Klaverblaadje schreef:Klopt de waarde van de zekering wel met wat er in hoort te zitten?
Als er iets fout is met de module kan de zekering smelten.
Als iemand er dan een zekering ingezet heeft die een stuk zwaarder is, wordt het geheel flink overbelast en lekker warm.
Ook kan corrosie in het zekeringblok/voet de oorzaak zijn.
Denk maar aan een slechte 220V stekker.
Dan blijft de zekering ook heel maar kan de stekker verbranden.
Wat hier mogelijk speelt, is een slecht kontakt a.g.v. onvoldoende klemzetten (of vastschroeven) van een draad.
De rede waarom stekers warm kunnen worden is een simpele: "filleforming" noem ik dat.
In de kern van een soepel snoer komen, laten we aannemen 60 kerndraadjes samen in één draad.
Het snoer bestaat uit twee (of drie, indien er ook aarde in zit) van zulke draden.
Bij het aansluiten van een stekker, strippen we de draden een stukje bloot, net die lengte die nodig is om in het schroefklemmetje een goed contact te waaarborgen.
Aanleiding tot problemen kunnen hier zijn:
a. - de draad wordt gestript met ongeschikt gereedschap, waardoor beschadiging vd kernen;
b. - de schroef wordt niet goed aangedraaid;
c. - een combinatie van a en b.
Bij volle stroombelasting door een draad waarvan dan niet alle, in bovengenoemde hypothese 60 kernen, maar bijvoorbeeld maar 40 kontakt hebben, treedt lokaal overbelasting op idv van warmteontwikkeling. Bij herhaling of op lange duur vormt dit één van de meest voorkomede reden voor brandoorzaak.
Bij serieproduktie van snoer- en/of kabelaansluitingen wordt vaak gebruik gemaakt van een klemtechniek, waarbij een draad, bestaande uit meerdere fijne kernen, wordt voorzien van een koperen klem idvv een cylindertje die er omheen wordt geperst.
Veelal om een betere geleiding te waarborgen onder een schroefklem.
Bij huis tuin en keukengebruik, is het gewoonte om een gestript snoer, alvorens deze in een schroefklem vast te zetten, even in elkaar de draaien (twisten). Dit is ook om een beter kontakt te verkrijgen.
Nog een optie is om het blanke draaduiteinde even te vertinnen. Maar dat is weer niet geschikt voor bewegende aansluitingen.
Het overbruggen van een zekering in een houder door een "zwevend" model, is in deze uitvoerbaar. Onder voorwaarde dat er goede verbindingen worden gemaakt omdat er stromen door gaan met een hoog amperage.
De aanjager van mijn Xantia bijvoorbeeld was voorzien van een 250 watt motor.
En bij 12 Volt vraag dat dus om een dikke 21 Ampère.
Dat hier dus warmteonwikkelijk vrij kan komen bij een slecht kontakt verwondert mij dus in het geheel niet.
Nog een optie is om de hele plaat met zekeringhouders (eventueel via de sloop) te vervagen.
Suczeven met je te kiezen oplossing.
Uit eigen ervaring voorheen: Fiat 500 giadinero, VW kever met open dak, Opel kadet 2X, Citroën GS en GSA*, Alfa Sud op gas*, Opel Rekord 2.0 3X (waarvan één break), VW polo 2X, Citroën AX 4X (waarvan één 4X4), Xantia 3.0 V6, Saxo 1,5D 3X, C5 PHII biturbo 173PK,
Nu nog: Xantia activa 2.0 Exclusive, C5 phI, C3 Picasso, Peugeot 205 cabrio en een 208, VWT5, Opel Vectra 2.0i 4X4, R4 en 2 Unimogs 404