Oliedouche uit oliepeilstokhouder c5 V6 lpg 2008
Geplaatst: 07 dec 2024 17:09
Hallo allemaal,
Weer een mooi verhaal voor bij de open haard… Vorige week ging het automatische roestpreventie systeem van mijn auto in werking….
Ik had een mooi ritje voor de boeg van Arnhem naar Maastricht en weer terug, écht heerlijk cruisen en heerlijk gereden. De heenweg was in de middag tegen de avondspits aan. Heerlijk rustig 100 en een beetje gereden. Savonds laat weer terug over de A73 en die was vrijwel leeg. Wanneer overkomt je dat nog?? Dus met n vaartje van 140 weer naar huis. Daar is deze auto echt voor gemaakt; snelweg rijden. Stiekem onderweg n keertje 170 gereden maar niet te lang. Het zijn wel de geniet momenten met deze auto.
Bij thuiskomst om 23:15 toch nog even de kap open ter controle. Immers lekt de Krukaskeering oid (een klus voor binnenkort)een beetje, ff checken of alles goed was gegaan. Voor de rit had ik nog even de olie gepeild.
De motorruimte droop van de olie!!! Wat n bende… Vanuit de peilstok was alles zeiknat van de olie, ik vermoed een soort douche vanuit de pijp van de peilstok. Bij nadere inspectie zat het overal, tegen het schutbord, veerbol, inlaat galerij, mn linkerwiel , aandrijfas, onderkant van de auto zat helemaal onder, zelfs tot op de achterklep. Wat n horror. Ik was uiteindelijk 0,5 liter olie kwijt.
De oliepeilstok stond 2 cm omhoog! Dat heb ik zeker zelf niet gedaan. Hoogstens zou het kunnen dat ik hem niet helemaal goed aangedrukt heb.
Afijn, ik heb die nacht niet echt lekker geslapen..
Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.
Weet iemand of dit zo goed is? Of zou het meer moeten zijn?
Iemand anders nog ideeën waar dit vandaan gekomen kan zijn? Vervuiling in de motor lijkt mij niet, die is mooi schoon van binnen en heeft nu 439.000 op de teller staan. Voordat ik de olielekkage kreeg was het olieverbruik 1 op 15.000 bijna.
Ik heb ondertussen met een aantal bussen remmenreiniger en doeken de boel weer redelijk schoon gekregen en ik heb weer de “normale “ lekkage. Die is niet meer geworden.
Ik vind t een vreemd verhaal, hopelijk kan iemand mij een beetje bijlichten.
Mvg Joris
Weer een mooi verhaal voor bij de open haard… Vorige week ging het automatische roestpreventie systeem van mijn auto in werking….
Ik had een mooi ritje voor de boeg van Arnhem naar Maastricht en weer terug, écht heerlijk cruisen en heerlijk gereden. De heenweg was in de middag tegen de avondspits aan. Heerlijk rustig 100 en een beetje gereden. Savonds laat weer terug over de A73 en die was vrijwel leeg. Wanneer overkomt je dat nog?? Dus met n vaartje van 140 weer naar huis. Daar is deze auto echt voor gemaakt; snelweg rijden. Stiekem onderweg n keertje 170 gereden maar niet te lang. Het zijn wel de geniet momenten met deze auto.
Bij thuiskomst om 23:15 toch nog even de kap open ter controle. Immers lekt de Krukaskeering oid (een klus voor binnenkort)een beetje, ff checken of alles goed was gegaan. Voor de rit had ik nog even de olie gepeild.
De motorruimte droop van de olie!!! Wat n bende… Vanuit de peilstok was alles zeiknat van de olie, ik vermoed een soort douche vanuit de pijp van de peilstok. Bij nadere inspectie zat het overal, tegen het schutbord, veerbol, inlaat galerij, mn linkerwiel , aandrijfas, onderkant van de auto zat helemaal onder, zelfs tot op de achterklep. Wat n horror. Ik was uiteindelijk 0,5 liter olie kwijt.
De oliepeilstok stond 2 cm omhoog! Dat heb ik zeker zelf niet gedaan. Hoogstens zou het kunnen dat ik hem niet helemaal goed aangedrukt heb.
Afijn, ik heb die nacht niet echt lekker geslapen..
Vandaag heb ik de carterventilatie bekeken, dat is toch het eerste waar je aan denkt, maar ik heb eigenlijk niks vreemds gevonden. Je merkt dat bij stationair draaien de slang die voor de gasklep zit en naar het verdeelpunt gaat, heel licht zuigt. Als je je vinger erop houdt dan voel je heel langzaam een vacuum ontstaan die opbouwd. Bij loslaten hoor je dan een lichte plop waarna je hem even lucht hoort aanzuigen totdat het vacuüm weer weg is.
Weet iemand of dit zo goed is? Of zou het meer moeten zijn?
Iemand anders nog ideeën waar dit vandaan gekomen kan zijn? Vervuiling in de motor lijkt mij niet, die is mooi schoon van binnen en heeft nu 439.000 op de teller staan. Voordat ik de olielekkage kreeg was het olieverbruik 1 op 15.000 bijna.
Ik heb ondertussen met een aantal bussen remmenreiniger en doeken de boel weer redelijk schoon gekregen en ik heb weer de “normale “ lekkage. Die is niet meer geworden.
Ik vind t een vreemd verhaal, hopelijk kan iemand mij een beetje bijlichten.
Mvg Joris