Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

C5club Bikkel


Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Hoi hoi,
Ik heb de distributie set vernieuwd van de 2.2 hdif, met een gates set.
Alles gemonteerd en start en rijd normaal.
Bij controle na 100 km rijden van de spanrol ( voor mijn gevoel ) zag ik dat het pijltje niet meer in het midden staat maar 3 mm verschoven naar links.
Is dit zorgwekkend of zo laten zitten ?
Of opnieuw spannen ?
Ik heb de distributie set vernieuwd van de 2.2 hdif, met een gates set.
Alles gemonteerd en start en rijd normaal.
Bij controle na 100 km rijden van de spanrol ( voor mijn gevoel ) zag ik dat het pijltje niet meer in het midden staat maar 3 mm verschoven naar links.
Is dit zorgwekkend of zo laten zitten ?
Of opnieuw spannen ?
Berichten: 580
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Ik zou hem weer op spanning zetten.
Het is niet onlogisch, dat hij wat versteld, dat is de functie van de spanner.
Het is niet onlogisch, dat hij wat versteld, dat is de functie van de spanner.

C5club Bikkel


Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Ik heb vandaag de oude spanrol op de bankschroef gezet met bout en moer, ik heb via de schijf ( met inbus gat )de rol op zijn hoogste stand gezet en de bout met moer zo strak mogelijk aangedraaid, de rol blijft op de stand zoals ik hem heb gezet, geen beweging meer in te krijgen.
De rol draait wel gewoon rond.
Nu is het wel zo dat het pijltje wel wat beweegt, wel wat zwaar maar kan naar links en rechts worden geduwd maar rol blijft op zijn plaats.
Ik ben altijd wel benieuwd hoe alles werkt, hoe de ingenieur zo iets bedenk zeg maar.
Als je per ongeluk de rol met spannen verkeerd omdraait om te spannen is deze dan direct kapot ?
Pijltje moet tegen de klok in maar je draait per ongeluk met de klok mee zeg maar.
Vandaag 350 km gereden, morgen ochtend even snel kijken en ben benieuwd of de spanrol weer wat is verschoven...
En daarna weer opnieuw spannen.
De rol draait wel gewoon rond.
Nu is het wel zo dat het pijltje wel wat beweegt, wel wat zwaar maar kan naar links en rechts worden geduwd maar rol blijft op zijn plaats.
Ik ben altijd wel benieuwd hoe alles werkt, hoe de ingenieur zo iets bedenk zeg maar.
Als je per ongeluk de rol met spannen verkeerd omdraait om te spannen is deze dan direct kapot ?
Pijltje moet tegen de klok in maar je draait per ongeluk met de klok mee zeg maar.
Vandaag 350 km gereden, morgen ochtend even snel kijken en ben benieuwd of de spanrol weer wat is verschoven...
En daarna weer opnieuw spannen.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Zijn de riemkappen bij deze motor zo makkelijk te verwijderen om effe de spanrol te kunnen inspecteren




C5club Bikkel


Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
In 15 a 20 min liggen ze eraf.
Auto opkrikken en binnenscherm verwijderen, steun onder de motor dat deze niet naar beneden valt.
V snaar verwijderen, dan 2 motorsteunen boven verwijderen, poelie er af en de hele bende van ellende ligt open.
Alles met de slagmoersleutel, op de boutjes van de kappen en krukas sensor na dan.
Ik doe er 2 uurtjes over om de riem en de rest te vervangen, inc waterpomp..
Auto opkrikken en binnenscherm verwijderen, steun onder de motor dat deze niet naar beneden valt.
V snaar verwijderen, dan 2 motorsteunen boven verwijderen, poelie er af en de hele bende van ellende ligt open.
Alles met de slagmoersleutel, op de boutjes van de kappen en krukas sensor na dan.
Ik doe er 2 uurtjes over om de riem en de rest te vervangen, inc waterpomp..

C5club Bikkel


Berichten: 266
Lid geworden op: 27 sep 2015 14:39
Auto: C5 Break exlusive, 2.2 125kw
Opties: Ontelbaar, zelfs panorama.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
Kleur: zwart
Zo zag het er uit, er na morgen nog een foto..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:11
Auto: Tourer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 345000
Kleur: Grijs
Volgens mij klopt dit niet.. Je stelt de riem op spanning met dat pijltje en zet het spul vast. Daarna hoort dat pijltje niet meer te verlopen aangezien je alles vast zet. Het is geen multiriemkees05 schreef:Ik zou hem weer op spanning zetten.
Het is niet onlogisch, dat hij wat versteld, dat is de functie van de spanner.
Spam" onclick="window.open(this.href);return false;