Re: druk op carter ( olievul opening blaast )
Dat is normaal, onder de olievuldop draait de nokkenas, welke de kleppen bediend, dat gaat met een behoorlijke snelheid en veroorzaakt de nodige druk, welke normaal gezien afgevoerd word door de carterventilatie.
Draai je de dop open, dan kiest de druk de weg van de minste weerstand en blaast het uit de olievulopening, niets om je druk over te maken.
Normaal gezien is het niet de bedoeling om die dop open te draaien met een lopende motor
Olie lekkage aan de vliegwielzijde, dat kan de krukaskeerring zijn of de beruchte plug achter het vliegwiel.
Voor beide gevallen moet de versnellingsbak er af, de kosten voor onderdelen zijn het niet, wel de nodige arbeidsuren.
Het ligt er aan hoe hard het lekt, stel je rijd 20K per jaar en je moet om de 5000km bijvullen, dat is dan 4L olie per jaar, dan is steeds bijvullen goedkoper dan laten repareren.
Persoonlijk zou ik het aanpakken want 1L op 5000km vind ik veel en olie op straat heb ik al helemaal een hekel aan (milieu enzo), maar goed ik kan makkelijk praten omdat ik het zelf kan
Lekkage is nooit leuk, gelukkig is het in dit geval niet inwendig wat op versleten onderdelen van de motor kan wijzen.