Pagina 1 van 1
Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 31 jan 2010 17:12
door Turbo
In het item over de lekke krukaskeerring versnellingsbakzijde maakte ik reeds melding van een losgelopen olieplug achter het vliegwiel. Aangezien er aan de distributiezijde ook een dergelijke plug zit, en ik ook daar een oliespoor ontdekte, kreeg ik het donkerbruine vermoeden dat deze plug mogelijk ook los zat. Ik werd in dat vermoeden gesterkt door een Peugeotrijder met hetzelfde motortype die dit euvel ook gehad had. Helaas is ook deze plug moeilijk te bereiken. Hiervoor moet de multiriem en spanner gedemonteerd worden. Bij controle bleek de plug compleet los te zitten. Ik ben benieuwd of meer mensen ditzelfde euvel herkennen. Het kan sowieso geen kwaad om dit eens te controleren. Mocht deze plug er uit lopen, dan ben je in een mum van tijd je olie kwijt en de plug kan grote schade aan de distributie aanbrengen.
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 13:49
door jeroen_sp
Ik heb nu waarschijnlijk hetzetzelfde meegemaakt (andere auto wel EW10 motor). Auto begint ineens hevig olie te lekken vantussen de motor-bak. Koppeling is net 1000km geleden vervangen en toen was er niks te zien. Zaterdag merkte ik een paar drupjes op onder de auto, 50 km later was de auto tot achter de katalisator nat van de olie. Is dus heel snel gegaan.
Volgende week de bak dr eens afhalen en kijken wat ik tegenkom.
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 14:05
door Harm
Jeroen-sp, zie ik bij jou een link naar de recent uitgevoerde werkzaamheden?
Zou dat bij Turbo ook niet het geval kunnen zijn???

Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 14:17
door jeroen_sp
Inderdaad heb ik zelf te koppeling vervangen, vliegwiel is op de plaats gebleven. Zal er vast iets mee te maken kunnen hebben gehad. Tip is dus altijd de keering te vervangen bij koppelingvervangen. Ook even die plug los maken, nieuwe koperen ring dr achter en er loc-tite op te doen.
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 14:23
door CitroFrance
Mag ik daaruit opmaken dat jij dit allemaal niet gedaan hebt?
Mocht dat zo zijn dan durf ik niet eens naar het centreren van de koppeling te vragen.
Of zit ik fout?
Wees AUB iets duidelijker en completer in je verhaal. Op dit moment lijkt het verhaal op een DHZ fout die maar één antwoord kent :
Uithuilen en opnieuw beginnen.
Ik hoop daarom dat ik mis zit.
Optie : Onderkant reinigen, een aantal korte ritten en na iedere rit controleren. Je ziet dan vanzelf waar de lekkage begint (maar dat lijkt me een open deur)
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 15:52
door jeroen_sp
Ik heb alles zelf gedaan inderdaad.
Wat ik heb gedaan is dus de koppeling vervangen. Ja, wel gecentreerd met speciaal gereedschap, anders zou de bak ook nooit passen. Vliegwiel is niet los geweest en dus de keerring daarachter niet vervangen (misschien stom maar ik ging er vanuit dat deze wel ff meegaan). De keerringen van de steekassen zijn wel vervangen.
Koppeling is vervangen met drukgroep en lager.
Alles terug gebouwd en er 1000km van kunnen genieten, nu dus zo lek als een mandje. Helaas toeval en vette pech dus. Een koppelingswissel kan niet zorgen voor een lekke krukaskering.
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 16:04
door CitroFrance
Erg K****
Probeer eerst even de schoonmaakoptie voordat je alles weer open moet gooien.
Succes ermee
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 21 jun 2011 16:10
door jeroen_sp
Schoonmaken zal ik zeker even doen. Ik hoop op nog een klein beetje erop dat het iets anders is....maar jah.
Heb iemand op een ander forum gezien die lekkage op precies dezelfde punten als mij heeft....was ook die keerring.
Ga wel nog even eerst de startmotor verwijderen en zo eens met een slang kijken of er olie onder in het huis ligt van de koppeling.
Keep you posted!
Re: Plug oliekanaal losgelopen!
Geplaatst: 05 jul 2011 11:15
door jeroen_sp
Keerring was zo lek als wat. Er zit nu een nieuwe keerring in en vanavond alles dichtbouwen.
Helaas is er speciaal gereedschap nodig specifiek voor deze motor om de keerring te plaatsten. De dealer heeft deze niet en zegt mij de keerring er ook altijd gewoon in te tikken met een hamer. Gevolg is dat de keerring niet perfect recht komt te zitten maar dat maakt volgens de dealer niet heel veel uit.
Er zit geen aanslagrand in de motor waar de keerring tegenaan komt, zeer moeilijk dus recht te monteren en op de juiste diepte. Heb het echter wel aardig voor mekaar gekregen.