Pagina 1 van 1
Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 09 mar 2025 19:42
door jul123
Beste leden,
Zou er mij iemand kunnen helpen?
Sinds vorig jaar heeft m'n c5x7 exclusieve 2.0 16v diesel van 2009 het probleem dat ze iedere dag als ik wil vertrekken schokt, meestal schokt ze ligt maar ze kan ook zeer hard schokken alsof ze geen diesel krijgt ofwel op het verkeerde moment. In de winter schokt ze praktisch niet maar zodra de buitentemperatuur 10°c of hoger wordt schokt ze iedere dag meestal als de motor koud is maar als ze warm is kan het ook wel eens gebeuren, het maakt niet uit of ze is aan het versnellen is of op constante snelheid rijdt ze blijft schokken.
De garage kan niets vinden en met mijn computer komt er ook niets uit de bus.
Zelf denk ik dat er een temp. sensor de verkeerde waarde door geeft.
Mvg. Jul123
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 11 mar 2025 14:38
door willy4
is een busje indoen om de verstuivers te reingen . FORTE is een goed produnt .
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 12 mar 2025 21:36
door jul123
Al een paar keer gedaan om de 5k km, maar dit doet niets af. Als het buiten heeft gevroren dan rijd ze goed, maar zodra de temperatuur boven 10°c komen begint ze terug te schokken.
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 12 mar 2025 21:43
door boes
Wat geeft de inlaattemperatuur aan in de livedata?
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 12 mar 2025 22:22
door jul123
Eventjes uitgemeten bij stilstaande motor.
Inlaat luchttemperatuur: 22°c
Koelvloeistof: 27°c
luchttemperatuur: 21°c
De buitentemp. hier bedraagt nu 5°c en de motor staat nu al 4.00h stil.
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 13 mar 2025 00:02
door c5jan
Lastig te zeggen. Direct na stilzet zou je wat hoger verwachten.
Tijdens het rijden of met draaiende motor?
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 13 mar 2025 20:10
door jul123
Vandaag 12 km gereden, de motor 5 min uitgezet en daarna de metingen weer uitgevoerd met stationair draaiende motor. De motor heeft vandaag niet geschokt.
Inlaat luchttemp: 25°C
Koelvloeistof : 77°C
Luchttemp: 32°C
Buitentemp: 6°C
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 14 mar 2025 19:39
door c5jan
Waarom niet met draaiende motor gemeten?
Inlaatlucht is nu erg warm.
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 14 mar 2025 20:15
door jul123
De motor was aan het draaien toen de meting werd uitgevoerd.
Vandaag heeft ze weer geschokt net na het starten, de motor was goed warm toen ze schokte.
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 14 mar 2025 20:33
door boes
Je kan het beste meten als het voorkomt. Dat geeft je meer inzicht.
Wat zijn de inspuitcorrecties van de verstuivers. Wijkt de gevraagde brandstof erg af van de werkelijke inspuitgrammen?
En als het schokken alleen voorkomt in deellast dan zou je de EGR ook willen uitsluiten. (Vrij simpel af te blinden om te checken of die onbedoeld open blijft staan.)
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 14 mar 2025 21:15
door martslaats
klopt wat boes aan geeft even een plaatje ertussen zetten om de egr uit te sluiten zo heb ik het ook gedaan en inderdaad was de egr de boosdoener
gr mart
Re: Schokkende diesel 2.0 16v
Geplaatst: 17 mar 2025 21:23
door jul123
Heb nu de afgelopen tijd nog niets aan haar gedaan maar vandaag had ze weer haar eigenzinnigheden. De motor was op bedrijfstemp. een half uur stilgezet, daarna terug een keine rit van nog geen 2 km gemaakt. Bij het doorschakelen naar de volgende versnellingen hield ze even kort in tussen iedere versnelling , alsof ze zeer slecht op het gaspedaal reageerde. Bij thuiskomst begon de motor ook nog eens zeer slecht stationair te draaien alsof ze was aan het twijfelen om uit te vallen of toch niet.
Het begint er idd op te lijken alsof de egr slecht is.