Pagina 1 van 6
Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 09 dec 2008 14:23
door C5Cruiser
Als ik scherp draai,

bijvoorbeeld uit een parkeervak weg rij, dan hoor ik de banden behoorlijk schrapen. Het lijkt alsof de wielen niet in de zelfde lijn staan. Ik weet niet of dat alleen op lage snelheid is maar dan hoor je het wel het beste.
Als ik het stuur recht heb staan merk ik niets, geen trekken naar een kant, ook niet als ik rem. Ik zie ook niets aan de banden (scheef afgelopen of zo)
Wat kan dit zijn??
Alvast bedankt.
Mark
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 09 dec 2008 14:30
door Harm
C5Cruiser schreef:
Wat kan dit zijn??
Normaal...
Heeft de mijne ook. De wielen sturen niet even ver uit en door de breedte van de banden kan dit tot het genoemde schraapgeluid leiden...
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 09 dec 2008 16:57
door frank65
Klopt, normaal en hoe breder de band, hoe meer het wringt.
Op mijn voorgaande auto's is het me ook nooit zo opgevallen.
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 09 dec 2008 17:17
door Menno
Bij maximale uitslag hebben alle C5'jes last van dit 'geluid' ...
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 09 dec 2008 19:15
door munkman
komt mij zeer bekend voor, maar het lijkt wel alsof dit erger wordt naarmate de banden aan het verslijten zijn. Ik merk het pas sinds een aantal maanden.
Ik merk het extra sterk als ik licht omhoog rijd.
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 09 dec 2008 20:06
door JHV
Klopt, ik herken dit ook. Sommige parkeer garages hebben van die gladde vloeren, dan hoor je de banden helemaal.
Ik was naar aanleiding van dit schrapen bij de bandenboer geweest om uit te laten lijnen.
Dacht dus dat het daar aan lag. De uitlijning was niet of nauwelijks uit de maat.
En daarna bleef het schrapen ook.
Johan
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 10 dec 2008 12:55
door C5Cruiser
Bedankt voor jullie reacties. Gezien 5 uit 5 aangeeft dat dit normaal is zal ik mij dan ook maar niet druk maken en verder genieten van mijn C-tje.
Greetszzz
Mark
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 07:55
door blizz
hmmmmmzzzz moet och eerlijk zeggen dat mijn zee 5 daar geen last van heeft
ze heeft wel splinter nieuwe banden
greetz daaf
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 08:03
door WilfredenElke
Ik herken dit ook niet hoor. Niet met de originele velgen/banden en ook niet met de 225/40/18 set.
Verklaring: Verschil tussen benzine en HDI's gelet op de auto's van de posters?
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 09:15
door tjob
In een korte bocht maakt het binnenste wiel minder rondjes dan het buitenste, dat geeft frictie.
Die frictie merk (hoor) je alleen als het profiel en de ondergrond wat dat betreft heel goed samenspelen. Zal dus per band en per ondergrond verschillen.
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 11:25
door EvilTwin
tjob schreef:In een korte bocht maakt het binnenste wiel minder rondjes dan het buitenste, dat geeft frictie.
Wel eens van een differentieel gehoord?

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 11:57
door Hertogjan
Dat schijnen ze wel eens bij auto's in te bouwen ja

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 12:26
door JHV
Tja, maar ik heb ook wel eens van meesturende achteras gehoord, en nog nooit van een meesturend linker of rechter wiel

Kom dat in geen enkele folder tegen.
En wanneer een linker of rechterwiel niet meestuurd dan krijg je wringing. Net zoiets als dat ik met 1 been in de kroeg sta en het andere been naar huis moet denk ik.
Maar zou dat een verschil zijn tussen de benzine en de diesel C5en? Goed opgelet WilfredenElke.
Johan
.
Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 13:28
door EvilTwin
JHV schreef:Tja, maar ik heb ook wel eens van meesturende achteras gehoord, en nog nooit van een meesturend linker of rechter wiel

Kom dat in geen enkele folder tegen.
Dat heet Ackermann geometrie en staat idd niet in de folder
http://en.wikipedia.org/wiki/Ackermann_ ... g_geometry
Hier een uitgebreide verhandeling over het nut van het afwijken van perfecte Ackermann tbv een race-setup
http://www.smithees-racetech.com.au/ackerman.html
Aangezien ze bij citroen al 70 jaar lekker sturende FWD auto's bouwen kun je er voor het gemak wel vanuit gaan dat het "scrubben" bij lage snelheden ingecalculeerd is voor een goede sporing (en dus weggligging en handelbaarheid etc.) bij hogere snelheden.
De meesturende achteras is een relatief recente toevoeging voor stabiliteit op hoge snelheden, daarbij draaien de achterwielen (door de gewichtsverplaatsing naar de buitenste wielen) licht mee in de richting van de voorwielen. citroen past dit toe sinds de ZX, daarna Xantia en Xm Ph.II, C5 etc.
Let er ook op dat de passief meesturende achteras bij lage snelheden in feite de verkeerde kant uit draait en je dus relatief gezien meer stuuruitslag nodig hebt dan zonder meesturend effect, of zoals op de nieuwe Laguna bij actief meesturend.
Actief lijkt op passief bij >60km/h maar is tegenovergesteld bij lage snelheden. Het effect is met een passieve geometrie gering, omdat er weinig gewichtsverplaatsing is, behalve als je echt haaks gaat.

Re: Banden "schrapen" bij scherpe bocht
Geplaatst: 14 dec 2008 13:37
door Sjever
Als je iets te lage bandenspanning hebt bij brede banden zal de band het meeste dragen op de zijkanten van het loopvlak, deze hebben natuurlijk bij het draaien verschillende draaicirkels , et voila wringing op de band zelf.
ps , dit is natuurlijk zo bij elke band heb het verhaal even gedramatiseerd voor beter begrip
