Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Hallo Allemaal,
Vorig jaar werd de kachel niet lekker warm toen het kouder werd buiten en kwam de temp meter niet lekker op. De thermostaat was de boosdoener, 1 gekocht van gates, was ff klussen bij de V6 en daarna was de kachel een stuk warmer en de meter kwam netjes op bij koud weer. De rest van de winter was het in orde.
Nu het weer kouder is heb ik weer dat de kachel niet lekker warm wordt en de meter wat laag blijft.! Nu ik ook een scanner heb, deze eraan gegooid en idd, komt de temp bij rijden op snelheid niet veel verder dan 66 a 70 graden. Een rit over de snelweg van 45min was de temp bijna constand 66 graden, terwijl de openingstemp. van de thermostaat 82 graden is. In de stad gaat hij wel naar 85 a 90, zeker bij stilstaan(logisch geen rijwind).
De temp gaat hard omhoog bij smorgens weg rijden en wordt dan stabiel bij 66 a 70 dus. Als deze open zou blijven staan zou ik verwachten dat het opwarmen ook lang duurt, en dat lijkt dus niet het geval.
De thermostaat is een bus/cylinder die heen en weer schuift in de kop/thermostaathuis in een rubberen ring. ik had dit nog nooit gezien.
Heb ik iets gemist vorig keer, of heb ik gewoon weeeeer een kapotte thermostaat?!??
Iemand tips/trucs of is dit een product eigenschap van deze motor en jaar ik een spook na??
Ik vind sleutelen niet erg, maar dingen dubbel doen heb ik écht een hekel aan....
Gr Joris
Vorig jaar werd de kachel niet lekker warm toen het kouder werd buiten en kwam de temp meter niet lekker op. De thermostaat was de boosdoener, 1 gekocht van gates, was ff klussen bij de V6 en daarna was de kachel een stuk warmer en de meter kwam netjes op bij koud weer. De rest van de winter was het in orde.
Nu het weer kouder is heb ik weer dat de kachel niet lekker warm wordt en de meter wat laag blijft.! Nu ik ook een scanner heb, deze eraan gegooid en idd, komt de temp bij rijden op snelheid niet veel verder dan 66 a 70 graden. Een rit over de snelweg van 45min was de temp bijna constand 66 graden, terwijl de openingstemp. van de thermostaat 82 graden is. In de stad gaat hij wel naar 85 a 90, zeker bij stilstaan(logisch geen rijwind).
De temp gaat hard omhoog bij smorgens weg rijden en wordt dan stabiel bij 66 a 70 dus. Als deze open zou blijven staan zou ik verwachten dat het opwarmen ook lang duurt, en dat lijkt dus niet het geval.
De thermostaat is een bus/cylinder die heen en weer schuift in de kop/thermostaathuis in een rubberen ring. ik had dit nog nooit gezien.
Heb ik iets gemist vorig keer, of heb ik gewoon weeeeer een kapotte thermostaat?!??
Iemand tips/trucs of is dit een product eigenschap van deze motor en jaar ik een spook na??
Ik vind sleutelen niet erg, maar dingen dubbel doen heb ik écht een hekel aan....
Gr Joris
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Dit gebeurt weleens, zelf ook 2X moeten vervangen.
Wat wel belangrijk is, dat het koelvloeistof in de overloop tank niet te laag staat.
Groet,
Kees.
Wat wel belangrijk is, dat het koelvloeistof in de overloop tank niet te laag staat.
Groet,
Kees.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Hoi Kees,
Dank voor je reactie. Nog tips mbt het merk van de thermostaat, misschien maar een originele kopen?
gr Joris
Dank voor je reactie. Nog tips mbt het merk van de thermostaat, misschien maar een originele kopen?
gr Joris
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik had de eerste bij de plaatselijke autoboer gekocht, de 2e via Autodoc.
Waren z.g. van een ander merk, maar precies dezelfde fabrikant. Deze laatste zit er inmiddels 2 jaar in.
Groet,
Kees.
Waren z.g. van een ander merk, maar precies dezelfde fabrikant. Deze laatste zit er inmiddels 2 jaar in.
Groet,
Kees.
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Origineel is een "Calorstat by Vernet", kwalitatief het beste en de juiste karakteristiek, elk ander merk heeft een andere karakteristiek en dat is nou net het geheim. Het is niet het goedkoopste merk, maar niet de moeite waard gezien het werk en het risico op een warmloper.

C5club Rookie


Berichten: 47
Lid geworden op: 30 jun 2023 08:22
Auto: C5 tourer exclusive v6
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
kilometerstand: 415.000
Kleur: Blauw/grijs
Dank voor de antwoorden heren,
Als ik het zo lees, dus even een originele erin. Ik heb niet het plan het 3 x te doen!
Als ik het zo lees, dus even een originele erin. Ik heb niet het plan het 3 x te doen!