan knipperende bolletjes

te veel olie er in of niet goed afgetapt :smt017 laatste lijk mij 4.25l olie staat op de rekening
zo te lezen lost dit vanzelf op (of kan dit kwaad) heb 17000 km gereden 1.5 liter bij gedaan is normaal :?: vorige auto gebruikte niks.
Zal eens peilen als ff boven max staat ga ik ff langs vragen wie de olie ververst heeft.

Verder probleemloos jaar met de exlaese dame gereden

Avast bedankt voor reactie's

Groetjes allemaal.

JS
Nodri
Nodri
Re: Oliepeilmeter defect?

Bericht door Nodri »

Teveel olie is NIET goed!! Een te hoog peil kan meer schade aan je motor veroorzaken dan een druppeltje peil nog op je peilstok. Verhalen over te hoge carterdruk (door olie), meegenomen olie de cilinders in (door de zuigers), vastlopers en kapotte roetfilters of katalysatoren zijn er genoeg!!
Peil op je peilstok moet gewoon max zijn en geen 1-1,5 cm erboven! Op de peilstok is het maar een centimeter maar het is toch een behoorlijke sloot olie extra. Veel dealers tappen af en vullen dan bij mbv een apparaat dat de hoeveelheid afmeet(?). Helaas komt er nog tevaak teveel olie in de motoren, kijk maar naar de ANWB test van jl.
Controleer je peilstok als de auto vlak staat (moet bij de sleeën van jullie geen probleem zijn). Zit er teveel in en de dealer heeft hem opgetopt dan zorgt ie er ook maar voor dat het weer goed komt anders moet je zelf de olie gaan aftappen en afvoeren.

Dit heb ik even van een website afgehaald;
Te hoog oliepeil is schadelijk

Een te hoog oliepeil heeft bij sommige motoren vervelende gevolgen. Het olieverbruik kan hoog oplopen omdat de krukas teveel olie 'opklopt' . Een hoog olieverbruik vervuilt de motor inwendig. Bij andere motoren komt het teveel aan olie via de carterventilatie in het uitlaatsysteem terecht. Dat vervuilt het inlaatsysteem inclusief de inlaatkleppen. Het meest vervelende is dat dieselmotoren een teveel aan olie als brandstof beschouwen. Ze kunnen zelfs op hol slaan, met ernstige motorschade als gevolg. Zolang het oliepeil te hoog is, is het raadzaam het toerental laag te houden. Dan is er weinig kans op 'schuimkloppen'. Het hangt dan van het olieverbruik af of het teveel dan snel verdwenen is of niet. Verbruikt een motor weinig olie, dan is het verstandig iets olie af te zuigen of af te tappen.
Plaats reactie