Pagina 1 van 4
Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 13:52
door pieter melissen
Ik lees ergens dat de C5 phase 3 een electrisch bekrachtigde besturing zou hebben. Is dat correct?
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 14:11
door EvilTwin
Echte details weet ik niet maar de C6 V6 (HDi en esj) heeft een electro-hydraulische stuurbekrachtiging (pomp elektrische verder "normaal").
Deze is snelheidsafhankelijk. De 4cil C6 heeft de "klassieke" toerental-afhankelijke hydraulische stuurbekrachtiging, pomp aangedreven door de accessoire-riem. Het is dus motor-afhankelijk.
Volledig elektrische stuurbekrachtiging is meer iets voor stad-autootjes, maar onmogelijk is het niet voor een grotere bak als de C5-3, maar zou hij het gehad hebben dan hadden we het wel gehoord, omdat het nog niet echt gemeengoed is.
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 14:49
door pieter melissen
Het is dus een soort mengelmoes. Ik vraag het hierom omdat de C5 niet door de "keuring" kwam van het Australische blad Wheels om mee te dingen bij hun auto van het jaar verkiezing.
Ze vonden
"After two days under the microscope, the Citroen C5...failed to convince [the judges] of their merit. Through the slalom, the big Citroen teamed lifeless electric steering with an understeer-prone chassis. On the road, the soft C5 lacked body control, yet still suffered crash-through over sharp hits. Over coarse-chip tarmac, there was also a surprising - and unwelcome - amount of road noise."
daarom wil ik wel eens weten wat een "electric steering" voorstelt. Ik heb Auto Visie en Auto Motor und sport daar niet over horen klagen, en die pikken zulke dingen er altijd wel uit, om aan te geven dat de C5 niet zo'n "rijdersauto" is.
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 19:09
door EvilTwin
tja onzinverhaaltje van een paar lompe Aussies denk ik dan, zelfs een C6 V6HDi (dus met electro-hydr. sbk) was erg hard door de slalom te jakkeren:
http://www.auto-motor-und-sport.de/verg" onclick="window.open(this.href);return false; ... 60373.html
Das grosse Schiff eilt sogar schneller durch die Pylonengasse als der BMW (siehe Spotlight) und bleibt selbst in kritischen Situationen leicht beherrschbar.
over het rijgedrag van de C5 V6DHi schrijft de AMS het volgende:
Fahreigenschaften
+ sicheres Kurvenverhalten
+ stabiler Geradeauslauf
+ gutes Handling
+ geringe Karosseriebewegungen
a grosser Wendekreis
http://www.auto-motor-und-sport.de/einz" onclick="window.open(this.href);return false; ... cle_detail
bovendien zegt de AMS dat de C5 duidelijk lichtvoetiger en precieser te sturen is dan de C6, waar men dus al erg van onder de indruk was.
Der erreicht, kein Wunder bei weitgehend identischer Fahrwerkstechnik, das Niveau des grossen Bruders C6, ist ihm aber in fahrdynamischer Hinsicht klar berlegen. Dazu tragt in erster Linie die Lenkung bei, die spontaner und exakter arbeitet. Speziell in langen Kurven stellt man fest, wie leicht es fallt, ohne Korrekturen eine saubere Linie zu fahren.
Lenkung mit variabler Servounterstatzung
Bei hohem Tempo vermittelt sie ein prazises Gefahl fuhr die Strasse, im City-Bereich ersetzt sie dies durch extreme Leichtgangigkeit, die das Rangieren komfortabel macht.

Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 19:33
door pieter melissen
Ja ik had ook al op de AMS site gekeken, en toevallig heeft de autovisie vorige iets gezegd over hun C52.7, die ze 30,000 km gereden hebben. Als die een iets te onexacte besturing zien mekkeren ze echt wel.
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 19:58
door Roman
de ph3 stuurt geweldig...

Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 20:19
door pieter melissen
vertel dat tegen het blad "wheels"....
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 20:23
door Roman
nee hoor daar heb ik geen zin meer in...
mensen geloven die testen maar, ik geniet dagelijks van de ph3
en dat vind ik het belangrijkste...

Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 17 dec 2008 21:04
door pieter melissen
en wat voor soort stuurbekrachtiging heb je?
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 18 dec 2008 06:29
door Roman
denk dat ET dat beter weet dan ik
als ik een auto koop maak ik er een proefrit mee, en als het bevalt is het voor mij goed...
ik heb voordat ik de Ph3 kocht een fijne proefrit gemaakt met de tourer 1.6 hdi
en ik was verkocht
ik heb onlangs ook met de 2.0hdi en de 2.2 hdi en met de 2.7 hdi mogen rijden en die stuurden ook allemaal perfect (ik kon geen opmerkingen verzinnen)
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 21 feb 2009 11:21
door arendonk
Ik hoorde wel, tijdens het draaien aan het stuur, een zoemend geluid. Kan dus best elektriek zijn.
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 07 jul 2009 21:51
door MrEdet
Wat mijn opvalt is dat je het stuur niet door je handen kan laten glijden, of te wel, bij uit de bocht komen bijv, binnen de bebouwde kom komt het stuur niet geheel recht. Is misschien een aanpassing van rijsteil t.o.v vorige auto.
Of hebben meerdere dit ondervonden?
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 07 jul 2009 23:21
door EvilTwin
Een minder sterk zelfcenterend effect noemen we dat.
Dat heeft te maken met de fusée met ontkoppeld draaipunt (pivot decouplé). Die heeft minder inlvoed van rij- en aandrijfkrachten, maar gaat dus ook minder snel terug naar de middenstand. Ik vind dat eerlijk gezegd wel prettig (op de C6).
Met het type stuurbekrachtiging heeft het niets te maken.
NB de enige stuurbekrachtiging ter wereld met bekrachtigde terugloop is de DiRaVi (SM, CX, Xm)
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 07 jul 2009 23:42
door WackoH
Een elektische stuurbekrachting zit volgens mij op 'groene' modellen. Het helpt de auto net weer een tikje zuiniger te maken om CO2-emmisse normen te kunnen halen. Net zoals als Enery saver banden, olie met exra lage weerstand en een wat anders ingesteld motormanagement. De C5 kan dan een A-label halen zoals je
hier kunt lezen.
Het schijnt om de "C5 1.6 HDiF Airdream" te gaan.
Jacco
Re: Stuurbekrachtiging C5 Phase 3
Geplaatst: 08 jul 2009 10:43
door EvilTwin
alle 1.6HDis hebben de niet variabele elektrohydraulische stuurbekrachtiging, net als de 2.0 en 2.2HDi en de benzines (1.8 en 2.0) De Airdream uitvoeringen zijn technisch niet anders.