Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Beste allen,
Ben al paar dagen aan het vermoeden dat er rechtsvoor een geluidje te horen is, en vandaag is dat vermoeden een zekerheid geworden. Bij bochten naar rechts en links klinkt er er iets metaligs rechtsvoor.
Heb net auto opgekrikt en wiel proberen te bewegen. Als ik de zijkanten naar voor en achter beweeg merk ik eigenlijk geen speling. Maar als ik onder- en bovenkant naar voor en achter beweeg wel speling, en metalig geluidje. Lijkt me dus wel dat het geluid wat ik begon te horen enkele dagen terug daar vandaan komt. Vooral speling en geluid als ik onderkant wiel naar voor en achter beweeg. Rubbers onderste draagarm? Onderste fusee jaartje geleden vervangen.
Moet nu dus nog precies lokaliseren waar het defect zit. Kan iemand naar aanleiding van bovenstaande tips geven vwb hoe nu verder?
Ben al paar dagen aan het vermoeden dat er rechtsvoor een geluidje te horen is, en vandaag is dat vermoeden een zekerheid geworden. Bij bochten naar rechts en links klinkt er er iets metaligs rechtsvoor.
Heb net auto opgekrikt en wiel proberen te bewegen. Als ik de zijkanten naar voor en achter beweeg merk ik eigenlijk geen speling. Maar als ik onder- en bovenkant naar voor en achter beweeg wel speling, en metalig geluidje. Lijkt me dus wel dat het geluid wat ik begon te horen enkele dagen terug daar vandaan komt. Vooral speling en geluid als ik onderkant wiel naar voor en achter beweeg. Rubbers onderste draagarm? Onderste fusee jaartje geleden vervangen.
Moet nu dus nog precies lokaliseren waar het defect zit. Kan iemand naar aanleiding van bovenstaande tips geven vwb hoe nu verder?
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Ik vermoed een wiellager, omdat het in bochten aanwezig is en de fusee kogel uitgesloten kan worden, aangezien dat recent vervangen is. In princiepe gaan wiellagers bij PSA een auto leven mee, heb je recentelijk de boel verwarmd om bijvoorbeeld een een remschijf of fuseekogel los te krijgen?

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Nee hoor, niks verhit of anderszins aan gewerkt.
Als het het wiellager is zou ik toch ook geluiden horen bij rechtuit rijden, of bij opgekrikte wagen en draaiend wiel?
Als het het wiellager is zou ik toch ook geluiden horen bij rechtuit rijden, of bij opgekrikte wagen en draaiend wiel?
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Als je rem al een tijdje aanloopt, iets wat vaker voorkomt bij dit model, dan kan de boel ook flink warm geworden zijn…
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Rem loopt niet aan, zit nieuwe klauw in en ik hou dat in de gaten.
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Nee niet altijd, heb dit kwaaltje vaker gezien bij een C5 en vervangen, logisch redeneren heeft niet altijd zin, zeker niet bij een Franse autoWilC5 schreef:Als het het wiellager is zou ik toch ook geluiden horen bij rechtuit rijden, of bij opgekrikte wagen en draaiend wiel?

Wat H_H zegt, aanlopende rem bij dit model is een berucht kwaaltje, was voor mij de reden om de klauwen van mijn C5 te vervangen, het werd flink warm, het wiellager heeft het gelukkig overleefd.
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Als het wiel in horizontale richting geen probleem heeft met speling maar in verticale richting wel dan zou ik de draagarmen verdenken!
Meestal gaan de achterste er het eerst aan, zeker bij een break, maar de voorste willen ook wel eens stuk gaan.
Meestal gaan de achterste er het eerst aan, zeker bij een break, maar de voorste willen ook wel eens stuk gaan.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik heb paar jaar geleden de klauw vervangen. Er was toen wel sprake van vastzitten en heet worden. Maar zou dat te maken kunnen hebben met wat er nu mis is?
De adals heb ik half jaartje geleden vervangen.
Hoe kan ik verder met de diagnose?
De adals heb ik half jaartje geleden vervangen.
Hoe kan ik verder met de diagnose?
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Zoiets kan heel goed na een tijdje pas problemen geven, van maanden tot een paar jaar, in de gevallen waar ik mee te maken kreeg was het 1 a 2 jaar. Ik zeg niet dat het nu ook zo is, maar sluit het bij voorbaat niet uit, als je niets vreemds aan de draagarm ziet.

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Ik denk te horen dat het geluid bij bochtjes naar links hoorbaar is. Bvb op mijn terreintje langzaam rondje naar links. Ik hoor dan een soort tok tok tok. Rondje naar rechts hoor ik dat niet. Remmen op een recht stuk, blijft strak rechtuit gaan. Geen trillingen op het stuur. Trekt ook niet naar rechts, of links.
Hoe kan ik bij mij thuis, zonder brug, diagnose stellen, opkrikken, wiel er af en?
Hoe kan ik bij mij thuis, zonder brug, diagnose stellen, opkrikken, wiel er af en?
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Wiellager is bij langzame snelheid meestal niet hoorbaar, en maakt meestal een brommend of zoemend geluid, een toktoktok geluid in een bocht klinkt als een aandrijfas. Ik weet niet precies meer hoe het met aandrijfassen zat, dacht dat als het hoorbaar is in een bocht naar links, dat het dan de as rechts is, de korte as dus. De as kun je onder de auto inspecteren, mogelijk zelfs via de wielkast, met de auto in de hoogste stand en assteunen eronder, kijk/voel of de ashoezen nog heel zijn, ligt er dikke zwarte vettige smurrie ergens?

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Net nog eens gekeken, opgekrikt, wiel er af.
Mijn indruk is dat het niet aan het lager ligt, want het lijkt alsof de speling niet daar zit.
Fuseekogel is het waarschijnlijk ook niet, wagen spoort goed, die kogel is nog geen jaar oud.
De as zit er goed uit, de stofhoes is ok, die is ook nog vrij nieuw, bovendien is het geluid wat ik hoor niet constant hoorbaar en ook het geluid is niet steeds hetzelfde. Ik weet uit ervaring (mijn GS) hoe een kapotte homokineet klinkt, zo klinkt dit niet.
Als ik me niet vergis blijft dan enkel de onderste draagarm over als mogelijke verdachte. Ik weet het niet zeker, maar de achterste rubber van die arm, dat rubber wat er niet ingeperst zit maar wat in een soort houder zit waar de arm in valt en waarmee hij aan het frame(?) vast zit, ziet er niet helemaal jofel uit, maar is moeilijk goed te zien.
Zie ik een ander mogelijk verdacht punt over het hoofd?
Mijn indruk is dat het niet aan het lager ligt, want het lijkt alsof de speling niet daar zit.
Fuseekogel is het waarschijnlijk ook niet, wagen spoort goed, die kogel is nog geen jaar oud.
De as zit er goed uit, de stofhoes is ok, die is ook nog vrij nieuw, bovendien is het geluid wat ik hoor niet constant hoorbaar en ook het geluid is niet steeds hetzelfde. Ik weet uit ervaring (mijn GS) hoe een kapotte homokineet klinkt, zo klinkt dit niet.
Als ik me niet vergis blijft dan enkel de onderste draagarm over als mogelijke verdachte. Ik weet het niet zeker, maar de achterste rubber van die arm, dat rubber wat er niet ingeperst zit maar wat in een soort houder zit waar de arm in valt en waarmee hij aan het frame(?) vast zit, ziet er niet helemaal jofel uit, maar is moeilijk goed te zien.
Zie ik een ander mogelijk verdacht punt over het hoofd?
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Stabilisator stang?
Rubber of stabistokje?
Rubber of stabistokje?

C5club Die-Hard


Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Rammelstokjes zijn ook nieuw.
Stabilisatorstang moet ik eens kijken waar die precies zit.
Stabilisatorstang moet ik eens kijken waar die precies zit.
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 jul 2014 22:44
Auto: C5 PH1 Break 2.0 16V Exclusive, C5 PH2 Break 2.0 16V Exclusive
Opties: Leren bekleding, cruise control, elektrisch bedienbare stoelen, afneembare trekhaak, parkeersensoren, Xenon lampen
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 105000
Kleur: Vert Mer du Nord
Locatie: Spijkenisse
Wordt het geluid harder bij hogere snelheid (130 op de snelweg)? Ik had dat laatst op de snelweg. ANWB dacht uiteindelijk dat het de koppeling was. Dat vond ik een sterk verhaal, mede omdat ik die 60.000 km geleden al vervangen had. Bleek het een vastzittende remklauw rechtsvoor met bijbehorende kromme remschijf en bijna opgerookte remblokken te zijn. Door onvoldoende onderhoud
was de handrem-as vastgelopen. De boel wordt dan heet en de remschijf trekt krom. Als je dan op de snelweg rijdt is het net of er een helikopter in de verte aankomt. Die komt vervolgens steeds dichterbij en vervolgens is het of je auto een helikopter is en verwacht je dat je motorblok elk ogenblik op straat stuitert. Toen heb ik de auto op de vluchtstrook gezet.
Ik haal twee reserve-remklauwen op de sloop en ga die reviseren, net zoals de klauwen die nu gemonteerd zitten. Setjes met nieuwe rubbers kosten €4,15 bij CarpartsDirect. Autodoc heeft een instructiefilmpje voor het reviseren op YT gezet.
Het eerste wat je moet doen is een km of 30 met 120-130km/u over de snelweg rijden, een parkeerplaats opgaan en aan de velgen voelen of er verschil in temperatuur is tussen links en rechts. zo ja dan zal het de remklauw of het lager zijn.
Het linker voorwiellager heb ik trouwens ook al eens vervangen (bij km stand van 200.000)
Ik ben benieuwd wat het probleem bij jou is. laat je het nog weten?

Ik haal twee reserve-remklauwen op de sloop en ga die reviseren, net zoals de klauwen die nu gemonteerd zitten. Setjes met nieuwe rubbers kosten €4,15 bij CarpartsDirect. Autodoc heeft een instructiefilmpje voor het reviseren op YT gezet.
Het eerste wat je moet doen is een km of 30 met 120-130km/u over de snelweg rijden, een parkeerplaats opgaan en aan de velgen voelen of er verschil in temperatuur is tussen links en rechts. zo ja dan zal het de remklauw of het lager zijn.
Het linker voorwiellager heb ik trouwens ook al eens vervangen (bij km stand van 200.000)
Ik ben benieuwd wat het probleem bij jou is. laat je het nog weten?