Pagina 1 van 3

Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 19 okt 2008 14:20
door laura
Hoi citrofielen,
Ook mijn C5 20.16v schokte licht rond de 1750+2200 toeren.
Bij navraag bij de Citroendealer zij men je moet er maar mee leren leven zoals velen anderen.
Nou zoiets moet je niet tegen mij zeggen, want dat is toch niet acceptabel, mee leren leven. :smt017
Ik heb de egr klep eruit gehaald en 1 eurocent tussen de pakking gelegd, de eurocent wel iets dunner gemaakt en de boel weer gemonteerd 10 min werk.
Het schokken is nu na 2 dagen voor 95% weg en hoe langer de egr klep afgesloten is hoe schoner de motor van binnen wordt., want dat is het probleem, vervuiling.
De eurocent heb ik het achterste gat dus aan de uitlaat kant gelegd tussen de pakking in
verder ben ik overgegaan door alleen maar v power te tanken.
Mijn motor is geen hpi dus of het bij die ook kan weet ik niet.

m.v.g René :smt193

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 19 okt 2008 22:15
door joopbos
schijnt een veel voorkomend euvel te zijn: het lichte schokken rond de 2000 toeren bij de 2.0 16V. We hebben goede ervaringen met RON 98. Onze C5 rijdt nu op Vialle LPI (RON 112, het is een stuk beter dan op benzine, maar zo af en toe komen nog lichte schokjes voor. Het heeft kennelijk iets met het brandstof mengsel te maken (?)
In de Vraagbaak van de C5 (Olving) staat voor de Magneti-Marelli uitvoering:

"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.

Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)

Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"

Is er iemand die ervaring heeft met deze reset-procedure? (zal het zelf ook eens proberen)

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 19 okt 2008 23:02
door Hans47
De reset-procedure heb ik al enkele keren toegespast. De motor loopt meestal goed maar soms een beetje rauw en rumoeriger dan anders. De drie-secondenmethode wil dan zeker helpen.

Hans

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 00:02
door ms-c5
Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel :smt017

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 08:27
door Rene
Nee hoor :smt080

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 09:17
door c5maarten
ms-C5 schreef:Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel :smt017

Zelfs jij hebt er een :twisted:

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 09:38
door Marc
joopbos schreef: - vollast (gedurende 2 seconden)"
Vollast. Is dat volgas ? Draai je dan niet de motor in de soep wanneer je dat in z'n vrij doet ?

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 10:57
door joopbos
Lijkt me voor 2 seconden geen probleem, is eigenlijk niet meer dan stationair 1x een peut gas geven...:)

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 12:45
door Co
Wat bij mij goed heeft geholpen, is het (laten) monteren van bougies van de V6. Het schokken is totaal verdwenen.

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 15:29
door joopbos
De 'reset-procedure' en de 'automatische aanpassing van het mengsel' uitgevoerd (uit de 'Vraagbaak C5 van Olving pag. 79) - het lijkt te werken. Ben benieuwd of ze het nu geleerd heeft...:)

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 20 okt 2008 18:36
door ms-c5
c5maarten schreef:
ms-C5 schreef:Uh, EGR klep, heeft dat niet alleen een diesel :smt017

Zelfs jij hebt er een :twisted:
dat wist ik niet, ik ga ook maar eens die V6 bougies erin zetten, die van mij doet het hikken altijd 3 keer als ik het gas loslaat, erg irritant.

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 21 okt 2008 10:43
door joopbos
De reset procedure heeft gewerkt. Geen lichte hikjes of schokjes meer rond de 2000 toeren. De dame heeft het geleerd...:)

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 24 okt 2008 17:09
door joopbos
De dame had het nèt niet helemaal geleerd... NGK bougies gemonteerd (type LFR5B) i.p.v. Bosch - loopt fantastisch nu. Daarna opnieuw de 3 seconden reset uitgevoerd, gevolgd door de procedure voor het inregelen van de automatisch aanpassing van het mengsel:

"5.2.6 Reset-procedure, automatische aanpassing van het mengsel.

Reset-procedure:
- zet het contact af en vervolgens weer aan
- wacht 3 seconden alvorens de motor te starten (zonder gasgeven)

Automatische aanpassing van het mengsel:
- laat de motor warmdraaien
- rijd minimaal 15 minuten met de auto in alle toerentallen, vooral:
- van 2500 tot 3500 1/min;
- stationair toerental;
- vollast (gedurende 2 seconden)"

We nemen er een borrel op (hik) :)

Het (cosmetische - want het kan niet echt kwaad...) probleem schijnt de volgende oorzaak te hebben:
Het inhouden wordt veroorzaakt door de ugr (uitlaat gas recirculatie) cyclus. Die werkt bij dit type motor het hevigst rond de 2000 omw/min. Elke keer als er uitlaatgas terug in de cilinder komt houdt hij even een beetje in, erg irritant als je een rustige rijder bent (bron: http://www.problemcar.nl). Peugeot schijnt er een software update voor te hebben.

Conclusie: gebruik bougies van Japanse makelij in de francaise.... :smt193

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 06 nov 2008 20:04
door joopbos
update 6 november: de NGK bougies en de reset procedure is effectief. Tot nu toe geen enkel hikje meer waargenomen. Nooit meer Bosch, Beru of Champion bougies in mijn C5!

Re: Schokken opgelost door 1 eurocent

Geplaatst: 06 nov 2008 20:33
door ms-c5
NGK bougies oké, welke precies, misschien wel handig als een ander die ook erin wil hebben :smt023