Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Ik start dit topic om eens te kijken wat de ervaring van andere clubleden is over hun C5 diesel met roetfilter.
Ik rijd een 1.6 hdi 110pk FAP
Wat mij herhaaldelijk opvalt is het volgende:

Soms als ik fors optrek zie ik dat de uitlaat rookt, dit is het geval als het roetfilter bijna aan regenereren toe is. Meestal binnen 25 km gaat het roetfilter dan ook regenereren. Dit regenereren duurt maar een paar ong 5 minuten. Als je dan nog eens fors optrekt zie je echt een behoorlijke rookwolk. Na nog een paar keer goed accelereren is dat verdwenen en zie je geen rook meer tijdens accelereren.

Dit blijft zo gedurende ongeveer 400-500 km. Totaal geen roetuitstoot. Na 4 a 500 km begint het weer van voren af aan.


ECHTER bij de 2.0 hdi 138 pk FAP zie je nooit rook. Zelfs als je tijdens het regenereren fors accelereert is er geen zichtbare roetuitstoot. Dit heb ik laatst een keer goed kunnen uittesten.
Ook regenereert de 2.0 met een frequentie die duidelijk lager ligt ong 800-1000 km. Dit heeft denk ik te maken met de grotere capaciteit van het roetfilter. het regenereren zelf duurt wel wat langer (ong 10 minuten).


Ik weet (ben zelf T.S. citroen) heel goed hoe het systeem werkt. Ik vind het zelfs een heel erg goed systeem met relatief weinig problemen.
maar ik ben gewoon benieuwd of andere 1.6 rijders dit herkennen.

Want zo niet dan is het:
A: ik let er te sterk op
B: er is iets aan de hand met het roetfilter van mijn1.6
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Mijn 1,6 zie ik ook wel eens roken als ik flink optrek, zeker na rustig een tijd op de cc gereden te hebben.

Let er zelf ook veel op, zie het voornamelijk in de koplampen van auto's achter mij.

Hoe weet jij overigens dat het vlak voor de regeneratie is? Waar zie je dat aan of heb je hem dan aan de lexia hangen?

Ze rijdt verder goed, redelijk zuinig en ik heb ook geen emissiestoring of storing uitlaatgas of iets dergelijks gehad sinds een kapotte sproeier is vervangen nu 7 maanden geleden.
Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Ik rijd met een 2.0 HdiF met wat paarden minder. Ik zie bij accelereren ook wel eens roetpluimen. Meestal alleen te zien in de koplampen van de achterliggers als het donker is. Als ik op een normale wijze wegrijd of versnel, heb ik geen rookpluimen. Alleen dus als ik de dame even op haar staart trap. Dit is normaal. Ik heb ooit een Mastrubutie Galant TD gereden. Als ik even op de turbo ging hangen, waren 4 rijstroken van de A10 gevuld met zwarte rook.
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Misschien offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af wat de winst van een FAP is als de afgevangen roet toch periodiek afgeblazen wordt?

En mijn ph1 2.0 HDi-110 roet niet zichtbaar (ook geen vuile bumpers) maar de DTi in de Astra van mijn baas bijvoorbeeld extreem (zijn achterkant is met regelmaat pikzwart ipv blauw). Is die 'oude' HDi dan zo veel beter qua roetuitstoot dan de nieuwe mét FAP?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
rij je korte stukken?? dan komt er roet uit de uitlaat...


bij mijn vorige C5 was dat ook echter op den duur werd het erger.. en toen bleek dat er geen add. werd toegevoegd aan de diesel waardoor de regeneratie niks deed..
er is toen de berekenaar en de eloysetank vervangen...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Maarten schreef:Misschien offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af wat de winst van een FAP is als de afgevangen roet toch periodiek afgeblazen wordt?
Die wordt niet afgeblazen maar tijdens regeneratie verbrand. Tijdelijk gaat je motor wat anderes lopen zodat de uitlaatgas temp omhoog gaat en de roet alsnog verbrandt. Tijdens dat verbranden komt dus nog wel wat rook vrij (dus roet) , maar dat is minimaal . Dat kun je ook aan de uitstootcijfers (PM10) zien.

Al is natuurlijk wel een interessante vraag of regeneratie tijdens de emissie test cyclus voorkomt. Zo lang duurt die test immers niet. Zo niet, dan zijn de cijfers toch wel geflatteerd.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
De vermindering van PM10 is niet geflatteerd die is echt.
Links de uitstoot over 80.000km (van een 607 2.2HDi) rechts zonder filter.
NB de 607 had een 80dkm filtervervangingsinterval.

Afbeelding

De mensen die denken dat ze een FaP hebben raad ik nog wel eens aan naar het VIN te kijken, je kunt niet altijd op de dealer vertrouwen.

Bij het regenereren hoort er voornamelijk een witte rook vrij te komen geen zwarte.
Mogelijk gaat het daarbij niet om roet van de verbranding van Diesel, maar asresten van de olie.
Voor de HDi's is een speciale oliestandaard ontwikkeld. (C2)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Erelid
Erelid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 06 feb 2007 21:35
Auto: c5
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Ouddorp ZH
EvilTwin schreef:De mensen die denken dat ze een FaP hebben raad ik nog wel eens aan naar het VIN te kijken, je kunt niet altijd op de dealer vertrouwen.
kun je aan het VIN zien of er een roetfilter gemonteerd is ?
»  de C5kalender «

ex-berline:Afbeelding break:Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ja ik heb wel eens een lijst gepost
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 39#p100739" onclick="window.open(this.href);return false;

...of via planete-citroen.

en voor de Fransverhinderden: sans FAP = zonder partikelfilter ;)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
niet helemaal waar ET... :oops: :oops:

als je veel korte stukjes rijdt heb je wel roetemissie ondanks het FAP bij de 1.6 hdi...

;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
tja een 1.6HDi heeft geen roetfilter dus dat is niet zo gek :roll:
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10677
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
onee??

dat is dan nieuw voor mij :smt017
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
@Nosmo:

Ik weet dat het vlak voor de regeneratie is omdat de motor binnen 25 km begint te regenereren. Dat regenereren merk ik als volgt:
1. klikje in bsi (achterruitverwarmingsrelais gaat aan)
2. Kort inhouden
3. iets ander motorgeluid
4. iets heftiger reageren op gas los en lastwisseling dan normaal

ter controle kun je de knop achterruitverwarming bedienen, je hoort dan bij aanzeten niets (is immers al aan) en bij uitzetten 2 klikjes (uit en weer aan) in de bsi. dan weet je zeker dat de auto aan het regenereren is.
Normaal is aan 1 klik uit weer 1 klik

@Roman:
Ik rijd geen korte stukken en de roet zie ik alleen vlak voor regenereren (FAP bijna verzadigd) en tijdens en vlak na het regeneren.

@ET:

Soms heel vlak na het regenereren zie je een witachtige wolk inderdaad.
Maar tijdens regenereren is hij echt zwart hoor. Ook bij geforceerde regeneratie via lexia zie ik alleen zwart. Ook bij andere auto's.

De C5 II 16HDi 110pk heeft in NLvolgens mij vrijwel altijd een FAP. Die van mij in ieder geval zeker
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1018
Lid geworden op: 12 aug 2009 09:10
Auto: Berline 1.6 HDIf Ligne Prestige
Opties: Pack Athena en inmiddels ook Pack Harm ;)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2005
Energielabel: B
Phase: 2
Organummer: 10168
Productienummer: 10078
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 512.000+
Kleur: Gris Aluminium
Locatie: Uden
Bedankt voor de uitleg, zal eens opletten of ik die symptomen kan onderkennen. Vraagje, waarom gaat de achterruitverwarming aan tijdens regeneratie :smt017

Wel eens een klikje gehoord en dan kort inhouden. Dat klikje (erg zacht) leek bij de linkervoorstijl vandaan te komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Dat is inderdaad het klikje dat ik bedoel. De Bsi is de intelligente zekeringkast, en die zit links achter het klepje onder het dashboard. Daar komt het geluid vandaan.

De achterruitverwarming aanzetten zorgt voor extra belasting en is een van de vele trucjes die zorgen dat de uitlaatgastemperatuur de gewenste 450 graden bereikt die nodig is voor regeneratie.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie