Hoe werkt een FAP-filter ... en EGR klep
Geplaatst: 21 feb 2011 07:46
Met dank aan BJG voor het maken.
Hoe werkt het roetfilter van mijn C5??
Algemeen
De HDiF modellen hebben een roetfilter dat roetdeeltjes uit het uitlaatgas opslaat. Door middel van een speciaal regeneratieproces worden deze deeltjes volledig verbrand. Dientengevolge stoten de hdi motoren voorzien van het FAP-systeem vrijwel geen roet uit. Dit regeneratieproces verloopt zeer efficiënt dankzij een brandstoftoevoeging die als katalysator werkt. De vloeistof wordt automatisch aan de brandstof toegevoegd.
Roetfiltercapaciteit
De opslagcapaciteit van een groot roetfilter (2.0 en 2.2) is goed voor 700-1200 km.
De 1.6 heeft kleiner filter met een capaciteit van 300 tot 500 km.
Dit is afhankelijk van het gebruik van de auto.
Normale situatie
De motorcomputer bepaalt aan de hand van het soort gebruik van de auto (snelweg, stad, druk stadsverkeer, buitenweg) wat de uitstoot aan roetdeeltjes is.
Aan de hand hiervan berekent hij de belasting in % van het roetfilter.
Als de computer berekend heeft dat de roetbelasting van het filter 100% is is het tijd geworden om het filter schoon te branden. Dat noemen we regenereren.
Daarvoor moet:
A) de koelvloeistof warmer zijn dan 65 graden
B) de rijsnelheid hoger zijn dan 70 km/h
Als deze voorwaarden bereikt zijn gaat de computer over tot regenereren van het roetfilter. De regeneratie wordt wel voortgezet indien hij is gestart en de snelheid daalt tot onder de 70 km/h.
Na regeneratie zet de computer de roetbelasting weer op 0% en begint opnieuw met de berekening.
Wat gebeurt er tijdens regenereren
De uitlaatgastemperatuur moet omhoog tot minimaal 450 graden om het roet te kunnen verbranden. Normale roet verbrandt vanaf 550-600 graden. Eolys is een katalysator die zorgt dat de verbrandingstemperatuur van roet verlaagd wordt naar 450 graden.
De computer bereikt dit door:
A) 1 of 2 na-inspuitingen per arbeidsslag te doen (afhankelijk van de motorbelasting)
B) Omzeilen van de intercooler door een kleppensysteem in de inlaat, en uitschakeling van de egr. (temperatuur verhoging in de verbrandingskamer)
C) Verhogen van de motorbelasting door inschakelen van elektrische verbruikers zoals de achterruitverwarming, gloeibougies en soms de koelfan
De temperatuur van het uitlaatgas wordt gecontroleerd door een temperatuursensor direct na de katalysator (veiligheid). Als de temperatuur te hoog oploopt wordt de regeneratie afgebroken.
Een normale regeneratie duurt 10 minuten bij de 2.0 en 2.2 en 5 minuten voor de 1.6
Tijdens regenereren wordt het uitlaatgas zo heet dat het roet (C) volledig verbrandt tot CO2. Er is dus ook geen rookwolk zichtbaar tijdens regeneratie. Indien er wel een rookwolk te zien is wordt het roet niet volledig verbrand doordat:
A) de gewenste temperatuur niet wordt gehaald
B) of de verbrandingstemperatuur van de roet eenvoudig te hoog is doordat er geen eolys is toegevoegd.
Dit zorgt er voor dat het filter niet volledig schoon wordt tijdens regeneratie, zodat de kans op verstopping toeneemt.
Teveel tegendruk
Er zit ook een drukverschilsensor over het filter. Dit is een veiligheids- sensor. Als het drukverschil tussen in- en uitgang van het filter te hoog oploopt gaat de computer zo snel mogelijk over tot regenereren ongeacht de berekende roetbelasting van het filter. Ook weer bij minimaal 65 graden koelvloeistoftemperatuur en 70 km/h.
Dit komt vooral voor bij vervuiling van het filter doordat het regenereren niet goed lukt en er dus roet achterblijft, terwijl de roetbelasting na regeneratie wel weer op 0% wordt gezet door de computer. Meestal is de oorzaak dat er te weinig of geen eolys wordt toegevoegd.
Wat merk ik van regenereren?
Het begin van regenereren merk je door eenmalig kort inhouden.
Tevens verandert het motorgeluid doordat het inlaattraject wordt veranderd (omzeilen van de intercooler).
De motor reageert wat schokkeriger op het gaspedaal.
Het instantané brandstofverbruik op de boordcomputer stijgt.
Je hoort het relais van de achterruitverwarming in de bsi inklikken.
Ter controle kun je de knop van de achterruitverwarming bedienen. Bij aanzetten hoor je dan niets (is al aan) terwijl bij uitzetten een dubbele klik te horen is (uit en weer aan).
Eolystoevoeging
Na iedere tankbeurt wordt automatisch een brandstoftoevoeging aan de tankinhoud toegevoegd.
Een tankbeurt wordt herkend door de module voor de brandstoftoevoeging. Dit aan de hand van het openen en sluiten van de tankdop in combinatie met een stijging van de brandstofhoeveelheid. De module berekent de hoeveelheid te injecteren vloeistof en injecteert deze in de tank.
Eolys is overigens Ceriumoxide (werkzame stof) opgelost in een koolwaterstof (iso-alkaan).
Natuurlijke regeneratie
Als tijdens het rijden de uitlaatgas temperatuur oploopt tot boven de 450 graden verbrandt het roet in het roetfilter vanzelf. Dit gebeurt bij snelheden boven de 150 km/h en bij trekken van grote aanhangers met snelheden rond de 90 km/h. De motorcomputer ziet aan de uitlaatgastemperatuur dat een natuurlijke regeneratie bezig is, en zal de roetbelasting van het filter uitrekenen en laten dalen in %. Evenredig met de tijd dat de temperatuur boven de 450 graden is geweest. Zodoende zal een door de computer gestuurde regeneratie worden uitgesteld.
Geforceerde regeneratie
Met de lexia is het mogelijk om het regeneratieproces geforceerd op gang te brengen tijdens het rijden, of zelfs bij stilstand.
Echter de motormanagement computer kan dit weigeren indien er storingen zijn opgeslagen of indien niet aan andere voorwaarden is voldaan.
Bij stilstaand regenereren zal het toerental oplopen tot ongeveer 4000 tpm.
Hoelang gaat een roetfilter mee
Voor het roetfilter geeft PSA afhankelijk van het model auto, type en bouwjaar een vervangingsinterval op tussen de 80 000 en 180 000 km.
Het roetfilter zelf slijt op zich niet. Het probleem zit in de brandstoftoevoeging Eolys, die niet verbrand wordt. Deze wordt in het filter opgeslagen, en vermindert langzamerhand de capaciteit. Daardoor neemt de tegendruk toe. Door een afnemende capaciteit zal het regenereren vaker moeten gebeuren op last van de verschildruksensor. Dat is het moment waarop het filter vervangen moet worden.
Hoe vaak moet er Eolys worden bijgevuld?
Voor het bijvullen van Eolys gelden afhankelijk van het soort eolys dat wordt gebruikt intervallen van 80 000 en van 120 000 km. Na het bijvullen moet de computer van de brandstoftoevoeging worden gereset.

Hoe werkt het roetfilter van mijn C5??
Algemeen
De HDiF modellen hebben een roetfilter dat roetdeeltjes uit het uitlaatgas opslaat. Door middel van een speciaal regeneratieproces worden deze deeltjes volledig verbrand. Dientengevolge stoten de hdi motoren voorzien van het FAP-systeem vrijwel geen roet uit. Dit regeneratieproces verloopt zeer efficiënt dankzij een brandstoftoevoeging die als katalysator werkt. De vloeistof wordt automatisch aan de brandstof toegevoegd.
Roetfiltercapaciteit
De opslagcapaciteit van een groot roetfilter (2.0 en 2.2) is goed voor 700-1200 km.
De 1.6 heeft kleiner filter met een capaciteit van 300 tot 500 km.
Dit is afhankelijk van het gebruik van de auto.
Normale situatie
De motorcomputer bepaalt aan de hand van het soort gebruik van de auto (snelweg, stad, druk stadsverkeer, buitenweg) wat de uitstoot aan roetdeeltjes is.
Aan de hand hiervan berekent hij de belasting in % van het roetfilter.
Als de computer berekend heeft dat de roetbelasting van het filter 100% is is het tijd geworden om het filter schoon te branden. Dat noemen we regenereren.
Daarvoor moet:
A) de koelvloeistof warmer zijn dan 65 graden
B) de rijsnelheid hoger zijn dan 70 km/h
Als deze voorwaarden bereikt zijn gaat de computer over tot regenereren van het roetfilter. De regeneratie wordt wel voortgezet indien hij is gestart en de snelheid daalt tot onder de 70 km/h.
Na regeneratie zet de computer de roetbelasting weer op 0% en begint opnieuw met de berekening.
Wat gebeurt er tijdens regenereren
De uitlaatgastemperatuur moet omhoog tot minimaal 450 graden om het roet te kunnen verbranden. Normale roet verbrandt vanaf 550-600 graden. Eolys is een katalysator die zorgt dat de verbrandingstemperatuur van roet verlaagd wordt naar 450 graden.
De computer bereikt dit door:
A) 1 of 2 na-inspuitingen per arbeidsslag te doen (afhankelijk van de motorbelasting)
B) Omzeilen van de intercooler door een kleppensysteem in de inlaat, en uitschakeling van de egr. (temperatuur verhoging in de verbrandingskamer)
C) Verhogen van de motorbelasting door inschakelen van elektrische verbruikers zoals de achterruitverwarming, gloeibougies en soms de koelfan
De temperatuur van het uitlaatgas wordt gecontroleerd door een temperatuursensor direct na de katalysator (veiligheid). Als de temperatuur te hoog oploopt wordt de regeneratie afgebroken.
Een normale regeneratie duurt 10 minuten bij de 2.0 en 2.2 en 5 minuten voor de 1.6
Tijdens regenereren wordt het uitlaatgas zo heet dat het roet (C) volledig verbrandt tot CO2. Er is dus ook geen rookwolk zichtbaar tijdens regeneratie. Indien er wel een rookwolk te zien is wordt het roet niet volledig verbrand doordat:
A) de gewenste temperatuur niet wordt gehaald
B) of de verbrandingstemperatuur van de roet eenvoudig te hoog is doordat er geen eolys is toegevoegd.
Dit zorgt er voor dat het filter niet volledig schoon wordt tijdens regeneratie, zodat de kans op verstopping toeneemt.
Teveel tegendruk
Er zit ook een drukverschilsensor over het filter. Dit is een veiligheids- sensor. Als het drukverschil tussen in- en uitgang van het filter te hoog oploopt gaat de computer zo snel mogelijk over tot regenereren ongeacht de berekende roetbelasting van het filter. Ook weer bij minimaal 65 graden koelvloeistoftemperatuur en 70 km/h.
Dit komt vooral voor bij vervuiling van het filter doordat het regenereren niet goed lukt en er dus roet achterblijft, terwijl de roetbelasting na regeneratie wel weer op 0% wordt gezet door de computer. Meestal is de oorzaak dat er te weinig of geen eolys wordt toegevoegd.
Wat merk ik van regenereren?
Het begin van regenereren merk je door eenmalig kort inhouden.
Tevens verandert het motorgeluid doordat het inlaattraject wordt veranderd (omzeilen van de intercooler).
De motor reageert wat schokkeriger op het gaspedaal.
Het instantané brandstofverbruik op de boordcomputer stijgt.
Je hoort het relais van de achterruitverwarming in de bsi inklikken.
Ter controle kun je de knop van de achterruitverwarming bedienen. Bij aanzetten hoor je dan niets (is al aan) terwijl bij uitzetten een dubbele klik te horen is (uit en weer aan).
Eolystoevoeging
Na iedere tankbeurt wordt automatisch een brandstoftoevoeging aan de tankinhoud toegevoegd.
Een tankbeurt wordt herkend door de module voor de brandstoftoevoeging. Dit aan de hand van het openen en sluiten van de tankdop in combinatie met een stijging van de brandstofhoeveelheid. De module berekent de hoeveelheid te injecteren vloeistof en injecteert deze in de tank.
Eolys is overigens Ceriumoxide (werkzame stof) opgelost in een koolwaterstof (iso-alkaan).
Natuurlijke regeneratie
Als tijdens het rijden de uitlaatgas temperatuur oploopt tot boven de 450 graden verbrandt het roet in het roetfilter vanzelf. Dit gebeurt bij snelheden boven de 150 km/h en bij trekken van grote aanhangers met snelheden rond de 90 km/h. De motorcomputer ziet aan de uitlaatgastemperatuur dat een natuurlijke regeneratie bezig is, en zal de roetbelasting van het filter uitrekenen en laten dalen in %. Evenredig met de tijd dat de temperatuur boven de 450 graden is geweest. Zodoende zal een door de computer gestuurde regeneratie worden uitgesteld.
Geforceerde regeneratie
Met de lexia is het mogelijk om het regeneratieproces geforceerd op gang te brengen tijdens het rijden, of zelfs bij stilstand.
Echter de motormanagement computer kan dit weigeren indien er storingen zijn opgeslagen of indien niet aan andere voorwaarden is voldaan.
Bij stilstaand regenereren zal het toerental oplopen tot ongeveer 4000 tpm.
Hoelang gaat een roetfilter mee
Voor het roetfilter geeft PSA afhankelijk van het model auto, type en bouwjaar een vervangingsinterval op tussen de 80 000 en 180 000 km.
Het roetfilter zelf slijt op zich niet. Het probleem zit in de brandstoftoevoeging Eolys, die niet verbrand wordt. Deze wordt in het filter opgeslagen, en vermindert langzamerhand de capaciteit. Daardoor neemt de tegendruk toe. Door een afnemende capaciteit zal het regenereren vaker moeten gebeuren op last van de verschildruksensor. Dat is het moment waarop het filter vervangen moet worden.
Hoe vaak moet er Eolys worden bijgevuld?
Voor het bijvullen van Eolys gelden afhankelijk van het soort eolys dat wordt gebruikt intervallen van 80 000 en van 120 000 km. Na het bijvullen moet de computer van de brandstoftoevoeging worden gereset.