Pagina 1 van 3
Probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 20:05
door KoningBarend
Vandaag een 2.0 HPi exclusive uit 2003 gekocht. Het hele dashboard licht op als een kerstboom, en ik ben na een ritje van 15 km stil komen te staan. Alsof de startonderbreker me gewoon niet meer wil laten gaan. Uiteindelijk is de auto weggesleept...
De auto heeft 111.000 km gelopen wat m.i. niet veel is voor de prijs (iets meer dan drie mille) en leeftijd.
Ik lees nu van allerlei horrorverhalen op dit forum over de HPI motor en krijg na lange tijd spontaan zin om weer te gaan roken van pure stress. Wat moet ik nu doen?
Groeten uit Breda
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 20:17
door Duck
vandaag gekocht dus waarschijnlijk garantie
of je kan de koop nog ongedaan laten maken.
tip volgende keer eerst naar het forum gaan en je inlezen

Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 20:23
door Menno
En sowieso laten uitlezen indien je de auto houdt .....
Maar het kerstboom effect heeft meestal te maken met het middendisplay
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 90#p230690" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 20:26
door Erwin79
Een hpi uit 2003??
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 20:28
door Menno
Misschien heel lang bij de dealer gestaan alvorens verkocht te zijn, zal de eerste niet zijn

Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 21:08
door ms-c5
Com 2000 ?
EDIT : je bedoelt zeker, dat ale controle lampjes branden.
dan is het niet je com 2000, zeker laten uitlezen bij de dealer, dan wordt je zeker wijzer van.
succes met je HPi
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 21:46
door Kees64
8 jaar oud en maar 111000 km voor een diesel?
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 22 jul 2011 21:47
door Menno
Hpi is geen diesel ....
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 23 jul 2011 00:34
door KoningBarend
@Erwin79
Ik zie dat jij hetzelfde model rijdt. Moet ik me zorgen maken, in de zin van: koop ongedaan maken?
Ik zit er namelijk niet op te wachten dat ik de komende jaren in een rampmobiel moet rijden. Ik wil een auto best wat extra aandacht geven, maar het moet wel leuk blijven.
@allen
Ik heb elders in het forum gezien dat dit model/type een gevalletje apart is. Ik ben geen knutselaar maar een huis- tuin- en keuken automobilist met de voorliefde voor wat tegendraadse auto's. Als de C5 HPi een auto is voor de meer gevorderde Citroenrijders, dan hoor ik dat graag...
Klopt het trouwens dat dit type veel extra onderhoud en apart tanken vraagt (zwavelarm, 98)?
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 23 jul 2011 02:18
door Wilfred
@Kees...de mijne is 8,5 jaar oud en heeft nu 103000 gelopen.Gekocht met 6jaar en 68000 km en de mijne is wel een diesel...maar wat wil dat zeggen? Geen goede auto of slecht bereden?
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 23 jul 2011 08:35
door Menno
Nogmaals Hpi & Hdi zijn totaal wat anders ...
Ron 98 is idd beter voor de Hpi

Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 23 jul 2011 17:30
door Xiphy
Wilfred schreef:@Kees...de mijne is 8,5 jaar oud en heeft nu 103000 gelopen.Gekocht met 6jaar en 68000 km en de mijne is wel een diesel...maar wat wil dat zeggen? Geen goede auto of slecht bereden?
nee een dure grap en goed voor de staats schatkist

Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 23 jul 2011 17:36
door Wilfred
@Xiphy dat klopt,maar als de eigenaar er genoeg van heeft,maakt dat niet uit. Maar goed...was even OT,sorry daarvoor. En inderdaad...ron 98 is beter voor de HPI
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 23 jul 2011 17:48
door EvilTwin
KoningBarend schreef:Vandaag een 2.0 HPi exclusive uit 2003 gekocht. Het hele dashboard licht op als een kerstboom, en ik ben na een ritje van 15 km stil komen te staan.
Kerstboom? die optie ken ik niet. Misschien moet je exact aangeven welk lampje en welke melding op de BC.
En waarom rijd je 15km door terwijl er meldingen zijn?
Alsof de startonderbreker me gewoon niet meer wil laten gaan.
De startonderbreker geeft een specifieke melding:
Uiteindelijk is de auto weggesleept.
Je mag een Citroën niet zonder meer slepen. Ik hoop dat er voorzichting mee omgesprongen is.
De auto heeft 111.000 km gelopen wat m.i. niet veel is voor de prijs (iets meer dan drie mille) en leeftijd.
inderdaad, maar dan weet je ook wel dat je wat opzij mag zetten voor onderhoud (eventueel achterstallig)
Ik lees nu van allerlei horrorverhalen op dit forum over de HPI motor en krijg na lange tijd spontaan zin om weer te gaan roken van pure stress.
Horrorverhalen zijn onzin.
Wat moet ik nu doen?
Niet in paniek raken en het probleem oplossen.
Het kan iets simpels zijn (slechte verbinding, slechte accu) of iets complexer. Maar na 15km is het vast niets specifieks met de HPi, behalve uiteraard als dat al aanwezig was.
Hoe is het met de verkoper? Garantie? Beunhaas? Particulier?
Een hpi uit 2003?
Dat kan prima, we weten het zeker als de TS zijn ORGA-nummer opgeeft.
Re: Help: meteen probleem met C5 HPi 2003
Geplaatst: 24 jul 2011 12:43
door BJG
Uitval van de HPi en vervolgens niet meer willen aanslaan heeft vaak te maken met de drukregeling van de brandstof. De mm computer beveiligt zichzelf ongeveer 10 min na een storing in de brandstofdruk. Vaak slaat de motor na ruim een kwartier met afgezet contact weer aan.
Maar hoe dan ook is dit een storing waar je zelf niet zoveel mee kunt, je bent aangewezen op een dealer, en liefst één met redelijk wat hpi-kennis.
Verder op je eerdere vraag over brandstof:
De HPi kan gewoon euro 95 aan, maar in de praktijk geeft het toch wat problemen, daarom is het inderdaad het beste om op 98 te rijden. De beste resultaten worden in de praktijk gehaald met Pura, of Ultimate.
Over de HPi:
Het is een vooruitstrevend motorconcept. In de praktijk komen er inderdaad een aantal specifieke storingen voor, die wel op te lossen zijn. Echter garandeert dat niet dat dezelfde storingen nooit weer opnieuw zullen optreden. Zo eerlijk moeten we dan wel weer zijn.