Klaverblaadje schreef:Ik rij zelf regelmatig een 50km stuk van 5 km lang en daar zet ik de bak handmatig in 3 om te voorkomen dat er bij inhalen of zo teruggeschakeld wordt naar 2
Haha, hier MOET ik op reagereen. Dit is, dit is,...ik ben er bijna sprakeloos van.
Je bedoelt toch zeker dat je hem bij 50 km/u handmatig in z´n 2 houdt om te voorkomen dat hij bij even gas los schakelt naar z´n 3 ? Toch ?
Zo zie je maar, het is nu bewezen: een automaat schakelt altijd verkeerd, of je nu van opschieten houdt of van het ´nieuwe rijden´.
Effe weer ontopic voor de OP.
Er zit ´slimme´ electronica in de automaat die wordt gevoed met allerlei sensoren. De stand van het gaspedaal, de snelheid van het indrukken gaspedaal, de uitslag van de wielen, de temperatuur van de motor/olie/koelwater, de buitentemperatuur en vast nog wel een paar meer.
Voorts heeft de automaat nog een ´geheugen´. Hij onthoudt je rijgedrag van de laatste xx minuten en probeert daarop te anticiperen. In IT terminologie heet zoiets ´fuzzy logic´. Omdat het niet altijd zo ideaal uitpakt als bedoeld wordt het ook wel eens ´funny logic´ genoemd.
Het is duideljk waarneembaar dat de BVA4 (beide typen) veel sneller opschakelen bij een koude motor bij koud weer dan bij een koude motor bij warm weer.
Hier kan je een aantal ideeen over hebben: veel toeren maken bij een koude motor is natuurlijk niet zo slim, te weinig toeren en daardoor een zware belasting op de motor is echter nog slechter.
In mijn idee neigt onze automaat eerder naar dit laatste dan naar het eerste.
Echter ik denk dat het schakelgedrag helemaal niet is ingegeven door de ideale belasting van de motor, maar door een idiote bescherming van de ´domme automaatrijder die alleen maar op het gas kan trappen´. Mijn veronderstelling, en meer dan dat is het niet, is dat men het toerental bewust extra laag houdt om wielspin zoveel mogelijk te voorkomen onder zeer koude en dus mogelijk gladde omstandigheden.
Nou denk ik altijd het slechtste van automaten, dus het hoeft niet waar te zijn, maar dat stomme ding van mij doet altijd hetzelfde, het "beschermt" mij.
Bij glad weer adviseer ik ten sterkste om altijd handmatig te schakelen. Als je in een bocht net op het randje van grip zit (15-20km/u) en het stomme ding besluit ineens op- danwel terug te schakelen, dan ga je in de slip.
Een advies voor jou: neem de touwtjes gewoon zelf in handen op het moment dat niet voor je gedacht wordt als je dacht dat er gedacht zou worden.
gr. Ronald
Ps. Het publiekelijk tonen van een email adres in een forum is niet verstandig als je tenminste niet nog meer gespamd wil worden. Bots zoeken foums af naar email adressen. Je kan bij je profile instellingen je emailadres hier op een veilige manier achterlaten.