C5X wil niet meer opladen bij 11 kW laadstation
Geplaatst: 08 mei 2025 14:49
Als wij onze C5X aansluiten op een (openbaar) 11 kW laadstation gaat het laadstation
na ca. 35s. "in storing" (= indicatielamp met het "rode kruis" op de laadpaal gaat oplichten).
Ik denk dat de C5X meer dan 16 Ampère wil afnemen van het laadstation en dat het laadstation daarom in storing gaat.
Op een privé wallbox zie ik bij een (beginnende) laadcyclus de laadstroom van de C5X langzaam toenemen en uiteindelijk een waarde van maar liefst 18 Ampère aantikken. Dan gaat de wallbox ook in storing want deze is begrensd op 16A.
Onze C5X is uitgerust met een 7.4 kW "on-board charger". Dit is een één-fase charger.
Om met 7.4 kW te kunnen laden moet een laadstation 32A leveren (32A x 230V = 7.4kW).
Een 22 kW paal kan dit wel. Een 11 kW paal kan maximaal 16A per fase leveren.
De C5X (een EV in algemene termen) vraagt het maximum op aan een laadstation. Maar ik vrees dat mijn C5X over dit maximum heen schiet.
Als ik de privé wallbox instel op een lager Ampèrage, bijvoorbeeld 10A, dan laadt de C5X wel op.
Bij 13A max. gaat de wallbox ook geregeld in storing. En bij 16A dus consequent.
Er gaat wel "iets" (!) rond over problemen met on-board chargers van Stellantis (m.n. van het fabrikaat Mahle).
Maar of dit type ook in de/mijn C5X PHEV zit, dat is mij niet duidelijk.
Is er iemand met soortgelijke ervaring en wie weet een oplossing?
(uiteraard mee naar de garage, maar elke aanvullende info is welkom..)
na ca. 35s. "in storing" (= indicatielamp met het "rode kruis" op de laadpaal gaat oplichten).
Ik denk dat de C5X meer dan 16 Ampère wil afnemen van het laadstation en dat het laadstation daarom in storing gaat.
Op een privé wallbox zie ik bij een (beginnende) laadcyclus de laadstroom van de C5X langzaam toenemen en uiteindelijk een waarde van maar liefst 18 Ampère aantikken. Dan gaat de wallbox ook in storing want deze is begrensd op 16A.
Onze C5X is uitgerust met een 7.4 kW "on-board charger". Dit is een één-fase charger.
Om met 7.4 kW te kunnen laden moet een laadstation 32A leveren (32A x 230V = 7.4kW).
Een 22 kW paal kan dit wel. Een 11 kW paal kan maximaal 16A per fase leveren.
De C5X (een EV in algemene termen) vraagt het maximum op aan een laadstation. Maar ik vrees dat mijn C5X over dit maximum heen schiet.
Als ik de privé wallbox instel op een lager Ampèrage, bijvoorbeeld 10A, dan laadt de C5X wel op.
Bij 13A max. gaat de wallbox ook geregeld in storing. En bij 16A dus consequent.
Er gaat wel "iets" (!) rond over problemen met on-board chargers van Stellantis (m.n. van het fabrikaat Mahle).
Maar of dit type ook in de/mijn C5X PHEV zit, dat is mij niet duidelijk.
Is er iemand met soortgelijke ervaring en wie weet een oplossing?
(uiteraard mee naar de garage, maar elke aanvullende info is welkom..)