Een tijdje geleden gestrand met mijn X7 Tourer bij het tankstation. Bij omdraaien contact helemaal niets meer. Ik vermoedde accu overleden en hoewel de accu ook niet geweldig meer was, bleek de uiteindelijke oorzaak: de pluspool van de accu was aangetast door corrosie en maakte niet goed contact meer. Na een beetje schoonmaken deed hij dat weer wel en kon ik mijn weg vervolgen, maar het hele klemmetje was verroest en niet oké meer. Moest ik dus iets mee. Maar dan:
1. Dat klemmetje is natuurlijk niet los te koop, want;
2. Het zit op de kabel geperst, dus vervangen gaat sowieso niet;
3. De betreffende kabel is óók helemaal niet meer te krijgen! Wordt niet meer gemaakt. Voor mijn auto zou dit onderdeelnummer 9805204280 moeten zijn, maar die wordt niet meer gemaakt, en is denk ik ook maar kort gemaakt. Volgens de catalogus zat deze erin vanaf OPR 13510 en het lijkt tot nu toe een speld in een hooiberg. Ik kan wel een gebruikte, eerdere revisie van het onderdeel vinden (9673216680/5642XC), maar ja, of dat dan ook werkt...?
Uiteindelijk heeft de garage maar het klemmetje afgeknipt, kabel een stukje gestript en een universele klem geplaatst (én een mooie nieuwe accu, want wat erin zat was volgens mij nog de originele). Dus nu hebben we dit:
Waar de originele klem natuurlijk een stukje mooier is, makkelijker los te halen ook zonder gereedschap.
Nu ben ik dan weer zo'n neuroot bij wie het, hoewel het technisch gezien allemaal prima werkt, toch ergens steekt dat dit niet is 'zoals het hoort'
Wat vinden jullie van deze reparatie? Zouden jullie niet zo moeilijk doen en het lekker zo laten, of toch ook op jacht gaan naar een andere kabel? En zo ja, heeft iemand nog tips? Mijn garage geeft aan dat het onderdeel niet meer gemaakt wordt (status "NFP"). Er is één webshop (Original Car Parts) die bewéért hem te kunnen leveren, maar dat is fake news