Pagina 1 van 3

Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 15:39
door Holtrust
Ik heb sinds kort een Break automaat 2ltr benzine jan 2004 en heb het volgende probleem met de automaat: als de auto nog koud is en ik rij bij ons in het dorp waar je maar 30 mag dan heeft de automaat hier problemen mee. Als ik een snelheid van tussen de 30-50 km wil aanhouden dan doet de automaat niet anders dan op of terug schakelen, ben dus verplicht gas tegeven of gas terug nemen dat werkt dus niet echt in de bebouwdekom en rijd erg beroerd.Als de auto of automaat warm is dan heb ik het probleem niet. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alvast bedankt,

Bert

Mailen mag: bert.holtrust@planet.nl

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 15:56
door Harm
Zeg ik iets geks als je even de olie van je bak laat controleren op het juiste peil?

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 16:00
door Klaverblaadje
Experimenteer eens om de bak in de winterstand te zetten, of hou hem anders op dat stuk handmatig in 2.

Je kunt in die 2 ook rustig weer vanaf stilstand optrekken.

Ik rij zelf regelmatig een 50km stuk van 5 km lang en daar zet ik de bak handmatig in 3 om te voorkomen dat er bij inhalen of zo teruggeschakeld wordt naar 2

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 16:11
door alzheimer
Holtrust schreef:Als ik een snelheid van tussen de 30-50 km wil aanhouden dan doet de automaat niet anders dan op of terug schakelen
herkenbaar voor mij; vooral met koud weer is de automaat besluiteloos bij die snelheid - schakel een poosje handmatig tot de boel een beetje opgewarmd is :idea:

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 16:16
door Holtrust
Hallo Harm bedankt voor je reactie.

Het oliepeil is ok, mijn garagehouder dacht dat het aan de schakelaar lag van de bedieningspook.
die van de tiptronic en weer terug, maar onzichtbaar op het dashbord. Ik dacht dat dat wel raar is omdat hij het alleen met koud weer heeft.
Expirimenteren met de winterstand heb ik nog niet gedaan ook nog niet met de tiptronic.
Het heen en weer schakelen moet een oorzaak hebben misschien is het maar een kleinigheid.

gr Bert

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 16:18
door Holtrust
Hallo Alsheimer,

ben je ook al achter de oorzaak dan?

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 16:22
door Harm
Dat lijkt dan gewoon op koude olie...

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 16:49
door alzheimer
ik hou het er op dat ik de automaat (te) voorzichtig behandel; hoge toerentallen komen bij mij zelden voor en de versnellingsbak is voldoende autoadaptief om dat gedrag over te nemen

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 20:52
door Wimmie
Mijn vorige C5 aut4 had met winterse temperaturen ook een afwijkend schakelgedrag.
Wat ik deed was de eerste kilometers in de 2de versnelling rijden of handmatig schakelen.
Eenmaal een beetje temperatuur in de motor en bak deed de bak het weer voorbeeldig.
Overigens ff off-topic: mijn ph.II doet het overigens ook met deze lage temperaturen voorbeeldig :smt038

Re: Automaat

Geplaatst: 29 dec 2008 22:14
door Ronald
Klaverblaadje schreef:Ik rij zelf regelmatig een 50km stuk van 5 km lang en daar zet ik de bak handmatig in 3 om te voorkomen dat er bij inhalen of zo teruggeschakeld wordt naar 2
Haha, hier MOET ik op reagereen. Dit is, dit is,...ik ben er bijna sprakeloos van. ;)
Je bedoelt toch zeker dat je hem bij 50 km/u handmatig in z´n 2 houdt om te voorkomen dat hij bij even gas los schakelt naar z´n 3 ? Toch ? :lol: :lol: ;)
Zo zie je maar, het is nu bewezen: een automaat schakelt altijd verkeerd, of je nu van opschieten houdt of van het ´nieuwe rijden´.
Effe weer ontopic voor de OP.
Er zit ´slimme´ electronica in de automaat die wordt gevoed met allerlei sensoren. De stand van het gaspedaal, de snelheid van het indrukken gaspedaal, de uitslag van de wielen, de temperatuur van de motor/olie/koelwater, de buitentemperatuur en vast nog wel een paar meer.
Voorts heeft de automaat nog een ´geheugen´. Hij onthoudt je rijgedrag van de laatste xx minuten en probeert daarop te anticiperen. In IT terminologie heet zoiets ´fuzzy logic´. Omdat het niet altijd zo ideaal uitpakt als bedoeld wordt het ook wel eens ´funny logic´ genoemd.
Het is duideljk waarneembaar dat de BVA4 (beide typen) veel sneller opschakelen bij een koude motor bij koud weer dan bij een koude motor bij warm weer.
Hier kan je een aantal ideeen over hebben: veel toeren maken bij een koude motor is natuurlijk niet zo slim, te weinig toeren en daardoor een zware belasting op de motor is echter nog slechter.
In mijn idee neigt onze automaat eerder naar dit laatste dan naar het eerste.
Echter ik denk dat het schakelgedrag helemaal niet is ingegeven door de ideale belasting van de motor, maar door een idiote bescherming van de ´domme automaatrijder die alleen maar op het gas kan trappen´. Mijn veronderstelling, en meer dan dat is het niet, is dat men het toerental bewust extra laag houdt om wielspin zoveel mogelijk te voorkomen onder zeer koude en dus mogelijk gladde omstandigheden.
Nou denk ik altijd het slechtste van automaten, dus het hoeft niet waar te zijn, maar dat stomme ding van mij doet altijd hetzelfde, het "beschermt" mij.
Bij glad weer adviseer ik ten sterkste om altijd handmatig te schakelen. Als je in een bocht net op het randje van grip zit (15-20km/u) en het stomme ding besluit ineens op- danwel terug te schakelen, dan ga je in de slip.
Een advies voor jou: neem de touwtjes gewoon zelf in handen op het moment dat niet voor je gedacht wordt als je dacht dat er gedacht zou worden. :smt017

gr. Ronald

Ps. Het publiekelijk tonen van een email adres in een forum is niet verstandig als je tenminste niet nog meer gespamd wil worden. Bots zoeken foums af naar email adressen. Je kan bij je profile instellingen je emailadres hier op een veilige manier achterlaten.

Re: Automaat

Geplaatst: 30 dec 2008 11:06
door JHV
Onze HDI break automaat schakeld bij kou ook anders dan bij warmer weer. Hij gaat eerder omhoog en schakeld dan ook niet de zgn "lock-up" in. Hierdoor draaien de schoepenwielen van
de koppelomvormer los van elkaar en zou in theorie dus de olie sneller warm moeten worden.
Althans dit is de uitleg die ik ergens heb gehoord en/of gelezen.
Bij koud weer rij ik dus in de "S" stand van de bak. Tot de motor iets warmer is.
Het snel opschakelen vind ik niet echt prettig rijden.
De laatste dagen echter zonder "S" stand gereden, en dit ging prima, temeer omdat de motor meer toeren draait dan de bak "oppakt", en doorgeeft aan de wielen. Een beetje simpel omschreven, is het duidelijk wat ik meen te begrijpen?
Wanneer ik een 500 a 700 meter gereden heb schakeld bij weer zoals ik gewend ben bij warmer weer. Eerlijkheids halve moet ik wel aangeven dat ik met de motor aan de ruiten schoonmaak. En dus draait het voor de deur al een beetje warm. ja ja ik weet het, beter van niet. Maar ik ben creatief lui.
Johan

Re: Automaat

Geplaatst: 21 jan 2009 20:59
door Volga
De ervaring dat de automaat de eerste kilometer anders schakelt dan wanneer de boel op temperatuur is komt mij bekend voor. Ik reed eerst een 2.0 HDi automaat en ik heb nu een 2.2 HDi automaat, beide 4 bakken. De 2.0 had er wel veel meer last van dan de 2.2. Tijdens het eerste stukje rijden werkt de lock up van de bak nog niet en schakelt de bak heel snel op naar de hoogste trap. Met name bij de 2.0 was dat soms er hinderlijk. Bij koud weer schakelde ik het eerste stukje altijd even zelf, dan was er niets aan de hand. Bij de 2.2 (die heeft een ander type automaat) is de bak veel sneller bij de les en is de noodzaak om in te grijpen er eigenlijk niet.

Overigens heb ik bij de 2.0 bij 200.000km de olie van de automaat laten verversen, hij schakelde daarna wel soepeler maar voor het gedrag bij koude motor maakte dat geen verschil.

Re: Automaat

Geplaatst: 21 jan 2009 21:37
door Ronald
Holtrust lijkt gevlogen....
Geen dank Bert, graag gedaan. :cry:

gr. Ronald

Re: Automaat

Geplaatst: 21 jan 2009 21:51
door alzheimer
Ronald schreef:Holtrust lijkt gevlogen....
Geen dank Bert, graag gedaan. :cry:

gr. Ronald
neehee je moet 'm meelen

Re: Automaat

Geplaatst: 21 jan 2009 22:14
door Ronald
alzheimer schreef:
Ronald schreef:Holtrust lijkt gevlogen....
Geen dank Bert, graag gedaan. :cry:

gr. Ronald
neehee je moet 'm meelen
833.347 bots hebben inmiddels zijn e-mail adres al..... :mrgreen: