Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
boes
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 08 nov 2009 16:06 Berichten: 3558 Woonplaats: 0227
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS5)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2017
Energielabel: A
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 198kkm
Kleur: Blanc Narcré
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Hij ging juist niet draaien ondanks de 117 graden.
|
22 apr 2018 14:42 |
|
|
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13886 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: HYUNDAI TUCSON MX4 48V SHINE
Opties: trekkaak
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
ik heb ook al verschillende keren voorhad dat sensoren werken en dan weer niet.
|
22 apr 2018 15:05 |
|
|
pepernoot
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2017 18:17 Berichten: 27 Woonplaats: schiedam
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Dank voor jullie reacties! Ik zal het VIN nummer ff opzoeken. Ik vermoed ook dat de sensor wel de goede waarde geeft, maar het motormanagement het verkeerd interpreteert of dat er iets mis is met de settings voor wanneer de Fan aan moet (dit is overigens niet in te stellen).
De Sensor vervangen is idd goedkoop en eenvoudig. Het is echter een beetje tegen de natuur iets te vervangen wat niet defect lijkt (hij geeft de temperatuur aan).
Wat overigens wel vreemd is is dat de temperatuurmeter in het dashboard op half staat als de motor 100+ graden is. Echter als we met de lexia de BSI uitlezen dan geeft hij wel de correcte temperatuur aan.
Vreemde zaak......
|
22 apr 2018 15:14 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Hoe is het systeem ontlucht? En welke thermostaat is er gemonteerd (openingstemperatuur) Dit is origineel 105 graden, waardoor ontluchten op de standaard manier niet lukt. Maw er spelen meer dingen een mogelijke rol. boes schreef: Hij ging juist niet draaien ondanks de 117 graden. Auto correctie maakte van geen heb
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
22 apr 2018 17:45 |
|
|
pepernoot
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2017 18:17 Berichten: 27 Woonplaats: schiedam
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
We hebben het ombouwkit zoals aangegeven in een citroen service bulletin gebruikt (Technical Service Bulletin (TSB) - VF7RCRFJF76710448. Bij welke temp de thermostaat open gaat weet ik niet exact maar de radiator is heet als de rond de temp 90 is dus dan zal hij wel open zijn.
We hebben wel standaard ontlucht (de bekende dopjes). Wellicht dat dit niet altijd afdoende is maar gezien alles keurig op temperatuur komt denk ik dat het wel goed ontlucht is. Ik zie ook zo snel niet het verband met dat de Fan niet aanslaat.
|
22 apr 2018 21:40 |
|
|
pepernoot
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2017 18:17 Berichten: 27 Woonplaats: schiedam
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
laatste 8 cijfers VIN: 76710448
|
22 apr 2018 21:55 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Via die VIN heb ik het schema gevonden van de koeling, gekoppeld aan déze auto.
Daarin zie ik dat de temp.sensor 1220 rechtstreeks gekoppeld is aan de motorsturing 1320. Daarvandaan gaat de info naar de fan 1513. Maar die fan krijgt z'n spanning via het relais R1 in de BSM. En dat wordt op zijn beurt weer aangestuurd vanuit de motorsturing. Ook de druksensor 8009 van de airco geeft signaal af aan de motorsturing, op die manier wordt de fan dan aangestuurd.
Het is mij daarom een raadsel waarom de fan wél gaat draaien als je de temp.sensor loskoppelt, zoals dat ook hoort te gebeuren. Maar dan niet als de temperatuur te hoog wordt.
Desgewenst kan ik je het schema sturen, geef dan even je mailadres via een PB.
Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2018 22:06 |
|
|
pepernoot
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2017 18:17 Berichten: 27 Woonplaats: schiedam
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Bedankt JW!
Het schema waar jij het denk ik over hebt (C5 II-D4EA7PP0-Werkingsprincipe : Koelsysteem) heb ik in mijn bezit. Hier heb ik ook dezelfde conclusie uit getrokken en bij mij ook grote vraagtekens dus.
|
22 apr 2018 22:13 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Het schema waar ik op doel is het elektrische schema, opgezocht in SEDRE, dat heb ik je inmiddels gestuurd Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
22 apr 2018 22:25 |
|
|
pepernoot
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2017 18:17 Berichten: 27 Woonplaats: schiedam
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Ontvangen! Thanks! Aardig puzzeltje, morgen eens goed naar kijken
|
22 apr 2018 22:53 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4569 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Gaat een puzzel worden, ik ben samen met pepernoot bezig geweest en we hadden al e.e.a. op chassis nr. bestudeerd, o.a. C5 II - D4EA7PP0 Nog wat aanvullingen van mijn kant: - Er is een 89C thermostaat gemonteerd, welke in de ombouw kit zit. - In januari dit jaar uitgelezen, toen was de storing gestuurde thermostaat er al. - Nu bleef de thermostaat dichtzitten, ik begreep van Pepernoot dat de motor heet was, maar de radiator koud. - Thermostaat gaat nu wel netjes open bij 89, temp. is gecontroleerd met de Lexia. -Het lostrekken van de temp.sensor in het thermostaathuis had in eerste instantie geen effect, de motor sloeg direct af. Pas nadat ik de accupolen even losgehaald heb, slaat de fan wel in als je die stekker los haalt en blijft de motor draaien. - Hierna nog een test gedaan, volgens het document hoort de fan bij 97 in te slaan, oplopend tot volle snelheid bij 105. - We hebben de temp. op laten lopen naar 99 (lexia), de fan sloeg niet in. - Lexia geeft ook steeds aan, streefsnelheid fan 0%, als je de temp. stekker losneemt, schiet deze naar 100% en gaat de fan op volle sneheid draaien, de meter in de auto gaat op max en de melding stop motor temp. te hoog, de temp. in de lexia schiet naar -40C. - Voor de zekerheid toch de zekeringen en stekkerverbindingen + relais (45A) in het kleine kastje naast de fan gecontroleerd, dat is allemaal in orde.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
|
23 apr 2018 00:12 |
|
|
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Zijn er tijdens deze activiteiten geen storingscodes waargenomen? In een IR Branden van het motordiagnoselampje ; Foutieve aanduiding van de motortemperatuur in het instrumentenpaneel kom ik bijvoorbeeld dit tegen: Citaat: Lees de storingscodes uit. De volgende storingscodes kunnen aanwezig zijn in het geheugen van de elektronische eenheid motor : P0116 : Probleem in het werkingsgebied ten aanzien van de prestaties van het circuit P0117 : Signalering van kortsluiting naar massa of onderbreking in het circuit P0118 : Signalering van kortsluiting naar massa P0119 : Onderbroken circuit : De motortemperatuur heeft de grenswaarde niet overschreden, terwijl de inschakelwaarde van de lambdaregeling wel is bereikt
In een andere IR Branden van de verklikkerlamp koelvloeistoftemperatuur - Branden van de verklikkerlamp motor met of zonder overgang naar het noodprogramma staat over codes: Citaat: 2.2. Storingscodes uitlezen Lees de storingscodes uit : Indien een of meer van de storingscodes P0121, P1153, P0105, P1160, P1161, P1623, P1113, P0571 aanwezig zijn : Voer controles uit Indien andere storingscodes aanwezig zijn : Uitgebreid storingzoeken ; Neem contact op met de helpdesk Groet, JW
_________________
GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
23 apr 2018 00:52 |
|
|
C5HDI110
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 28 nov 2015 18:32 Berichten: 4569 Woonplaats: Rotterdam
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Het MM lampje is geen enkele keer gaan branden, ook niet de storingscodes welke je opnoemt. Nu je het toch over andere storingen heb, vergeten te melden dat deze melding er soms wel in komt: Koelvloeistoftemperatuur. WagensnelheidEn als ik me niet vergis, zie ik die melding ook in de automaat terug komen. De temp.meter in het tellerpaneel bleef op de helft, terwijl de lexia al 105 aangaf op een gegeven moment. Nou ken ik het multifunctionele kleuren display in de C5-2 niet zo goed, is daar ook een mogelijkheid om de temp. uit te lezen ? Wat verder opviel zijn de verschillende temperaturen, ik weet niet of dat normaal is ? Tijdens een test de temp tot 100 graden laten oplopen, omdat de fan niet insloeg, de motor afgezet. Na 10 minuten uitgelezen, kvs temp. 70, automaat-olie 90, motor olie 100. Toen ben ik in de BSI gaan kijken, daar zag ik 20c staan, na het starten van de motor sprong deze op 68. Iets lijkt de ECU in de war te brengen, maar wat Pepernoot stuurde mij een bericht dat hij de kvs temp sensor en dummykabel (gestuurde thermostaat) gaat bestellen, dat is het goedkoopste om mee te beginnen, voordat we gaan doemdenken over een ECU.
|
23 apr 2018 01:24 |
|
|
pepernoot
C5club Rookie
Geregistreerd: 19 sep 2017 18:17 Berichten: 27 Woonplaats: schiedam
Auto: C5
Opties: exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 190000
Kleur: rood
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Dank mannen voor jullie tijd en toewijding!
Idd vandaag betreffende zaken bestellen. In mijn ogen niet direct een relatie met geconstateerde probleem maar je weet idd nooit waar de ECU allemaal van in de "war" raakt. Ik hoop dat het wat oplevert.
|
23 apr 2018 08:00 |
|
|
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Re: Motorkoelingsprobleem
Uit je meetwaarden blijkt dat de regeleenheid er niet voor kiest om de koelfan aan te sturen. We zullen op zoek moeten naar de reden daarvan.
Uiteraard kun je de temperatuur sensor vervangen. Je zou ook kunnen meten of de signaalspanning overeen komt met de aangegeven temperatuur. Controleer ook even of de sensor geen kvs heeft gelekt. Verder zou ik controleren of de configuratie van de motor ecu wel correct is.
Ook mis ik nog de exacte klachtomschrijving. Die is bij diagnose erg belangrijk. Wat doet hij wel en wat niet, en onder welke omstandigheden?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
23 apr 2018 19:50 |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|