Pagina 1 van 1

C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 02 apr 2024 11:57
door CX-citrosfeer
Hoi allemaal,

Waar moet ik zeker op letten bij de aankoop van een C5 phase3 automaat exclusive tourer uitvoering met 270000km op de teller.
Het onderhoudsboekje en facturen zouden aanwezig zijn maar dat kan makkelijk nagemaakt worden vandaar mijn vraag.

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 02 apr 2024 12:26
door C5HDI110
Ook als het onderhoudsboekje en facturen kloppen, zegt dat niets over aankomend of achterstallig onderhoud waar de (vorige) eigenaar geen toestemming voor heeft gegeven om uit te voeren. Denk aan bijna versleten remmen, kan het nog een jaartje mee? ja? laat maar zitten, alleen olie en APK, de remmen zijn voor de volgende eigenaar, etc. Gezien de km-stand, is het een illusie dat er geen achterstallig onderhoud zal zijn, auto's worden vaak "gedumpt" bij een hoge km-stand omdat er kosten aankomen. Kwestie van goed zelf kijken en iemand meenemen met verstand van auto's, bij voorkeur verstand van een C5.

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 02 apr 2024 13:00
door Ccinq
Het roetfilter zou wel zo goed als vol moeten zitten denk ik zo, EGR wellicht ook niet meer fris. Verder de gewone zwakkere/slijtage punten zoals airco condensor, veerpoten voor, rubbers in de voortrein.

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 02 apr 2024 13:14
door C5HDI110
Ach ja een diesel, ik zie het nu pas in het profiel, dat is helemaal oppassen, wat Ccinq aangeeft en nog veel meer kan er aan de hand zijn op het gebied van (aankomend) slijtage. De meesten rijden een diesel om kosten te besparen, minimaal onderhoud, zoveel mogelijk uitstellen en als het teveel wordt, dumpen.

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 02 apr 2024 20:24
door H_H
Distributie set
Waterpomp, waterleiding kachel
Schijven en Remblokken en aanlopen van de remmen
Onderhoudsbeurt.
Roetfilter en additief
Aandrijfas en aandrijfas hoezen.
veerpoten
accu (77Ah/ 780A)
Lekkage koelvloeistof
Draagarmlagers

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 02 apr 2024 23:41
door C5HDI110
Precies, ik zou hetzelfde lijstje hebben gemaakt, allemaal zaken die je niet uit het onderhoudsboekje kunt halen en voor een leek onmogelijk om te plekke vast te stellen. In het lijste van H_H staan zelfs zaken waar ik moeite mee zou hebben om vast te stellen, het wordt dan een afweging van prijs, eventueel bijkomende kosten en het totale budget.

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 03 apr 2024 07:36
door Biedzjee
Nog een paar aandachtspunten, niet perse voor een diesel, maar geldt voor iedere C5:

- Raambediening, kabel wil wel eens roesten/rotten
- Achterruitspoeier, check of slangetje niet gebroken is bij bovenkant kofferklep
- Verwarming voorstoelen, kortsluiting in besturingsmodule door te grote stroombelasting

Soms wordt een C5 ook nog wel op de markt gezet als “exclusive” terwijl het helemaal geen exclusive-uitvoering is. Ook daar zou ik even op letten. Sommige modellen hebben geen echt reservewiel maar een nood-reparatiesetje.
Er zijn mensen die daar moeite mee hebben. En natuurlijk: check alle knopjes, hendels, bedieningselementen, en natuurlijk het rij-, rem- en veergedrag…

Veel plezier met deze dingen, we horen graag je ervaringen!

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 03 apr 2024 20:42
door henkie HDI
Je hebt inmiddels een aantal antwoorden gehad.
Vraagje terug ... zou je je ook voor willen stellen?

Het is heel makkelijk ... ik heet Kees en reed nooit Citroën .. et cetera .. mag wat uitgebreider

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 04 apr 2024 17:42
door CX-citrosfeer
Bedankt voor de vele tips en ben overtuigd mijn handen er af te houden en eentje met minder kilometers te zoeken voor een hoger budget.

Re: C5 Phase3 exclusive

Geplaatst: 04 apr 2024 22:32
door H_H
?!