Auteur |
Bericht |
joop8
|
Mechanische tik
Ik ben Joop Op papier de trotse bezitter geworden van een C5 1.8 16V Ligne Prestige, Lpg3 uit 2004 type 1 met 143.000km op de klok in de kleur metallic donkergrijs. Zaterdag as wordt deze opgehaald, kunnen we eindelijk weer rijden. Onze Xantia uit 94 heeft koelingsproblemen gehad. Zo als het zich nu laat aanzien is de koppakking lek geraakt, en heeft deze te veel druk opgebouwd in het koelingscircuit waardoor de flens van het koppelstuk bij het schutbord naar de kachelradiator is afgebroken. Ik beschouw de Xant als afgeschreven. Inmiddels na het lezen van diverse berichten ondervonden dat de C5 een meer elektronische basis heeft t.a.v. het hydraulisch systeem, en niet geheel te vergelijken is met de mechanische basis die de Xantia bezit. De tik die ik meerdere malen hoorde na het starten van de C5 bij stationair toerental om de ca 3 a 4 sec schreef ik meteen toe aan de hyrdaulische pomp, met de gedachte dat de voorraadbol wel eens plat zou kunnen zijn. Dit lijkt mij nu geheel een misvatting , waar deze tik dan vandaan komt wil ik toch wel graag even weten. Iemand al een voorzichtige suggestie Later meer Groeten, Joop
|
01 apr 2009 02:01 |
|
|
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
Hallo Joop. Welkom op dit gezellige forum en veel plezier met je C5. Ik heb dat zelfde probleem gehad en dat bleek de aircopomp te zijn. doordat er net te weinig koudemiddel in zat ging de pomp aan en uit. misschien dat dat bij jou ook het geval is. Groeten Martijn
_________________ Greetz Martijn
|
01 apr 2009 09:47 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33400 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
Zoiets zou je dus makkelijk kunnen nakijken door de airco uit te zetten niet ? ...
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
01 apr 2009 11:57 |
|
|
C5V6EXCLUSIVEBREAK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 05 apr 2007 23:54 Berichten: 824 Woonplaats: Enschede
Auto: Renault vel satis v6 24v
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: A
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 228000
Kleur: Blauw
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
Menno schreef: Zoiets zou je dus makkelijk kunnen nakijken door de airco uit te zetten niet ? ... Ja Sorry dat had ik er even bij moeten zetten Maar inderdaad je hebt helemaal gelijk!
_________________ Greetz Martijn
|
01 apr 2009 12:48 |
|
|
joop8
|
Re: Mechanische tik
Bedankt voor de reactie! Gisteren mijn C5 opgehaald met een nieuwe APK en ook meteen een trekhaak laten monteren . De trekhaakbol daags erna meteen weer verwijderd om zo ook gebruik te kunnen maken van de rust als je achteruit manouvreert (parkeersensor). Wat rijdt zo'n C5 heerlijk, een echte Citroen met een veelheid aan accecoires . De mechanische tik is inderdaad afkomstig van de aircopomp, deze laat zich nogal eens willekeurig horen. De airco lijkt verder prima te functioneren. Nu heb ik 3 maanden volledige garantie op deze auto, bij een autohandelaar dus het is geen Citroen dealer. Om niet te verzanden met hem in een discussie wel/dan niet te weinig koudemiddel, zou ik eerst wel eens willen weten wat een aircocheck kost bij een aircoboer/citroendealer. Iemand (goede) ervaring met richtprijzen? Groeten, Joop
|
05 apr 2009 23:38 |
|
|
websurfer
C5club Bikkel
Geregistreerd: 07 jan 2009 21:17 Berichten: 473
Auto: x
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
zo rond de 90-100 euro moet je toch wel kunnen vinden
ik weet niet waar je vandaan komt maar otosam doet dit voor 90 euro en meerdere ook voor dat bedrag.
|
06 apr 2009 00:05 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33400 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
06 apr 2009 10:33 |
|
|
joop8
|
Re: Mechanische tik
Niet zo handig van mij.
Ik zoek het meer in de buurt van de regio Eindhoven.
|
06 apr 2009 22:34 |
|
|
joop8
|
Re: Mechanische tik
Inmiddels laten checken.
De monteur ijkt de airco middels een snelle proef aan de hand van een thermometer. Deze wordt in een ventilatierooster gestoken met de airco op 'high'. Haalt deze een temperatuur van onder de 7 graden celcius dan voldoet deze aan de norm van Citroen. De C5 ging behoorlijk snel naar de 5,8 graden celcius.... Zonder tikken, de pomp was continiue in bedrijf.
Afpersen op lekkage is volgens hem in verhouding een kostbare aangelegenheid omdat de freon er uit moet, en noodzakelijk weer moet worden hervuld na de dichtheidstest.
Hij heeft verder een visuele inspectie uitgevoerd t.a.v. het aircodeel. Het vaak tikken van de aircopomp doet zich voor als het bijvoorbeeld buiten 20 graden celcius is en binnen in de cabine een gewenste streefwaarde van 20 graden celcius wordt in gegeven. Het pendeleffect, dit werd beschouwd als normaal.
|
21 apr 2009 23:44 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
En hoe nu verder?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
21 apr 2009 23:58 |
|
|
joop8
|
Re: Mechanische tik
Niks.
Genieten van de airco, met de wetenschap als de aircpomp aan/uit/aan/uit/aan/uit/aan/uit doet dat de ingestelde temp hetzelfde is als buiten (kantelpunt).
Wat zou jij doen?
|
22 apr 2009 00:08 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33400 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
Niets doen, het werkt
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
22 apr 2009 09:47 |
|
|
Hertogjan
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 13 jul 2008 18:47 Berichten: 679 Woonplaats: Arnhem
Auto: C5 Exclusive
Opties: Jazeker
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: G
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 191.000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
Juistem. En toevallig heb ik vandaag de airco laten testen bij een gespecialiseerd bedrijf, alles was oke. En die tik hoort erbij, doet die van mij ook.
|
22 apr 2009 21:52 |
|
|
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
Re: Mechanische tik
Nou, ik zal ook eens luisteren of k hem kan horen, want die van mij werkt sinds vandaag ook weer. Lekkere nieuwe condensor er op.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
22 apr 2009 21:55 |
|
|
joop8
|
Re: Mechanische tik
Nieuwe condensor, was deze lek?
|
23 apr 2009 00:24 |
|
|
|