Auteur |
Bericht |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Line out op RD3?
Geel is doorgaans audio uitgang. Je krijgt dan zoiets: 2 kanaals: 4 kanaals: gewoon te koop bij o.a. de conrad. Dan moet het natuurlijk intern in de radio wel werken. mini iso pin bezetting
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
10 okt 2007 21:57 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Line out op RD3?
Nou, het is me gelukt! Ik heb wat andere aftakpunten dan de italianen genomen; de mijne liggen wat meer voor de hand, en je hebt geen extra condensatortjes nodig. Foto+verslagje: Clarion RD3 radio: Voor deze tweak heb je een soldeerbout met fijn puntje nodig, en redelijke soldeerskills hebben (smd soldeerpuntjes) fijn sodeerpuntje: Zo ziet je hoofdprint van de RD3 eruit. We concentreren ons op het rood omlijnde (linksboven zie je de (4) condensatoren zitten die de italianen er nog tussen moesten zitten. Deze aftakpunten zitten na de condensatoren). De radio moet vrijwel compleet gedemonteerd worden. Ook de aluminium achterkant waarop de versterkerchip zit (met koelpasta) moet eraf. Laat de koelpasta rustig zitten. De hoofdprint kan wel op het chassis blijven zitten.: Dit zijn de soldeereilandjes en de signalen die erop staan. Het is waarschijnlijk het makkelijkst als je dunne draden gebruikt met een massieve kern, zoals je bijvoorbeeld in UTP installatiedraad vindt. Bij dit soort soldeerwerkjes altijd de draden en eilandjes kort voorvertinnen, zodat de soldering zelf snel en efficient gemaakt kan worden. De grijs-bruine draad is hier de massa: Zo zijn ze aan de uitgangen van de gele mini-isostekker gesoldeerd. De print is dubbelzijdig, maar ook aan de andere zijde van de gele mini-isostekker zitten geen printbanen doorverbonden! Het doel van de oranje-bruine draden (in de startport) is mij onduidelijk, maar worden bij de RD3 in ieder geval niet gebruikt. De groene draad is de geschakelde plus, die ook een eindversterker kan aan- en uitschakelen ('remote'): Ik weet niet de exacte ingangsspanningspecificaties van de versterkerchip, maar bij een externe versterker zitten altijd volumeregelaars, dus ik ben vrij zeker dat het gaat werken. De line outs van de rd3 zijn in ieder geval sterk genoeg om geluid door een koptelefoontje te laten horen (niet heel hard, maar wel goed hoorbaar). Helaas weet ik niet of ik er wel wat mee ga doen, ik heb nog geen voldoende ruime plek in het dashboard gevonden om een eindversterker te monteren (ca 40x25x7cm). In de koffer kan natuurlijk, maar ik zie eigenlijk een beetje tegen het trekken van signaal en luidsprekerdraden door de hele kabine op . Nou ja, we zien wel
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
15 okt 2007 15:39 |
|
|
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Hulde!
Feitelijk maakt deze mod de radio zoals die af fabriek zou moeten zijn. De foto's maken in elk geval duidelijk dat software matig activeren van line out een fabeltje is.
1-Zou het op een RT2 ook zo werken? 2- voor diegenen die al een pack hifi hebben, kun je die ompluggen naar een low input ipv high input en is het de moeite waard geluidstechnisch 3- de iso pin layout maakt duidelijk dat de line outs op het meest linker blokje van 6 zou moeten zitten, zo te zien heb je ze nu op het middelste blokje aangesloten? Het linker blokje is bij citroen al in gebruik, als ik de eerdere foto bekijk van de achterkant van de radio zie je dat er op pin 5 en 6 iets aangesloten zit, dat zou dus line out rear en switched positive zijn volgens het schema. Wat heeft dat met monochroom navi te maken vraag je dan af. Ik dacht altijd dat dat de remote control aansluiting was. Verrrassenderwijs is dat bij volkswagen de corresponderende pin op het middelste blokje. Lijkt er op dat citroen de linker en middelblokje verwisseld heeft.
<edit> ik zie nu dat je ze toch op het linkerblokje hebt aangesloten. Wat bij mij de vraag doet opbrengen waarom er aan een loze connector default toch 2 draden aangesloten zitten!.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
16 okt 2007 11:08 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
In theorie zou het ook op een RT2 zo moeten werken. Ik denk dat daarin dezelfde versterkerchip zit. Ik weet niet of je bij een RT2 zo makkelijk wat lege soldeereilandjes vind. De soldeereilandjes die ik heb gebruikt, zijn in het ontwerp waarschijnlijk bedoeld om een paar (smd)ontstoorcondensatortjes te plaatsen, waarbij ze besloten hebben dat deze niet nodig zijn. Ik weet niet of je de jbl versterker kan ompluggen naar low input. Ik heb wel eens een pdf'je gezien met foto's hoe dat ding van binnen eruit zag, maar daar bleek dat niet 123 uit. Qua kwaliteit zit er theoretisch natuurlijk altijd een verschil is. Of dit praktisch de moeite waard is weet ik niet. Het is natuurlijk wel zo dat de versterkerchip in de RD3 / RT2 in combinatie met de JBL versterker natuurlijk nauwelijks vermogen moet leveren, en dus minder vervormd als dat de speakers rechtstreeks op de RD3/RT2 zitten. Ik heb de draadjes op de meest linker mini-iso deelstekker gesoldeerd. Het gele blokje dus. Ik heb het bestaande iso blokje niet weer aangesloten. Waarvoor de 2 draadjes daarin dienen is mij onduidelijk. Het strookt ook niet echt met de standaard aansluitingen van mini iso. Misschien zijn het ook wel loze draadjes die wel vast in de kabelboom zitten en voorkomen dat als je het blokje loslaat het blokje ergens diep in je dashbord valt
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
16 okt 2007 11:48 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Dit is het PDF documentje met de ingewanden van de jbl versterker: http://www.citdoks.de/Bilder/496/jbl-verstaerker.pdfBest een mooi ding: 8 versterkte kanalen (4x laag, 4x hoog), actief scheidingsfilter denk ik. anders staan de kanalen gebrugd.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
16 okt 2007 18:17 |
|
|
ariecitroen
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 30 sep 2007 12:04 Berichten: 182 Woonplaats: strijen (ZH)
Auto: c5 Sedan 2015 exclusieve bleuhdi
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 98500
Kleur: Antracietgrijs
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Hoi Guidok
Hulde en bedankt,!!! Dit gaat echter mijn kennis en kunde te boven. Wellicht zou de versterker netjes weg kunen bouwen in de li kant van de kofferruimte ( achter de bestuurder). Als je wat bekledingsmateriaal weghaalt kan je de versterker daar erg netjes en onzichtbaar wegwerken. Als je het handschoenenkastje even weghaalt kan je makkelijk de voedingsdraad doortrekken naar de motorruimte. de massa heb ik ergens in de kofferbakbodem aangesloten. Draden trekken is wellicht wat werk maar als je eenmaal bezig bent valt het ook wel mee.
Neem je ook andere speakers ?? Ik heb zelf erg positieve ervaringen met de DLS UP serie in mijn 5. Ga deze ook weer in mijn nieuwe auto inbouwen.
NB Weet je toevalig of dit ook bij de blaupunkt uit de ph 2 C5 ook zou werken ??
_________________ zilvergrijze c5 break 2.0 hdif automaat
|
16 okt 2007 19:46 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Volgens mij vallen die DLS'en een beetje buiten mijn budget. (ik heb al een setje van een ander merk op het oog (wat ik voor importeursprijzen kan krijgen, dus dat scheelt een hoop ) Ik weet niet of het bij een blaupunkt RD4 gaat werken. Heeft die misschien al niet een pre uit? Er zitten iig wel een stel extra ingangen op (voor bijvoorbeeld een ipod). Die ingangen moeten wel bij de dealer geactiveerd worden afaik.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
16 okt 2007 20:20 |
|
|
redsun
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 sep 2009 22:54 Berichten: 169 Woonplaats: Yerseke
Auto: C5 Berline 2.0 16V Exclusive
Opties: Pack Parking, Lederen bekleding (electrisch verstelb. ), Cituning spoiler en koplampmaskers.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 8877
Productienummer: 0359
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: BLEU LEMAN
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Om even een oud topic omhoog te halen: Die link werkt intussen niet meer (vraagt om in te loggen). Wie heeft dat pdf document voor mij?
_________________ Alleen een Citroën rijdt als een Citroën! -----------------------------------------------------------
Huidige voitures: Citroën BX 1.9 GTi 16V 1989 Citroën BX 16Valve 1991 Citroën C5 2.0 16V Exclusive 2001 Citroën C2 1.4 VTR 2004
Historie: Citroën BX 1.4 1989 Citroën BX 1.4 Cannes 1991 Citroën BX GTi 16V 1989 Citroën Saxo 1.4 VTS 2001 Citroën C5 V6 Exclusive 2001
|
09 nov 2009 18:52 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
09 nov 2009 19:08 |
|
|
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Da's niet hetzelfde documentje. Ik heb ooit ook nog eens het volledige schema van de rd3 gehad, maar dat kan ik ook niet meer vinden. Misschien destijds ook wel van citdoks gehaald (al staat mij bij ergens anders vandaan; dat was ook later dan dat ik mijn line out maakte).
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
09 nov 2009 19:48 |
|
|
redsun
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 sep 2009 22:54 Berichten: 169 Woonplaats: Yerseke
Auto: C5 Berline 2.0 16V Exclusive
Opties: Pack Parking, Lederen bekleding (electrisch verstelb. ), Cituning spoiler en koplampmaskers.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 8877
Productienummer: 0359
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: BLEU LEMAN
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
nou het gaat me dan ook niet om het schema van de radio maar van de JBL versterker die achterin zit!
_________________ Alleen een Citroën rijdt als een Citroën! -----------------------------------------------------------
Huidige voitures: Citroën BX 1.9 GTi 16V 1989 Citroën BX 16Valve 1991 Citroën C5 2.0 16V Exclusive 2001 Citroën C2 1.4 VTR 2004
Historie: Citroën BX 1.4 1989 Citroën BX 1.4 Cannes 1991 Citroën BX GTi 16V 1989 Citroën Saxo 1.4 VTS 2001 Citroën C5 V6 Exclusive 2001
|
10 nov 2009 08:58 |
|
|
snah1954
|
Re: Line out op Clarion RD3!
redsun schreef: nou het gaat me dan ook niet om het schema van de radio maar van de JBL versterker die achterin zit! Als dat een zwart kastje is met twee multistekkers en koelribbels, dan ben ik ook zeer geinteresserd naar het aansluitschema Gekocht zonder headunit zal ik hem ertussenuit moeten zien te halen ben ik bang, tenzij iemand een goede headunit ervoor weet
|
10 nov 2009 22:31 |
|
|
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33387 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Originele HU vragen bij o.a Bart-ebben e/o de Vos autodemontage ??
_________________ Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.) Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Bleu Encre Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien
|
11 nov 2009 10:50 |
|
|
snah1954
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Menno schreef: Originele HU vragen bij o.a Bart-ebben e/o de Vos autodemontage ?? Thnx Menno, Goed plan, de Vos PSA is niet ver van mij vandaan, ik bel hem morgen even
|
11 nov 2009 19:12 |
|
|
redsun
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 26 sep 2009 22:54 Berichten: 169 Woonplaats: Yerseke
Auto: C5 Berline 2.0 16V Exclusive
Opties: Pack Parking, Lederen bekleding (electrisch verstelb. ), Cituning spoiler en koplampmaskers.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 8877
Productienummer: 0359
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 195000
Kleur: BLEU LEMAN
Naar boven
|
Re: Line out op Clarion RD3!
Maar nu weer terug naar de vraag; wie heeft er dat PDF'je voor mij waar de JBL versterker aansluitingen in staan?
_________________ Alleen een Citroën rijdt als een Citroën! -----------------------------------------------------------
Huidige voitures: Citroën BX 1.9 GTi 16V 1989 Citroën BX 16Valve 1991 Citroën C5 2.0 16V Exclusive 2001 Citroën C2 1.4 VTR 2004
Historie: Citroën BX 1.4 1989 Citroën BX 1.4 Cannes 1991 Citroën BX GTi 16V 1989 Citroën Saxo 1.4 VTS 2001 Citroën C5 V6 Exclusive 2001
|
12 nov 2009 18:00 |
|
|
|