Op vakantie: Storing uitlaatgas en storing katalisator!
Geplaatst: 21 jul 2011 12:20
We zijn hier op vakantie in Toscane, maar de C5 vertoont helaas kuren.
Steeds zie ik nadat er een piep klinkt, de melding "storing uitlaatgas" of "storing katalisator" voorbij komen. Vanaf dat moment gaat de motor heel hortend en stotend lopen en verliest veel vermogen (ik kom soms in z'n 1 nog maar net een helling op). Als we daarna de auto een minuut of 10 laten afkoelen, loopt de motor weer normaal. Het "emissie storing" lampje onder de snelheidsmeter en het "service" lampje blijven wel continue branden, ook als de motor normaal loopt. We kunnen dan weer bijvoorbeeld 25km rijden, voordat het feest weer overnieuw begint.
In een dorpje 15km verderop is het gelukt om na veel gedoe de Lexia uit te lezen (er bleek een zekering defect, waardoor eerst geen contact met de computer). Het communiceren verloopt zeer moeizaam want de gemiddelde Italiaan spreekt bedroevend (lees: geen) engels.
Het blijkt, naar hun zeggen, dat cylinder 3 af en toe een storing geeft. Dat geeft onvolledige verbranding en daar komen dan de meldingen vandaan. Volgens zeggen een probleem met de bougie of de bobine.
Morgen willen ze gaan kijken of bougie 3 zwart is en dan gaan vervangen of de bobine vervangen.
Heeft iemand een idee, gezien mijn omschrijving, of dit een voor de hand liggende oorzaak is?
Steeds zie ik nadat er een piep klinkt, de melding "storing uitlaatgas" of "storing katalisator" voorbij komen. Vanaf dat moment gaat de motor heel hortend en stotend lopen en verliest veel vermogen (ik kom soms in z'n 1 nog maar net een helling op). Als we daarna de auto een minuut of 10 laten afkoelen, loopt de motor weer normaal. Het "emissie storing" lampje onder de snelheidsmeter en het "service" lampje blijven wel continue branden, ook als de motor normaal loopt. We kunnen dan weer bijvoorbeeld 25km rijden, voordat het feest weer overnieuw begint.
In een dorpje 15km verderop is het gelukt om na veel gedoe de Lexia uit te lezen (er bleek een zekering defect, waardoor eerst geen contact met de computer). Het communiceren verloopt zeer moeizaam want de gemiddelde Italiaan spreekt bedroevend (lees: geen) engels.
Het blijkt, naar hun zeggen, dat cylinder 3 af en toe een storing geeft. Dat geeft onvolledige verbranding en daar komen dan de meldingen vandaan. Volgens zeggen een probleem met de bougie of de bobine.
Morgen willen ze gaan kijken of bougie 3 zwart is en dan gaan vervangen of de bobine vervangen.
Heeft iemand een idee, gezien mijn omschrijving, of dit een voor de hand liggende oorzaak is?