Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 527 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 36  Volgende
 Citroen bijzonder door de vering? 

Ook zonder hydropneumatische vering is de Citroen een echte Citroen
mee oneens: een echte Citroen veert op vloeistof en gas! 77%  77%  [ 208 ]
mee eens: het zit 'm niet in de vering! 23%  23%  [ 61 ]
Totaal aantal stemmen : 269

 Citroen bijzonder door de vering? 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 feb 2009 21:22
Berichten: 3196
Auto: C5 Break Prestige 2.0 16V
Opties: puur
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10203
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 214.000
Kleur: EYTC Gris Orageux


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Henk2304 schreef:
Ik merk in het dagelijkse gebruik niet zoveel verschil. . .

:shock: Of het beter of slechter / fijner of minder fijn is, dat is een kwestie van smaak.
Dat zal voor iedereen anders zijn. Maar de HP vering is wel een heeeeeeel ander gevoel dan
conventionele vering, hoe comfortabel die laatste ook ingesteld is.
Dus hoe je dat niet kan voelen begrijp ik niet zo goed.
Voor mij is HP: :smt169

JW


18 aug 2009 17:12
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Eemspoort schreef:
Rowi schreef:
Waarschijnlijk ben ik stekeblind, want ik zie echt geen enkele overeenkomst :cry:


Stekeblind gaat misschien wat ver, maar het is toch vrij duidelijk hoor. Let maar eens op de overkapping van de klokkenwinkel...

Gr. Ed


Die alles behalve uniek, de Xantia heeft dat ook... En zo zijn er nog vele, als je tenminste bedoeld dat die overkapping ahw de middenconsole naar de bestuurder toe haalt...

_________________
Johan


18 aug 2009 23:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
jpiek schreef:
Die alles behalve uniek, de Xantia heeft dat ook... En zo zijn er nog vele, als je tenminste bedoeld dat die overkapping ahw de middenconsole naar de bestuurder toe haalt...


uniek misschien niet, maar wel typisch Citroën

Afbeelding

vgl het eens met een ander beroemd interieur uit 1955

Afbeelding

toen deden ze overigens nog niet aan middenconsoles, ook niet in sportwagens. ;)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 aug 2009 00:36
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Deze '58 corvette heeft wel een echte middenconsole. Misschien 1 van de eerste :smt017
En het is gelijk duidelijk waar de 1e xantia het bijrijdershandvat vandaan heeft :lol:
Afbeelding

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 aug 2009 01:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
tja de passagier moet zich wel goed vasthouden als de piloot de volle 120pk loslaat ;)

Het kan goed de eerste middenconsole zijn, al moet ik zeggen dat het natuurlijk wel een logische plek is voor de radio en airco, maar die zag je toen nog vrij weinig in auto's. Mensen hadden liever de mogelijkheid om voorin met z'n drieën te zitten, maar dat kan moeilijk als daar een versnellingsbak zit. Wel bij een DS want die heeft voorwielaandrijving met een front-mid motor en een front transaxle.

Een ding is wel duidelijk: die bar het is niet gedaan om makkelijk een rechtsgestuurde versie te maken, die kwam er pas met de laatste generatie Corvette. :mrgreen:

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 aug 2009 09:42
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Volgens wikipedia heeft de C1 anders vanaf '57 (toevoeging injectie) 290PK :smt017
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_C1
Hij werd gemarket als 1HP/in³ (4,6l; 283cid; ruim 60pk/liter; geen slechte score voor een 50 jaar oude auto, het is nu nog marktconform)
Da's dus bijna 75pk meer dan de sl300 (volgens wikipedia)
(en dus ook 45pk meer dan de krachtigste motor die Citroen nu -ruim 50 jaar later- in het gamma heeft :shock: (om maar ff wat cijfers met elkaar te vergelijken))

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 aug 2009 10:19
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Ik heb met de 2 versies een testrit gedaan, en op de snelweg is de HP vering toch nog merkbaar aangenamer, alles wordt zachter opgevangen. Maar om te zeggen dat de stalen vering slecht is? Nee zeker niet, heb is nog altijd een van de comfortabelste wagens, zelfs de comfortabelste van zijn klasse. In de stad vond ik de HP geveerde citroen zelfs minder comfort bieden. Klinkers en kasseien tegen lage snelheden werden minder goed verwerkt. Maar op slecht wegdek, snelweg of abrubte grote oneffenheden (slechte spoorwegovergang hier in de buurt) merk je wel een duidelijk verschil.
Maar om te zeggen dat HP werkelijk subliem is? Voor zover mijn korte test ervaring rijkt bleek het verschil niet extreem groot. Op vele stukken weg veert een E met metalen veren zelfs zachter, maar dan zitten we weer te vergelijken met een andere categorie, en een C6 is nog iets anders :D

Dus conclusie, zowel met staal als wokkels is de C5 de beste uit zijn categorie op vlak van comfort. Elk heeft zijn voordelen, en het al dan niet houden van het wegcontact met HP is puur persoonlijk. Maar ik kan het wel waarderen. ;)


13 dec 2009 12:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
GuidoK schreef:
Volgens wikipedia heeft de C1 anders vanaf '57 (toevoeging injectie) 290PK :smt017
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvette_C1


Ik heb dit even gemist maar de eerste Corvette had een 6in-lin met ca120pk daar refereerde ik aan.

De V8 kwam wat later met ca. 150pk, met hoge compressie/race nokkenas misschien 180pk. Claims uit die jaren moet je met een flinke korrel zout nemen (van 200pk naar 315pk in vier jaar tijd, echt niet :roll: ). De small block V8 is nooit een moderne motor geweest, terwijl Citroën al in 1934 cross-flow hemi's maakte (zelfs een V8!). Daarnaast beschikte de Corvette nooit over een goeie bak, de eerste had een 2bak automaat :!: vandaar dat ze in eerste instantie ook niet te verkopen waren. Terwijl de DS dus vanaf het eerste begin een semi-automatische 4bak had en vanaf 1970 een 5bak. De Corvette had tot 1989 een 4bak.

Voor de '57 283ci (4,6L) heb ik getallen gezien van 230, 270 en 283hp (die laatste ivm de slogan één pk per cubic inch, puur marketing dus) stuk voor stuk opgeleukte SAE getallen.

Schaal je de modernere '61 DS motor: 1,9L/83pk op naar 4,6L dan kom je op 201pk, dat klopt denk ik beter. De "315pk" van de versie met brandstof injectie is dan eerder 220pk. 200 à 220pk past ook perfect met de geclaimde topsnelheid voor dat blok: 215km/h, vs DS: 160km/h @83pk.

http://www.ehow.com/about_5034914_histo ... ssion.html
http://www.stingray82.nl/corvettehistorie/19531962.html
http://www.corvettefever.com/techarticl ... to_20.html

Citaat:
Op vele stukken weg veert een E met metalen veren zelfs zachter.


gooi die E eens vol en kijk dan hoe hij zich gedraagt, waarschijnlijk soepeler maar ten koste van weggedrag. Bij een HP Citroën is dat effect véél minder. Puur soepel en zacht is nooit het doel geweest met HP, maar altijd zo comfortabel mogelijk mét goede rijeigenschappen, ongeacht wegdek en belading.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


13 dec 2009 14:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
gvwijnen schreef:
Dus conclusie, zowel met staal als wokkels is de C5 de beste uit zijn categorie op vlak van comfort. Elk heeft zijn voordelen, en het al dan niet houden van het wegcontact met HP is puur persoonlijk. Maar ik kan het wel waarderen. ;)


ben blij dat je dat schrijft.. mij geloven ze toch niet.. :( :smt023


13 dec 2009 16:25
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 dec 2009 22:05
Berichten: 460
Woonplaats: België; regio Brussel
Auto: C5 berline 2.0HDI 136pk Exclusive
Opties: Metaalkleur, Detectie pack Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11922
Productienummer: 10340
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 90000
Kleur: Grijs Fulminator


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
@ET: Over het rijden in beladen toestand van die E ben ik het eens. Dit is trouwens net hetzelfde met de C5 op wokkels, zonder belading is het comfort subliem. Het is of op extreem wegdek dat je het kan voelen, of op de snelweg, of onder belading.

Ik heb met de 2 gereden, ik verkoos de Hp geveerde versie, omdat ik veel snelweg doe. En ik oa ook de stoelen van de exclusive merkbaar beter vond. Maar zuiver op vlak van rijden valt er absoluut niets aan te merken op de wokkels. Hier in de buurt ligt er veel slechte weg (oa het stuk dat op het één programma volt verkozen is tot slechtste stuk wegdek van vlaanderen, en dat wil echt wel iets zeggen :lol: ) en zonder belading was de wokkelversie beter van filtering van trillingen, maar de stukken met snel opeenvolgende oneffenheden werden dan weer veel beter opgevangen door de HP versie. Elke vering blinkt uit op zijn manier.
Maar zeggen dat de wokkelversie slecht is? Nee zeker niet, rij er dan maar eens een dagje mee als je van die mening bent.
Velen vinden de wokkels zelfs plezieriger rijden (directer wegcontact)


13 dec 2009 17:12
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33539
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Roman schreef:
gvwijnen schreef:
Dus conclusie, zowel met staal als wokkels is de C5 de beste uit zijn categorie op vlak van comfort. Elk heeft zijn voordelen, en het al dan niet houden van het wegcontact met HP is puur persoonlijk. Maar ik kan het wel waarderen. ;)


ben blij dat je dat schrijft.. mij geloven ze toch niet.. :( :smt023


Jawel hoor, vind de wokkel variant zeer comfortabel, prima en onvergelijkbaar met duitse auto's :smt023

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera


14 dec 2009 12:13
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
voor mij was de HP vering doorslaggevend in de GS en de BXen die ik heb gereden. Maar ja, toendertijd was de wegligging van die andere auto's zo slecht dat je wel Citroen moest rijden. Al heb ik met 1 BX wel eens een gebarsten hoge druk leiding gehad met een caravan erachter net afdalend van Perpignan naar een badplaats, Banyul, tegen de spaanse grens. Dat was stress, de kogel sleepte over het wegdek en de remmen deden bijna niets. Dat was stuntrijden :smt190 Toen zei mijn vrouw...........nooit meer HP. Daarom de C5 nu met wokkels, kan hooguit een veer springen :smt023 Ben benieuwd hoe die rijdt met mn 1300kg caravan ;) De picasso die ik nu heb heeft er iig totaal geen moeite mee. En die heeft ook gewone veren. Dus ik hoop er het beste van.
Voornaamste reden om Citroen te rijden is............comfort, dat vindt trouwens iedereen die n keer meerijdt.
De meeste auto's zijn bikkelhard met hun stoelen/vering. Wou 1st een Audi A6 Avant uit Duitsland halen, 2e hands, maar wat zat dat beroerd :smt017 En dan de Touran.... :(

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


14 dec 2009 22:40
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 dec 2009 18:07
Berichten: 955
Woonplaats: Voorschoten
Auto: C5 2.0i Tourer Anniversaire
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11937
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 225000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
De defekte leiding van de BX zat tussen de pomp en 1ste bol. De druk daar is enorm. De scheur in de leiding was niet met t blote oog te zien. Zelfs met 10 bar kregen we(Citroen garage in Banyul) de scheur niet te zien(leiding met olie gevuld en op een compressor aangesloten). In de BX spoot :smt190 t er letterlijk in een tel uit.

_________________
Mvg, Bert
C5Ph3 met: achterveren CarSupport3102PRO
2e auto: C1 /2014


18 dec 2009 21:17
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Dus als bij jullie een lieding van de CV knapt zegt je vrouw 'Nooit meer een CV' ?

Bij de BX stonden de leidingen er om bekend dat die wel eens wilden lekken of scheuren.

Ik heb van de 5 Xantia's en 3 C5'en maar een keer iets gehad aan de vering: Een Xantia 1.8 8v met +320.000 op de teller waarbij de hoogteregelaar defect was...

Verder nog nooit problemen gehad met de HP...

_________________
Johan


19 dec 2009 18:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Citroen bijzonder door de vering?
Een lekke hogedruk leiding bij de BX, dat is mij ook overkomen.
Vlak voor Parijs, het was een uur of zeven 's avonds, merkte ik dat er iets goed mis was, stinken, ik kon de auto nog net op tijd aan de kant zetten. De auto had toen nog geen 40.000 km gelopen
Via zo'n afsleepdienst is 'ie toen bij een "Citroën-nachtgarage" gebracht, de volgende dag was 'ie weer klaar.

Bij de DS'n heb ik meer problemen gehad, variërend van een gescheurde HD-regelaar tot lekke leidingen, twee lekzakken en een gescheurde achterste veercilinder bij een Break.

Het heeft me er niet van weerhouden om bollenkarren te blijven rijden, inmiddels al weer ruim 38 jaar :D

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


19 dec 2009 18:58
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 527 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 36  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.