Pagina 1 van 9
turbo defect
Geplaatst: 24 aug 2006 18:02
door sonnema
na een speurtocht naar de oorzaak van de terugkerende storing
asr/esp defect , blijkt dit een gevolg te zijn van de druk aflaat klep van de turbo.
dit schijnt bij de psa diesels vaker voor te komen, maar gelukkig
niet zo vaak anders had men de storing wel sneller gevonden
als reparatie moet de hele turbo worden vervangen
hopelijk na de reparatie weer goed voor kilometers zweven
reparatie wordt uitgevoerd bij Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep.
Een pluim voor deze reparateur, een volhouder waar andere garages
al afgehaakt waren en met een prima service.
heeft er dus weer een vaste klant bij.
misschien als Johan dit leest kan hij nog wat details geven

Re: turbo defect
Geplaatst: 24 aug 2006 18:22
door Ronald
sonnema schreef:na een speurtocht naar de oorzaak van de terugkerende storing
asr/esp defect , blijkt dit een gevolg te zijn van de druk aflaat klep van de turbo.
dit schijnt bij de psa diesels vaker voor te komen, maar gelukkig
niet zo vaak anders had men de storing wel sneller gevonden
als reparatie moet de hele turbo worden vervangen
hopelijk na de reparatie weer goed voor kilometers zweven
reparatie wordt uitgevoerd bij Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep.
Een pluim voor deze reparateur, een volhouder waar andere garages
al afgehaakt waren en met een prima service.
heeft er dus weer een vaste klant bij.
misschien als Johan dit leest kan hij nog wat details geven

Mooi dat het gevonden is, Johan heeft al eerder bewezen een volhouder te zijn. Jammer van je turbo, zal wel een paar centen kosten.
Zag je auto dinsdag daar staan, mooi dat zwarte leer.
Gr. Ronald
Geplaatst: 24 aug 2006 20:00
door Harm
mmm, zal woensdag eens kijken. Ik krijg een leenauto mee, misschien moet ik wel proefrijden...

Geplaatst: 24 aug 2006 21:58
door Oldenhage
toelichting op het probleem:
In het display komt "ESP/ASR buiten werking" en "Anti vervuilingssysteem werkt onvoldoende"
Deze meldingen zetten je dus even op een dwaalspoor, ESP storing is vaak een defecte stuurhoeksensor, maar dat was het dus niet. Melding van anti vervuilingssysteem zo direct na het bijvullen van het Eolys... zet je ook op een dwaalspoor.
De aanwijzing vind je in het menu van het Motormanagement (MM). Daar staat een melding Turbodruk te hoog.
De turbodruk wortd geregeld door een vacuumsysteem van meerdere vacuumpompjes en een wirwar van vacuumslangetjes. Het swirllklepje van de turbodruk regeling is er eentje die vaker kapot gaat dus die vervangen. Toch kwam de melding gewoon weer terug na 20 kilometer. dat is wel lastig zoeken want iedere keer moet je dus meer dan 20 kilometer rijden om te weten of de storing weg is.
Conclusie tot nu toe, met behulp van de kennis van twee turbospecialisten, de turbo moet defect zijn. Er zit op de turbo een variabele inlaat en die gaat vastzitten door het EGR systeem wat er ook nog eens op zit. Beide heren bij de turbo specialist herkende direct het probleem, komt vaker voor bij o.a. Peugeot.
enne tja dure aangelegenheid turbo kost bij Citroen 1220 euro ex. btw. gelukkig zijn er meerdere kanalen
wordt vervolgd
Geplaatst: 24 aug 2006 22:13
door The F Mister
Balen dat die oldenhage niet wat dichterbij zit voor mij.

Geplaatst: 24 aug 2006 23:23
door Harm
Met een V6 is NV niet ver...

Geplaatst: 24 aug 2006 23:27
door The F Mister
in km even ver als ieder ander motortype. In tijd......

Geplaatst: 25 aug 2006 10:39
door sonnema
ik kom uit alkmaar ,maar heb het er graag voor over.
1e je rijd in een citroen heen
2e je weet dat je niet belazerd wordt
3e goede monteurs die weten waar ze over praten
4e men neemt de tijd om je te vertellen wat er aan de hand is
5e vervangend vervoer is geen probleem
kortom je citroen is daar in vertrouwde handen
ik heb al voldoende prutsers meegemaakt ( ook dealers )
om te weten wat dat stukje rijden oplevert.
ik weet het het is off topic, maar weet dat je als citroen liefhebber
vaak op zoek bent naar een vertrouwd adres.

Geplaatst: 25 aug 2006 10:41
door Harm
Ik woon bij Rotterdam, maar was ook al bekeerd tot het Oldenhagisme voor mijn C5.

Geplaatst: 25 aug 2006 10:44
door sonnema
Geplaatst: 25 aug 2006 11:46
door Roman
ik ben er ook van overtuigd dat Oldenhage een goede dealer is, maar het pro Oldenhage hier is heel erg off topic.
daarom verder met het turbo verhaal.

Geplaatst: 25 aug 2006 11:49
door Harm
Geplaatst: 25 aug 2006 21:06
door Menno
Geplaatst: 26 aug 2006 00:38
door Pieter1974
The F Mister schreef:Balen dat die oldenhage niet wat dichterbij zit voor mij.

Jij hebt geen turbo......
on-topic!
Het probleem van vastzittende delen aan een turbo welke moeten kunnen bewegen is een vrij algemeen probleem bij turbo's met variabele geometrie. In de 5.5 jaar dat ik bij VAG werk komt dit vaker voor als een echt defecte turbo met kapot turbinewiel / turbine-as
Geplaatst: 29 aug 2006 23:55
door Gert
Ik had ook die melding 'Antivervuilingssysteem werkt onvoldoende'. Bij mij zou de garage er verkeerde olie op gedaan hebben. Ze hebben er nu volledig synthetische olie in gedaan en daarmee zou het verholpen moeten zijn. Ik heb de melding nar 2 dagen nog niet terug gehad.