Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevraagd
Auteur |
Bericht |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 593 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevraagd
Dag, Na 10 jaar niet hier geweest te zijn, overweeg ik dit jaar een de aanschaf van een youngtimer C5 phase 2 break. Mijn saaie electro-bak, valt vanaf 2026 in de 22 procent bijtelling dus die gaat eruit of naar prive. Overweging is een Volvo S80 of een C5. Met mijn goede c5 ervaringen en mijn immer blijvende gevoel van jaloezie  als ik een mooie C5 zie passeren neig ik naar de laatste (minder luxueus, maar naar verwachting goedkoper in rijden en onderhoud) . Plan is de aanschaf van een C5 break Phase 2 , de 2.0 , met ca 2 ton op de teller voor rond de 1500 tot 3000 euro. Liefst een automaat. Ik heb een paar vragen. Halen de automaat bakken met gemak de 3 ton, of lopen die vaak eerder in de soep. Heeft iemand ervaringen met achteraf inbouw van LPG bij al een hoge km-stand? Klopt het dat 2.0 het meest geschikt is en een stuk comfortabeler dan de 1800? Is er ergens een draadje op dit forum met tips voor aankoop? (zelf weet ik dat ik moet kijken of de veercilinders en bollen geen lekken vertonen maar daarmee houdt het ongeveer op...) Verwachting is dat ik er ongeveer 20-25k per jaar mee zal rijden. overigens bevalt de c4 Picassert ook uitstekend en is erg goedkoop in onderhoud tot nu toe. km stand inmiddels 140k Destijds had ik overigens de 1.6 Hdif break uit 2006.
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
14 feb 2025 14:32 |
|
 |
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 824 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
De automaten halen makkelijk de 300k…. De 2.0 is een betere keuze aangezien het een redelijk zware auto is…. En de 2.0 is ook redelijk onverwoestbaar…. Oké alles kan stuk natuurlijk haha.
Er zijn er ook te vinden op LPG, als je dat in laat bouwen ben je best weer een flink bedrag verder maar volgens mij is het inbouwen op hogere kmstanden geen probleem.
Een auto valt en staat bij onderhoud, dit is dus een ding bij aankoop, opletten of de achter draagarmlagers vervangen zijn en of er geen overmatige lekkage zijn. Altijd even gymen met de vering. Laagste stand hoogste stand etc. Als het een automaat wordt ook opletten of de bak rustig schakelt etc. Dus zonder bonken, kickdown proberen etc. Let ook op of het 3e remlicht het goed doen en het raampje in de achterklep nog open kan (bij een break) en of de dempers nog goed zijn (van de achterklep).
En alle elektronica testen natuurlijk….
|
14 feb 2025 18:42 |
|
 |
Bart-Peugeot
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41 Berichten: 322 Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Op je lpg vraag. Ik kocht in 2013 een 307 met 2.0 motor uit 2005 met 150.000 op de teller. Heb er meteen lpg in laten zetten. Een installatie van Vogels. Kostte toen 1600 euro. (was net in de aanbieding, normaal 1800 euro) Heb er probleemloos 175.000 km mee gereden in 6 jaar. Nadeel van een auto met lpg erin kopen is dat die installatie al 20 jaar oud is. Je zit dan met oude troep. Dat geeft problemen (waar je niet op zit te wachten, komt altijd ongelegen) en het geeft extra kosten. Als jij als ondernemer lpg erin laat zetten kost het je nog een 1000 euro.  Er wordt wel eens gezegd, je gaat in een auto van 3000 euro toch geen 1600 euro investeren?! Nou, ik heb het eens uitgerekend, in die 6 jaar en 175.000 km heb ik 13.500 euro op brandstof bespaard tov benzine.  Dus wie was hier nou dom met die investering van 1600 euro. 
_________________ Mijn zwager had wel een C5. Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
|
15 feb 2025 12:03 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 593 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Ja inderdaad , even een half jaartje kijken of het geen probleem-auto is en dan hop LPG er in. 1500€ dagwaarde is een bijtelling van iets meer dan 500€ per jaar..... Kost ongeveer 25€ netto bijtelling per maand. Alvast dank voor de twee tips.
Overigens denk ik dat de C5 2.0 over het algemeen goedkoper in onderhoud zal zijn dan de S80, de motoren van die laatste zijn onverwoestbaar maar voor de rest wel hoge onderhoudskosten volgens mij
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
15 feb 2025 18:26 |
|
 |
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 824 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Zal eerlijk zeggen dat ik ook een beetje aan het flirten ben met een S80…. Niet dat de P607 niet bevalt maar puur om eens een echte Volvo te rijden….
|
15 feb 2025 23:49 |
|
 |
Bart-Peugeot
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 mei 2017 20:41 Berichten: 322 Woonplaats: Rijnmond
Auto: 308 SW
Opties: BLEP
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 185.000
Kleur: Bleu
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Lees je ff in in de volvo motoren. Heb wel eens gehoord dat bij de 2.4 op lpg iedere 40.000 km de kleppen gesteld moeten worden. Of dat echt waar is weet ik niet en het zal ook niet voor alle volvo motoren gelden hoop ik.
Volgenz mijn lpg specialist zijn de psa motoren uit die tijd geboren voor lpg. Mijn specialist is E&A in Barendrecht.
_________________ Mijn zwager had wel een C5. Verder nog wel een C1 en C3 in de familie.
|
16 feb 2025 12:45 |
|
 |
henkie HDI
V.I.P.
Geregistreerd: 14 jun 2007 18:26 Berichten: 1853 Woonplaats: Amsterdam
Auto: Volvo V70 2.4D Geartronic 175PK / 400 Nm ... gechipt naar 240 PK / 475 Nm
Opties: leer,trekhaak, BT, RTI navigatie
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 315000
Kleur: Magic Blue Pearl
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Ik ben een tevreden Volvo diesel rijder. Voor specifieke informatie zou ik kijken op het Volvov70forum.com (ook info over S60 en S80).
Op dat forum zit ik uiteraard ook. Ben daar Hendrik V70
_________________ De overtreffende trap van C5 is natuurlijk D5
|
16 feb 2025 20:30 |
|
 |
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 333
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Xander schreef: Zal eerlijk zeggen dat ik ook een beetje aan het flirten ben met een S80…. Niet dat de P607 niet bevalt maar puur om eens een echte Volvo te rijden…. Mijn tip, op basis van mijn eigen ervaringen, niet doen. We hebben zelf vorig jaar een tijdje een volgens een Volvo ''specialist'' perfect onderhouden S60 2.4 in ons bezit gehad. Nou, wat een drama was dat. Alles wat maar stuk kon gaan ging stuk en alles peperduur om te repareren. Volvo onderdelen zijn peperduur. Die hele Volvo reputatie van onverwoestbaar en betrouwbaar berust volgens mij op een door wat Volvo fanboys moeizaam in stand gehouden leugen dat wijd verbreid wordt op de socials. In wat Facebook groepen en op de Volvo fora zitten ze allemaal te roeptoeteren dat Volvo onverwoestbare auto's maakt en Volvo for life maar ondertussen vliegen hun de onderdelen om de oren. De Volvo fora staan vol met de meest rare mankementen die vooral peperduur zijn om te laten repareren. De meesten liggen dan uit ellende voor hun huis op de stoep onder hun auto te sleutelen omdat de specialist onbetaalbaar is. En dat dag en nacht. Echt, die hele Volvo reputatie is zo ontzettend overrated en berust op een fabeltje. Uiteindelijk hebben we de S60 met groot financieel verlies van de hand gedaan. De automaatbak begon dermate te slippen en te bokken na een spoelbeurt uitgevoerd door een Volvo specialist op aanraden van het V70 forum dat er nauwelijks nog mee te rijden viel. Die specialist probeerde daarna zijn handen in onschuld te wassen en kwam met het verhaal dat onze automaatbak ''sowieso al aan het overlijden was'' terwijl er voor de spoelbeurt weinig aan de hand was met de bak. Op aanraden van hem moesten we dan maar overgaan tot het vervangen van het kleppenhuis. Hij kon voor ons een leuke aanbieding maken. Ja daaaag, wij zouden dan weer 1500 euro armer zijn en die auto had ons al 2000 euro aan reparaties gekost. Toen was het voor ons genoeg en hebben we de S60 via Ik wil van mijn auto af van de hand gedaan aan een handelaar. Nou, 1 keer een Volvo gehad maar nooit meer. Ik zou altijd gaan voor een mooie C5 phase 2 met de oerdegelijke EW motor. Daar kan echt weinig aan stuk vergeleken met zo'n Volvo. Zijn de achterdraagarmlagers in goede staat, dan ben je al een heel eind. En zo'n C5 met hydractief rijdt echt stukken beter dan zo'n stug geveerde Volvo. Maak maar eens wat proefritten, dan kom je er zelf achter.
|
14 maart 2025 21:42 |
|
 |
c5jan
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 01 apr 2013 00:12 Berichten: 7516 Woonplaats: 0182
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Ik heb, voordat ik überhaupt de aanschaf van een c5 overwoog, een aantal Volvos bekeken. De behulpzame dealer draaide voor mij de onderhoudshistorie uit, inclusief reparaties.
Ik heb uiteindelijk dus maar een c5 gekocht...
|
14 maart 2025 22:29 |
|
 |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3619 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Jaren geleden had mijn ex een V40 met Renault diesel. Fijne auto met goede stoelen (en zeer matige motor)..En een verschrikkelijke auto om aan te sleutelen. Je kon nergens goed bij en elke keer als ik onderdelen bij de dealer haalde moest ik aan het zuurstof. Voordat ik mijn huidige kapsones Citroën kocht met een paar v60's proefgereden (2019). Reed best goed maar wel vrij stoterig. En zelfs op Momentum trim is bv voor parkeersensoren een optie? Na een rit met mijn huidige ds7 was ik verkocht terwijl ik eigenlijk geen SUV wilde. Maar comfort, ruimte, geweldige stoelen en zalige motor. Vast niet zo waardevast maar rijplezier en comfort mag wat kosten 
|
14 maart 2025 22:47 |
|
 |
Zwever
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 03 aug 2013 21:16 Berichten: 593 Woonplaats: Nijmegen
Auto: C4 Grand Picasso 1.2 Puretech
Opties: nee, wel aandelen en een woekerpolis.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Energielabel: B
kilometerstand: 30000
Kleur: Gris Sable
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Zwever schreef: Overigens denk ik dat de C5 2.0 over het algemeen goedkoper in onderhoud zal zijn dan de S80, de motoren van die laatste zijn onverwoestbaar maar voor de rest wel hoge onderhoudskosten volgens mij Ik had dat idee al en alle geplaatste reacties + navraag bij een familielid met een V70 uit 2001, bevestigt mij om de youngtimer Volvo te laten staan. Het gaat dus een oude C5 phase 2 worden. Overigens zou ik het liefste mijn EV van de zakelijke balans halen tegen restwaarde naar privé en dan de woon-werkverkeer kilometers af gaan trekken. Volgens mijn accountant geen probleem maar volgens mij vergist hij zich omdat dat mijns inziens alleen bij een BV kan en ik ben formeel een eenmanszaak (de auto staat dus al op mijn persoonsnaam geschreven en niet op de naam van mijn bedrijf) Dan mag dat volgens mij niet...... En kom ik dus niet onder de verhoogde bijtelling uit per 2026.
_________________ Waar is het geduld gebleven? Het lijkt wel of we meer in de weg dan op de weg rijden....
|
15 maart 2025 12:03 |
|
 |
Citroenfan39
C5club Bikkel
Geregistreerd: 01 jan 2013 23:40 Berichten: 333
Auto: Citroën C5 1.6 E-HDI Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12777CJ
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 274.000
Kleur: gris aluminium
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Citaat: Ik had dat idee al en alle geplaatste reacties + navraag bij een familielid met een V70 uit 2001, bevestigt mij om de youngtimer Volvo te laten staan. Het gaat dus een oude C5 phase 2 worden. Volvo's V70/S60/S80/XC90 van voor 2004 moet je sowieso laten staan. Die zijn namelijk voorzien van de beruchte Magnetti-Marelli gasklephuizen. Ook wel ETM genoemd. Die dingen gaan om de haverklap stuk en worden door Volvo nieuw niet meer geleverd. Dan ben je aangewezen op een gebruikt exemplaar die peperduur worden verhandeld, want grote vraag naar, en dan moet je maar afwachten of die het wel doet. Ik ken mensen op het Volvo forum die zo'n ding via Marktplaats kochten voor 500 euro om er daarna achter te komen dat ook die stuk was. De verkoper wast daarna z'n handen in onschuld want bij hem deed ie het zogenaamd nog. Bovendien moeten die gasklephuizen allemaal door een dealer van software worden voorzien en dat kost ook zomaar een paar honderd euro. Het is niet zomaar plug and play en je kan niet zomaar een gasklephuis van de ene P2 op een andere schroeven. Dat gaat niet werken. Zo slim waren ze destijds wel bij Volvo. Die wisten dat die dingen snel stuk zouden gaan en dus een mooi verdienmodel voor de Volvo dealers zouden zijn. Het enige wat je dan nog kan doen is je oude Volvo op de schroothoop afleveren. Want zonder goed gasklephuis krijg je je Volvo nooit meer aan de praat. Ga maar eens kijken bij Rima in Druten en je zal zien hoeveel van deze generatie Volvo's er op de schroothoop liggen. Dan krijg je opeens een heel ander beeld van ''Volvo for life''.
|
15 maart 2025 13:10 |
|
 |
Xander
V.I.P.
Geregistreerd: 15 jun 2014 21:42 Berichten: 824 Woonplaats: Soest
Auto: Peugeot 607
Opties: Alles
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: H
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 161000
Kleur: Bordeauxrood
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Hetzelfde dus als de beruchte groene monsters (nokkenasverstelventielen) op de 3.0 V6en van PSA. Hahahaha. Nieuw niet meer te krijgen en aftermarket slecht of onbetaalbaar… 
|
15 maart 2025 22:17 |
|
 |
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4801 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Na 10 jaar graag weer een C5 terug. Enkele adviezen gevr
Ben ik effe blij dat ik geen Volvo rij en met deze info ook nooit zal gaan rijden 
|
16 maart 2025 00:37 |
|
 |
|