Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 versterker plaatsen 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht versterker plaatsen
hallo,

weet iemand of je bij deze Afbeelding radio een versterker extra kan plaatsen zonder ingewikkelde toestanden.

alvast bedankt


19 mei 2009 11:40
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
ik vond het niet echt ingewikkeld.
Ik heb eerst een line out op de radio gemaakt:
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=77541#p77541

daarna een hoop draden naar achteren getrokken (lijnsignaal), versterker geplaatst in 1 van de zijvakken in de koffer (dat paste echt maar net, maar het is ook een forse versterker), en weer een hoop draden naar voren (speakersignaal) in de vorm van een 8 polige multikabel (8x1,5mm²). Weer achter het dashboard aangekomen Iso stekkers op de multikabel gesoldeerd en op de bestaande speaker kabelboom aangesloten.
Een extra 6mm² stroomtoevoer onderlangs (losse versterkers vragen véééél stroom) en klaar (niet vergeten goed af te zekeren anders kan je auto afbranden bij kortsluitign).
Met een beetje pas en meetwerk kan je de draden in de dorpels wegwerken.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 mei 2009 12:44
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
niet ingewikkeld :smt089 , als er een soldeerbout aan te pas komt haak ik af. elektronica en rob zijn twee dingen die absoluut niet samen gaan :smt017 :lol:

had eigenlijk gehoopt dat er standaard een uitgang op zat.

in ieder geval bedankt :smt023


19 mei 2009 12:58
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
Je kan ook een versterker kopen met high-inputs.
Daar kan je dan je speakersignaal van je radio op aansluiten.
Maar aan figelieren met draden, stekkertjes en vermoedelijk ook wel wat solderen van stekkers oid kom je er niet.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 mei 2009 13:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
GuidoK schreef:
Je kan ook een versterker kopen met high-inputs.
Daar kan je dan je speakersignaal van je radio op aansluiten.


In dat geval moet je dus een 4 kanaals versterker met Luidsprekerniveau-ingangsaansluitingen hebben, dit bijvoorbeeld:

http://www.clarion.com/nl/nl/products/2 ... 17021.html
of dit
http://www.alpine-europe.com/netherland ... -f600.html

Omdat de standaard speakers geen 4*80W aankunnen moet je die ook vervangen door zwaardere speakers. Voor heb je dan een compo set nodig, met splitter (crossover) bijv een 16,5cm + tweeter, achter bijv 16,5cm 2weg coaxiaal. je kunt ook achter een composet plaatsen, maar dan moet je het deurpaneel modificeren of vervangen door eentje uit een C5 met pack hifi.

http://www.clarion.com/nl/nl/products/2 ... 60041.html
of dit:
http://www.alpine-europe.com/netherland ... 17pro.html

achter:
http://www.clarion.com/nl/nl/products/2 ... 60726.html

met een beetje mazzel past het qua diepte en diameter. Ik zou bij een investering van >200eur voor een vierkanaalsversterker, toch wel dik 300eur uittrekken voor de hele set speakers, tel de aansluitingen en bekabeling erbij op en weet wat je te wachten staat. Ik heb persoonlijk geen klachten over de Clarion headunit, maar ik kan me voorstellen dat als je dik 500eur aan spul erin gooit, je ook die wilt vervangen door iets met meer features.

Tenslotte nog dit:
1) Vanwege de Eco-mode en CAN/VAN netwerken is het aftappen van stroom NIET triviaal!
2) De ISO aansluiting op de headunit is alleen ISO qua formaat, niet qua pinbezetting.
3) Luisteren naar de stereo gaat eigenlijk alleen als de motor draait (ECO mode, na 10 à 20min)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


19 mei 2009 13:30
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
EvilTwin schreef:
GuidoK schreef:
Je kan ook een versterker kopen met high-inputs.
Daar kan je dan je speakersignaal van je radio op aansluiten.


In dat geval moet je dus een 4 kanaals versterker met Luidsprekerniveau-ingangsaansluitingen hebben, dit bijvoorbeeld:

Nee hoor, je kan ook 1, 2 of 3 kanalen versterken, allemaal naar keuze. Niveauaanpassing zit doorgaans altijd op een eindversterker, ook op degene met high inputs.

Citaat:
Omdat de standaard speakers geen 4*80W aankunnen moet je die ook vervangen door zwaardere speakers. Voor heb je dan een compo set nodig, met splitter (crossover) bijv een 16,5cm + tweeter, achter bijv 16,5cm 2weg coaxiaal. je kunt ook achter een composet plaatsen, maar dan moet je het deurpaneel modificeren of vervangen door eentje uit een C5 met pack hifi.

http://www.clarion.com/nl/nl/products/2 ... 60041.html
of dit:
http://www.alpine-europe.com/netherland ... 17pro.html

achter:
http://www.clarion.com/nl/nl/products/2 ... 60726.html

Je kan ook gewoon je standaard speakers laten zitten. Je kan veel kwaliteitswinst halen uit het vervangen van de speakers, maar ook dure speakers kan je opblazen. Het vermogen wat op de doos staat is geen garantie voor het wel of niet opblazen. Ik kan met gemak een speaker van 5000W opblazen met 20W. Blijf altijd luisteren naar hoe hard je je installatie zet, en zet 'm wat zachter als het vervormt. Dat geldt generiek, of je nou een versterker (of speakers) van 10 of van 1000W hebt.

Citaat:
met een beetje mazzel past het qua diepte en diameter.

Doorgaans passen de meeste 16cm speakers gewoon in de deuren van de ph1. je hebt rustig 7-8 cm de ruimte (diepte) voor de speakers. Hiervoor bestaan gewoon genormeerde maten, voor zowel afmeting als schroefbevestiging, en de deuren van de ph1 lijken daar wel aan te voldoen.
Het passen van een beetje fatsoenlijke versterker in 1 van je zijpanelen is lastiger. Een beetje versterker meet al snel 25x7x36cm.
Ik heb achter 1 van de afdekpanelen een stuk uit de zijbekleding gesneden (1 van de opbergvakken in de koffer is dus vervallen), een aluminium frame gemaakt uit alu strips, en de versterker daarop gemonteerd. Hij hangt diagonaal in het spatbord zeg maar, anders paste het niet. Het originele afdekpaneel zit er natuurlijk gewoon voor, dus op het oog zie je gewoon niets.
Er komen nu wel kleinere klasse D versterkers (UcD etc) op de markt die aardige prestaties leveren. Die zijn snel 10-15cm minder lang (dus zeg maar 20x20cm)
Citaat:
2) De ISO aansluiting op de headunit is alleen ISO qua formaat, niet qua pinbezetting.

Daar heb ik anders niets van gemerkt.
De luidspreker isostekker (B-blok) is sowieso hetzelfde, voor het A-blok bestaat geen vaste standaard, maar hier kon ik geen rare dingen ontdekken; telefoonmute, permanente/geschakelde plus allemaal standaard (voor zover er een standaard is)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 mei 2009 14:22
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
het gaat mij om dit systeem http://www.pioneer.nl/nl/products/25/11 ... index.html , waarvan ik begreep dat het een losse versterker is waar je het beeldscherm op aansluit.


19 mei 2009 15:31
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
Daar zit een heel mooi klein (en vooral plat) versterkertje bij. Die kan je misschien kwijt onder of achter je dashboardkastje. Dat scheelt een hele hoop werk met draden trekken etc. Wel even letten op voldoende koeling.
De stroom hiervoor kan je echter niet zonder meer van de radio afhalen, daar bestaat een convertertje voor, dit heeft te maken met het schakelen van de geschakelde + via de boordcomputer. Deze manier van schakelen is wat afwijkend :D, zie ook bijv dit topic en de search. Je kan ook op andere punten een geschakelde plus vandaan toveren; ik geloof dat de 12v stekkers in de cabine (of 1 daarvan) gewoon normaal geschakeld is. Ik geloof dat ik dat bij m'n carkit zo gedaan heb. (anders blijft het display van m'n carkit nog een paar minuten branden als ik de auto afsluit; dat wil ik niet)

Ook omdat dit niet standaard is (die converters zijn afaik voor aftermarket radio's en niet voor extra versterkers icm de originele radio) zal er misschien nog wat aan de meegeleverde kabelboom geknutseld moeten worden.
Ook zal bekeken moeten worden of de stroomvoorziening juist gezekerd is, maar dat is -gezien het gematigde vermogen van de versterker- misschien helemaal geen probleem.
Toch zou ik als je terugschrikt van bedrading (of het woord soldeerbout) een inbouwstation inschakelen (eigenlijk moet je daaraan al denken als je zo'n topic plaatst ;) ). Het is een duur setje, en je kan 'm mollen als je dingen verkeerd doet, dat zou heel zonde zijn.

Het setje kan m.i. in de c5 ingebouwd worden; het luidsprekersignaal wordt gewoon op versterkt niveau afgevangen door de pioneer versterker.
Let er wel op dat de bijbehorende versterker (nd-g500) een vergelijkbaar vermogen bij de vergelijkbare (te hoge) vervorming afgeeft als de standaard autoradio, dus ga je er klankmatig waarschijnlijk niet (of niet veel) op vooruit. Een vergelijking: mijn eigen versterker (< €200,-) geeft per kanaal continue meer dan 4 x zoveel vermogen met 50(!) keer zo weinig vervorming.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 mei 2009 19:06
Profiel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
aller eerst, bedankt voor de antwoorden.

de reden dat ik dit vroeg is het volgende; ik kan natuurlijk het eerste de beste inbouwstation inlopen en zeggen maak het maar voor elkaar, maar het vreemde is, dat de een zegt "geen probleem", en de ander zegt "kan absoluut niet". vandaar dat ik hier de mening peil. (ik sla dit forum hoger aan dan het gemiddelde inbouwstation) dus je begrijpt de twijfel, en zelf heb ik er totaal geen verstand van. met deze info kom ik iets meer beslagen ten ijs.

nogmaals bedankt
rob


19 mei 2009 20:18
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
robbetje schreef:
aller eerst, bedankt voor de antwoorden.

de reden dat ik dit vroeg is het volgende; ik kan natuurlijk het eerste de beste inbouwstation inlopen en zeggen maak het maar voor elkaar, maar het vreemde is, dat de een zegt "geen probleem", en de ander zegt "kan absoluut niet". vandaar dat ik hier de mening peil. (ik sla dit forum hoger aan dan het gemiddelde inbouwstation) dus je begrijpt de twijfel, en zelf heb ik er totaal geen verstand van. met deze info kom ik iets meer beslagen ten ijs.

nogmaals bedankt
rob


Met zulke uitspraken zou ik beide links laten liggen... De waarheid ligt in het midden, het kan, mst je weet wat je doet bij de C5....

_________________
Johan


19 mei 2009 22:30
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
De echt terzake kundigen zullen toch gewoon zeggen 'geen probleem'....
Die zou ik niet links laten liggen ;)
(nou ja eigenlijk wel... ik zou het natuurlijk zelf inbouwen :mrgreen: )

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


19 mei 2009 22:48
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29
Berichten: 3648
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: versterker plaatsen
Als je ze kent is dat wel voldoende. Bij onbekenden hoor ik liever een toelichting op waar op gelet moet worden... Weet ik tenminste dat ze kennis van zaken hebben.

Je hebt ook van die types die niets een probleem vinden zolang ze maar omzet maken.

_________________
Johan


19 mei 2009 22:56
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.