Te hoge fijnstofmeting
Geplaatst: 31 aug 2025 19:27
Hoi iedereen,
Het is een tijd geleden dat ik hier langs was gekomen. Mijn C4 doet nog goede dienst en ik sleutel nog met enige regelmaat aan diverse auto's. Vrouwlief rijdt al vele jaren met een V40 D4 (waar ik al een keertje een DMV op had gedaan) en mijn zoon heeft inmiddels zijn rijbewijs en rijdt met een zeer leuke C1 rond. Verder is er ook nog een Opel Frontera met V6 in de stalling voor leuke tripjes naar plaatsen waar 4x4 handig uitpakt.
Mijn schoonvader heeft enkele jaren geleden een C5 gekocht (Ph3 exclusive uit 2013 met 140pk diesel). De beste man is inmiddels 91 en wij zijn nu bezig om ze te verhuizen naar Nederland. Hij rijdt nog, maar de laatste tijd waren het voornamelijk kleine ritjes in Belgie. De auto moet met de inboedel naar Nederland komen (verkopen in Belgie via sites als ikwilvanmijnautoaf.be bracht geen biedingen op), maar bij inspectie van de papieren zie ik dat de keuring verlopen is. De auto kreeg bij de vorige keuring een te hoge fijnstofmeting met een Keuring voor 3 maanden om het te repareren. Dat heeft mijn schoonvader niet gedaan.
Volgens mij is het primaire probleem dat zij alleen korte ritjes met de auto deden en daardoor de werking niet helemaal op gang is gekomen met het zelfreinigen van de filter. Het verhaal in de andere roetfilterkeuring thread heb ik gelezen. Het lijkt wel op een logische verklaring. Wat denken jullie? Gewoon V-Power tanken en via Duitsland naar de keuringsstation rijden? Het is echt kloten dat hij niet de boel heeft opgepakt en dat de keuring nu verlopen is... Wat zijn de opties om dit op te lossen?
Het is een tijd geleden dat ik hier langs was gekomen. Mijn C4 doet nog goede dienst en ik sleutel nog met enige regelmaat aan diverse auto's. Vrouwlief rijdt al vele jaren met een V40 D4 (waar ik al een keertje een DMV op had gedaan) en mijn zoon heeft inmiddels zijn rijbewijs en rijdt met een zeer leuke C1 rond. Verder is er ook nog een Opel Frontera met V6 in de stalling voor leuke tripjes naar plaatsen waar 4x4 handig uitpakt.
Mijn schoonvader heeft enkele jaren geleden een C5 gekocht (Ph3 exclusive uit 2013 met 140pk diesel). De beste man is inmiddels 91 en wij zijn nu bezig om ze te verhuizen naar Nederland. Hij rijdt nog, maar de laatste tijd waren het voornamelijk kleine ritjes in Belgie. De auto moet met de inboedel naar Nederland komen (verkopen in Belgie via sites als ikwilvanmijnautoaf.be bracht geen biedingen op), maar bij inspectie van de papieren zie ik dat de keuring verlopen is. De auto kreeg bij de vorige keuring een te hoge fijnstofmeting met een Keuring voor 3 maanden om het te repareren. Dat heeft mijn schoonvader niet gedaan.
Volgens mij is het primaire probleem dat zij alleen korte ritjes met de auto deden en daardoor de werking niet helemaal op gang is gekomen met het zelfreinigen van de filter. Het verhaal in de andere roetfilterkeuring thread heb ik gelezen. Het lijkt wel op een logische verklaring. Wat denken jullie? Gewoon V-Power tanken en via Duitsland naar de keuringsstation rijden? Het is echt kloten dat hij niet de boel heeft opgepakt en dat de keuring nu verlopen is... Wat zijn de opties om dit op te lossen?