C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:43
Auto: Break 2.0 LPG G3 excl. en Break Service 2.0 HDI excl.
Opties: Beide VDO PC 5400 en Parrot 3200. Omgekeerde badkuip bij de Service en Panoramadak bij de Break
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 150.000
Kleur: Gris Fullminator
Hoi,

In onze C5 br excl. 2.0 aut. met lpg G3 hebben we een lichte fluittoon tussen stationair en de 2000 toeren. Boven de 2000 toeren verdwijnt de toon en als na schakelen het toerental weer onder de 2000 komt is de toon erweer. Het zit dus bij alle versnellingen.
Er is geen verschil in hoogte van de toon als deze van stationair optrekt naar de 2000.
Heeft overigens niets met het sturen te maken, omdat ik hier ook een draadje over heb gevonden.

In de andere C5 br. excl. 2.0 hdi aut. heb ik hier geen last van.

Enig idee of soort gelijke ervaring. Heb de auto sinds maart en blijft lichtelijk irritant.

Groet, Maurice :citrofiel
C5 Break LPG G3 2.0 16V Exclusive Automaat Gris Fullminator 05/04 150.000 km
C5 Break Service 2.0 HDI Exclusive Automaat Gris Fullminator 06/04 125.000 km
Xsara Break Service 2.0 HDI Gris Fullminator 01/00 245.000 km
=
Gehad: ZX uit '93
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
De poulie v/d multiriem ?
Deze wil nog wel eens 'herrie' maken ... :smt017

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
Dag Maurice,

Ook mijn 2.0 Break (11/03) maakt dit fluitende geluid, net zoals jij beschrijft. Ik heb de indruk dat het links in de motorruimte zit (bij het stuur?), maar nog niet precies kunnen localiseren. Ik blijf zoeken, als ik wat meer weet meld ik het (hou me aanbevolen als jij -of iemand anders- iets vindt).

Groet,

Pieter
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 593
Lid geworden op: 15 jul 2007 04:03
Auto: C5 berline 2.0 16V exclusive
Opties: Alles
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9325CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 258.000
Kleur: groen
Locatie: Zuid-limburg
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
misschien de stuurbekrachtigingspomp
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:43
Auto: Break 2.0 LPG G3 excl. en Break Service 2.0 HDI excl.
Opties: Beide VDO PC 5400 en Parrot 3200. Omgekeerde badkuip bij de Service en Panoramadak bij de Break
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 150.000
Kleur: Gris Fullminator
Ik ben bij Polman in Elst geweest en hier werd gezegt dat 9 op de 10 C5 dit zelfde euveltje hebben. Lijkt me sterk. Wie herkend dit? Kon me ook niet precies vertellen wat het nou was. Hij zij iets met de circulatie, maar van wat. Lucht, water, etc. Moet wellicht nog eens doorvragen.
Werd eigenlijk wat afgedaan met "daar moet je maar mee leven". Wellicht dat de kosten niet opwegen tegen het onderzoek c.q. reparatie/vervanging etc.

Groet, maurice :citrofiel
C5 Break LPG G3 2.0 16V Exclusive Automaat Gris Fullminator 05/04 150.000 km
C5 Break Service 2.0 HDI Exclusive Automaat Gris Fullminator 06/04 125.000 km
Xsara Break Service 2.0 HDI Gris Fullminator 01/00 245.000 km
=
Gehad: ZX uit '93
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Ik heb hetzelfde: Uit het linksvooronder komt een fluittoon. De ene keer wat luider dan de andere keer. Meestal niet hoorbaar en eigenlijk nooit storend.
Bij mij heeft het zeker met de stuurbekrachting te maken want het geluid reageert direct op een minieme stuurbeweging. Ik kan me zo voorstellen dat dit geluid ontstaat als de stuurbekrachtingsolie door een nauwe opening moet stromen die niet goed is ontworpen (kleppen? pomp? ventiel?) Of misschien wel scherpe randen in het leidingsysteem (net zoals bramen in de waterleiding een fluitend geluid kunnen veroorzaken.
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:43
Auto: Break 2.0 LPG G3 excl. en Break Service 2.0 HDI excl.
Opties: Beide VDO PC 5400 en Parrot 3200. Omgekeerde badkuip bij de Service en Panoramadak bij de Break
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 150.000
Kleur: Gris Fullminator
Bij mij gaat de hoogte va het geluid niet hoger of lager. Het zit 'm zover ik heb ondervonden ook niet in het sturen. Met sturen verandert er niets. Alleen als ik over de 2000 toeren kom verdwijnt het en als ik er weer onderkom door schakelen (aut) komt het weer terug.
C5 Break LPG G3 2.0 16V Exclusive Automaat Gris Fullminator 05/04 150.000 km
C5 Break Service 2.0 HDI Exclusive Automaat Gris Fullminator 06/04 125.000 km
Xsara Break Service 2.0 HDI Gris Fullminator 01/00 245.000 km
=
Gehad: ZX uit '93
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 dec 2006 18:51
Auto: C5 hdif 1.6 16v mei 2006
Opties: Beige leren bekleding, pdc voor/achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 190.000
Kleur: Noir obsidien
Locatie: Haarlem
Hier hetzelfde probleem, tijdens stationair draaien hoor ik het "betreffende" fluiten en komt overduidelijk van de stuurbekrachtiging.
Als je stil staat en (minimaal) het aan stuur draait, veranderd of verdwijnt het geluid, dus stuurservo!
Geen idee hoe je de "kwaal" kunt oplossen, ik hoor het alleen tijdens stationair draaien, dus is het voor mij nog acceptabel.
Dit lijkt me een vraag voor onze huisdealer Johan Oldenhage, aangezien het toch vrij vaak voor schijnt te komen.
Op zich kan het geen kwaad denk ik, maar als je veel "stilstaat" (lees "stationair") of een "miereneuker" bent zoals ik, komt er een moment dat de "laatste" druppel komt en je van het "gefluit" af wilt.
Ik denk overigens dat het "kostenplaatje" voor een eventuele oplossing aanzienlijk is!

Ben benieuwd naar (eventuele) reacties :smt023

M.vr.gr. Ulfred
Xantia 18i berline 1994 (lpg) 260.000 km
Xantia 18i break 1997 (lpg) 207.000 km
Xantia 18i 16v berline 2000 (lpg) 190.000 km

C5 2.0 hdi automaat 06-2003 293.000 km
C5 hdif 1.6 16v 05-2006 173.000 km
C6 (tweedehands betaalbaar, doch ietwat groot voor z'n 2-tjes)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2874
Lid geworden op: 19 jun 2008 14:44
Auto: C5 2.0i 16V Exclusive
Opties: Pack Athena, elektrisch verstelbare voorstoelen, geflushte automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10227
Productienummer: 10077
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 111.111
Kleur: Rouge Profond KKQD**
Locatie: Huisduinen
MauriceZorge schreef:Bij mij gaat de hoogte va het geluid niet hoger of lager. Het zit 'm zover ik heb ondervonden ook niet in het sturen. Met sturen verandert er niets. Alleen als ik over de 2000 toeren kom verdwijnt het en als ik er weer onderkom door schakelen (aut) komt het weer terug.
Bij mij precies hetzelfde Maurice, als ik het stuur draai verandert er niets in het geluid (dus denk ik: niet in de stuurpomp). Iemand dacht aan de hogedrukpomp (aslagertje), maar ik dacht dat die pomp rechtsvoor in de auto zit en et geluid komt van links (voor zover ik dat kan plaatsen). Omdat het nog niet echt irriteert zoek ik ook niet al te fanatiek (kosten blijven zo ook weg)
Dyane, 2CV, 2CV, DSuper5(lpg) GS1220Club(lpg) GS1220Club(lpg) Renault20TS(lpg) CXAthena(lpg) CX20Pallas(lpg) GSASpecial(lpg) XM20(lpg) Audi80TDi(lease) BX1,6, CX22TRS(lpg) XM20i16VBreak(lpg) CX22Croisette(lpg) Xantia20i16V(lpg) CX20Break, C520iBreakDiff, C520iBreakLP, C520iExclusive

Afbeelding
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2008 23:43
Auto: Break 2.0 LPG G3 excl. en Break Service 2.0 HDI excl.
Opties: Beide VDO PC 5400 en Parrot 3200. Omgekeerde badkuip bij de Service en Panoramadak bij de Break
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 150.000
Kleur: Gris Fullminator
Ik ga nog maar eens op onderzoek. Hou jullie op de hoogte mocht ik meer te weten komen.
Als iemand nog iets weet of ergens achter komt hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.

Groetjes, Maurice. :citrofiel
C5 Break LPG G3 2.0 16V Exclusive Automaat Gris Fullminator 05/04 150.000 km
C5 Break Service 2.0 HDI Exclusive Automaat Gris Fullminator 06/04 125.000 km
Xsara Break Service 2.0 HDI Gris Fullminator 01/00 245.000 km
=
Gehad: ZX uit '93
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2008 18:53
Auto: C5 break Difference
Opties: afneembare trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 80000
Kleur: zilvergrijs
Ken ik, komt van de servo. Alle C5's- in ieder geval fase 1- doen dit in meer of mindere mate. Is niet op te lossen. Heeft mijn garagist geprobeerd: leidingen vervangen, pomp vervangen, servo vervangen, maar geluid bleef.Om die reden heb ik de wagen ingeruild en heb ik uiteindelijk een C5, fase 1 gevonden die weinig herrie maakte en die heb ik toen maar gekocht. ( Maar die heeft weer een ander probleem).
Je hebt pech als je een goed gehoor hebt. Sterkte ermee.
Plaats reactie