Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
V.I.P.


Berichten: 175
Lid geworden op: 18 mei 2007 22:47
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit
Locatie: Harderwijk
Hallo,
misschien een stomme vraag, maar hoort de carterolie niet helder te zijn als die is ververst en je er slechts 10 km mee gereden hebt?
Nu is die gewoon zwart. Of zit er zoveel vuil in een motorblok dat nieuwe olie accuut weer zwart wordt?
Ik hoor het graag.
misschien een stomme vraag, maar hoort de carterolie niet helder te zijn als die is ververst en je er slechts 10 km mee gereden hebt?
Nu is die gewoon zwart. Of zit er zoveel vuil in een motorblok dat nieuwe olie accuut weer zwart wordt?
Ik hoor het graag.
C5 Exclusive, Break 2006, AT6
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
bij een diesel is dat volgens mij normaal..

Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Bij een diesel is de olie direct weer zwart, er blijft altijd wat achter in het blok.
Het roet in de olie maakt het zwart.
Het gaat om de smerende eigenschappen, de kleur van de olie is niet belangrijk.
Het roet in de olie maakt het zwart.
Het gaat om de smerende eigenschappen, de kleur van de olie is niet belangrijk.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 33562
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
idd niets vreemds, ..... Diesel eigen 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.


Berichten: 175
Lid geworden op: 18 mei 2007 22:47
Auto: C5 Aircross
Opties: genoeg
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: D
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 29500
Kleur: Wit
Locatie: Harderwijk
O.K
dank voor de reacties. Ik ben misschien wat al te argwanend. Het is voor het eerst dat ik mijn C5 niet naar een Citroen dealer bracht, met enige vrees dus.
Maar het scheelde een hoop eurootjes.
Vriendelijke groeten.
John
dank voor de reacties. Ik ben misschien wat al te argwanend. Het is voor het eerst dat ik mijn C5 niet naar een Citroen dealer bracht, met enige vrees dus.
Maar het scheelde een hoop eurootjes.
Vriendelijke groeten.
John
C5 Exclusive, Break 2006, AT6
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Oeiiiii!!
Lees ik zojuist dit draadje.
Ik heb vanmorgen even de olie gepeild van mijn C5 E-HDI die ik gisteren heb opgehaald.
Ondanks een olieverversing met nieuw filter zag de olie er al behoorlijk donker uit.
Ik dus opbellen naar de garage of ze misschien vergeten zijn de olie te verversen.
Garage beweert dat olie vervangen is inclusief filter element.
Nu lees ik hier dus net dat het normaal is bij een dieselauto.
Naja, bij mijn vorige benzineauto's bleef de olie altijd erg lang mooi goudkleurig van kleur. Ben ik dus iets te voorbarig geweest.
Naja....ik krijg komende week alles precies op papier wat er aan onderhoud aan de auto gepleegt is.
Du sowieso goede service van de dealer!!
Lees ik zojuist dit draadje.
Ik heb vanmorgen even de olie gepeild van mijn C5 E-HDI die ik gisteren heb opgehaald.
Ondanks een olieverversing met nieuw filter zag de olie er al behoorlijk donker uit.
Ik dus opbellen naar de garage of ze misschien vergeten zijn de olie te verversen.
Garage beweert dat olie vervangen is inclusief filter element.
Nu lees ik hier dus net dat het normaal is bij een dieselauto.
Naja....ik krijg komende week alles precies op papier wat er aan onderhoud aan de auto gepleegt is.
Du sowieso goede service van de dealer!!
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Vreemd he als je hoort dat diesel een schone brandstof is. 
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Sta er wel van te kijken ja!
Maar waardoor wordt het zwartkleuren nu veroorzaakt? Komt dat werkelijk door de roet in de olie?
Roet in de olie lijkt me toch niet best voor de smerende werking van de olie en zal de levensduur van de motor negatief beinvloeden. Of zit ik nu verkeerd?
Maar waardoor wordt het zwartkleuren nu veroorzaakt? Komt dat werkelijk door de roet in de olie?
Roet in de olie lijkt me toch niet best voor de smerende werking van de olie en zal de levensduur van de motor negatief beinvloeden. Of zit ik nu verkeerd?
BAN


Berichten: 2676
Lid geworden op: 18 jun 2010 00:27
Auto: C5 V6 24V Exclusive Berline
Opties: veel
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Organummer: 09950
Productienummer: 0179
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 315.000
Kleur: gris aluminium
KPH: Voor + Achter
Locatie: Zeist
Black slush is idd grotendeels roet en draagt zeker wel bij aan slijtage.
Nou kunnen motor wel wat hebben hoor. Nieuwe motoren toch wat minder. Die slibben nog wel eens dicht. Voorbeelden vind je wel terug bij bepaalde typen motoren.
Nou kunnen motor wel wat hebben hoor. Nieuwe motoren toch wat minder. Die slibben nog wel eens dicht. Voorbeelden vind je wel terug bij bepaalde typen motoren.
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
Wordt dit misschien veroorzaakt door de bekende/beruchte EGR-klep?Black slush is idd grotendeels roet
Ik heb gehoort dat ioa. de THP benzinemotor veel last heeft interne vervuiling.Nieuwe motoren toch wat minder. Die slibben nog wel eens dicht.
Hoe zou je interne vervuiling zoveel mogelijk kunnen voorkomen? Ik neem aan dat af en toe ééns even flink doorrijden op de Autobahn wel helpt?
C5club Fan


Berichten: 56
Lid geworden op: 04 jul 2012 16:42
Auto: Berline 1.8 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215000
Kleur: donker blauw
De verbrandingsdruk van een diesel is veel hoger dan van een benzine auto. Zeker bij moderne diesels met hun hoge vuldrukken. Hierdoor lekken er, in verhouding met een benzine motor, veel meer verbrandingsgassen langs de zuigers het carter in. Deze verbrandingsgassen zijn "smerig" en deze meuk moet door de olie opgevangen worden en mag niet neerslaan op de motoronderdelen. Dus "goede"
olie gebruiken en op tijd verversen.
Als je nu gaat scheuren op de "autobahn" raakt je olie alleen maar sneller vervuild (verzadigd). Verder lijkt het mij sterk dat eventuele vervuiling aan de inlaatkant (spruitstuk & cilinderkop) opgelost gaat worden met stevig doorscheuren. Je hoeft alleen maar het 1.6 THP draadje te lezen (is zo langzamerhand wel een dikke kabel geworden
).
Groeten.
Als je nu gaat scheuren op de "autobahn" raakt je olie alleen maar sneller vervuild (verzadigd). Verder lijkt het mij sterk dat eventuele vervuiling aan de inlaatkant (spruitstuk & cilinderkop) opgelost gaat worden met stevig doorscheuren. Je hoeft alleen maar het 1.6 THP draadje te lezen (is zo langzamerhand wel een dikke kabel geworden
Groeten.
C5club Bikkel


Berichten: 368
Lid geworden op: 01 jan 2013 22:40
Auto: Citroën C5 1.6 THP Tendance
Opties: Navigatie Myway
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 236000
Kleur: Blanc Nacré
"scheuren" doe ik nooit.
Maar het lijkt mij dat lange ritten waarbij alle vloeistoffen goed op temperatuur komen de levensduur van de motor zeer zeker in positieve zin zullen beïnvloeden.
Ik ben echt een pietje precies wat onderhoud betreft, dus dat gaat wel goed komen.
Alhoewel de problemen met deze motor (1.6 HDI) tot het verleden behoren laat ik de olie zeer zeker ruim voor de verversingstermijn van 20tkm vervangen.
Maar het lijkt mij dat lange ritten waarbij alle vloeistoffen goed op temperatuur komen de levensduur van de motor zeer zeker in positieve zin zullen beïnvloeden.
Ik ben echt een pietje precies wat onderhoud betreft, dus dat gaat wel goed komen.
Alhoewel de problemen met deze motor (1.6 HDI) tot het verleden behoren laat ik de olie zeer zeker ruim voor de verversingstermijn van 20tkm vervangen.
