Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 constant stroom aansluiting trekhaak/caravan. 
Auteur Bericht
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Vandaag in de planning om een en ander aan te sluiten, maar het was me te warm.
En ik heb de vraag over het aansluiten op de 12V aansluiting in de achterbak ook nog eens bij JO neergelegd. Daar kreeg ik het advies om een stroomdraad vanaf de accu te trekken en niet via de aansluiting, en dus de BSI.
Ik had inmiddels begrepen dat de dealer waar ik een stuk draad en een zwevende zekering heb gehaald, het ook niet meer doet op de 12V in de achterbak.
En omdat ik niet weet hoeveel stroom de koelkast trekt tijdens het rijden, misschien te zwaar voor de gezekerde 15A, kies voor voor een geschakelde draad vaaf de accu.
Ik schakel het relais dan via de verlichting.
Johan


28 jun 2011 20:02
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23
Berichten: 596
Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Ik snap niet waarom die 12V in de kofferbak daar ongeschikt voor zou zijn. Die is toch ook om bijv. een koelkastje op aan te sluiten? En wat maakt het nou uit of dat koelkastje in je kofferbak staat of in de caravan. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je zekering doorslaat. Ik heb er overigens nog een 10 ah zweefzekering tussen gezet, dus die gaat het eerste, in geval van....
Ik heb wel eens het idee dat die garages onnodig moeilijke oplossingen zoeken...

_________________
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983


28 jun 2011 21:20
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Het gaat niet om een "koelkastje" maar een vaste koelkast in een caravan die er op aangesloten wordt natuurlijk. Ik denk dat die al snel een 100 a 120watt vraagt. Maar ik blijf eigenlijk ook wel twijfelen over de extra klus van de kabel onder de auto door naar de accu leiden.
Aan de andere kant heb ik geen zin in storingen en problemen.
Zal dus wel de lange draad worden denk ik. En dan relais gestuurd via de verlichting. Dat zit in dezelfde hoek met de bedrading.
Johan


29 jun 2011 10:45
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Nou als je niet onder de auto door wilt heb je twee mogelijkheden:

A: rechts achter in de kofferbak 12V aansluiting, kan op zich prima is reeds besproken
B: Links bij BSR achter bekleding op de dikke constante stroomdraad die is gezekerd met 30A rechtstreeks vanaf de accu. De tweede generatie BSR's haalt daar ookde voeding voor de koelkast vandaan!! Die schakelen ze in zodra de motor loopt. Je kunt dus via een relais hier rustig de voeding vandaan halen

Het grote nadeel van een draad onder de wagen door is dat deze vaak doorslijt op plaatsen waar hij tegen de carosserie oid aan ligt, vaak boven de achteras.
Op termijn krijg je vaak storingen hiermee, tenzij je hem secuur legt en op contactplaatsen een stukje benzineslang er omheen doet.

Dus eigenlijk heb je 3 mogelijkheden die allemaal kunnen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 jun 2011 21:54
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 jun 2010 22:23
Berichten: 596
Woonplaats: Son en Breugel
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Wat is BSR?

_________________
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006

Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983


29 jun 2011 22:54
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Dat is de trekhaakmodule die op CAN carosserie wordt aangesloten. Deze module "maakt" de signalen/spanningen voor de trekhaakstekker.

De ph 1 heeft deze niet, alle Full-CAN auto's wel. Dus ph2 en 3 wel.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


29 jun 2011 23:05
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
BJG,
A: Waar rechts achterin, of doel je dan op de aansluiting van de 12Volt stekker?
B:Er zit daar links(achter de bestuurder dus) in de bundel van de auto een dikke licht bruine draad. Na een splitter gaat deze over in rood en rood/geel(dacht ik) Is dat de constante 12 Volt?
Kan ik dan daar vanaf tappen?
Johan


30 jun 2011 10:17
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
@JHV:

Bij A bedoel ik inderdaad de 12V stekker, daar is reeds genoeg over gezegd.

Bij B bedoel ik de dikke voedingskabel van de BSR links in de kofferbak achter de bekleding. Het is een dikke draad met een zwarte stekker op de BSR. Daarmee wordt de BSR gevoed, daar haalt ook het nwe type BSR zowel de laadstroom als de constante stroom ook gewoon uit. Beide op BSR gezekerd met 15 A. Je zult alleen een relais moeten gebruiken om hem te schakelen. Deze draad is gezekerd in de zekeringkast naast de bsi met 30 A.
gezien de afzekering van zowel de constante als de laadstroom met 15A is dit gewoon genoeg voor een dergelijke aansluiting. Een caravan koelkast trekt gemiddeld 7 A.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


30 jun 2011 21:53
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Dank voor je reactie, A is inderdaad duidelijk besproken. En B is me nu ook duidelijk. Er zit daar maar 1 dikke draad, de lichtbruine.
Johan


01 jul 2011 09:52
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
De constant stroom is aangesloten en werkt! geschakeld via de verlichting en stroom getrokken vanaf de 12V aansluiting. Inmiddels ook de dikke 12V gevonden. Maar de andere draad was simpeler af te takken.
Via caravan forum is me duidelijk dat het type koelkast wat wij gebruiken tijdens de rit hooguit een 9 ampere trekt. Die aansluiting is 15 ampere gezekerd en de bekabeling is 2.5 4/mm.
Volgende week even voor proef de caravan erachter.
Dank voor alle reacties en overwegingen.
Johan


02 jul 2011 18:21
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht stekkerdoos trekhaak
Deze ochtend dus de caravan gehaald, stekker aangesloten en alle verlichting werkte prima.
Alles is goed gegaan, ook de recent aangesloten constant stroom werkte voor de koelkast.
Maar deze middag wilde ik wegrijden en opeens een storingsmelding op het display: knipperlichten kapot!!! (oid)
Rondom gelopen en alle 3 de knipperlichten deden het, ze knipperden wel snel. De caravan even weer aangesloten en geen storingsmelding meer en normale knipper snelheid. Stekker los en de versnelling.
Een losse stekker (van 13 naar 7 polige adapter) aangesloten en ook dan blijft de versnelling in het ritme van de clignoteur en d estoringsmelding.
Bij de deler voor een check, de monteur keek in de stekkerdoos en zei: "aha, ik zie het al geen contact/breek pennetije meer", "afgebroken?"
Er moest een nieuwe stekkerdoos aan. Maar de oude stekkerdoos blijkt nooit een maak/breek contact te hebben gehad!
Een nieuwe stekkerdoos gehaald, maar het maak/breek contact is voor aansluiting 2, de mistlamp.

Heeft iemand een tip wat verder te doen, wat is de zekering van de knipperlicht instalatie, staat niet in instructieboekje. Waar zit het relais hiervan, en welk nummer?

Johan


05 jul 2011 17:48
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
heh, mijn vraag was weg??? Ik begrijp dat je er voor het overzicht 1 draadje van gemaakt hebt, maar zo is mijn directe vraag niet meer duidelijk.
Ik deed er net nog een ontdekking bij: wanneer ik de verlichting aanzet zijn er (solo) geen storingsmeldingen meer en knipert de instalatie in een normaal tempo
Maakt dit meer duidelijk?
Vanavond zal ik verder alle bedrading nalopen van de constant 12V die ik heb afgetapt en het relais van de verlichting!!!!! Aangesloten aan d ekabel van de trekhaak kabel, dus na de trailerunit.
Mogelijk dat dit een probleem geeft. Ik zal ook de massa aansluitingen nalopen. De stekkerdoos is inmiddels vervangen, geeft geen verandering.
Johan


05 jul 2011 19:05
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Niet duidelijk is of je de BSR module geïnstalleerd hebt die de signalen emuleert uit de CAN...

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 jul 2011 19:26
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
De BSR-module is geinstalleerd, daarom krijg je de melding knipperlicht defect.
De BSR denkt dat er een aanhanger gekoppeld zit en meet toch geen belasting. Daarom gerereet hij een storingsmelding over CAN-carosserie. De BSI weet dat er een BSR is aangeloten en geeft dus een melding op je display. tevens laat hij de raw sneller knipperen als waarschuwing.

Je kunt:

A: de bsr wegleren uit de bsi, de bsi negeert het signaal en je krijgt geen melding meer
B: De stekkerdoos vervangen door een originele doos, waarin de schakelaar aangesloten wordt op de 2 draden (ik dacht de grijze en de bruine draad) uit de bsr om zodoende de bsr van info te voorzien of de aanhanger wel of niet is aangesloten.
Een doos met switch voor uitschakeling van nr2 mistlamp gaat niet werken zoals je gemerkt hebt.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


05 jul 2011 20:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: constant stroom aansluiting trekhaak/caravan.
Is het niet zo dat je (ook?) foutmeldingen krijgt als je bij een Phase 2 geen BSR module gebruikt?
Welke dat zijn is tamelijk onvoorspelbaar, en zó lees ik JHV's verhaal ook een beetje.

Maar laat hij maar vertellen of die module er inderdaad tussen zit.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


05 jul 2011 21:50
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.