Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2023 16:01
Auto: C5 Berline
Opties: 3 liter V6 exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Grijs
Bij het vervangen van de waterpomp is voor de de 2de keer ook de distributie riem vervangen.
De eerste keer was bij 50.000km vanwege de leeftijd.
De riem is twee keer gecontroleerd op de juiste stand en staat goed, maar de hij blijft een emissie storing geven op de achterste nokkenas. De censors zijn van voor naar achteren gewisseld maar de storing blijft op de achterste nokken as.
Mijn citroen reparateur ( geen dealer ) komt er helaas niet uit.
Iemand een idee waar hij vandaan kan komen?
De eerste keer was bij 50.000km vanwege de leeftijd.
De riem is twee keer gecontroleerd op de juiste stand en staat goed, maar de hij blijft een emissie storing geven op de achterste nokkenas. De censors zijn van voor naar achteren gewisseld maar de storing blijft op de achterste nokken as.
Mijn citroen reparateur ( geen dealer ) komt er helaas niet uit.
Iemand een idee waar hij vandaan kan komen?
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Hoe is deze storing gemeten??
Waarschijnlijk niet met de diagbox.
Zover ik weet heeft deze motor geen sensor voor de nokkenassen.
Achterste zegt eigenlijk niets, want je hebt 2x en inlaat en 2x een uitlaat nokkenas.
niet zo lang geleden had een ander forum lid uit Hilversum ook deze klacht, bleek een connector niet aangesloten te zijn.
Groet,
Kees.
Waarschijnlijk niet met de diagbox.
Zover ik weet heeft deze motor geen sensor voor de nokkenassen.
Achterste zegt eigenlijk niets, want je hebt 2x en inlaat en 2x een uitlaat nokkenas.
niet zo lang geleden had een ander forum lid uit Hilversum ook deze klacht, bleek een connector niet aangesloten te zijn.
Groet,
Kees.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Als het goed is heeft de V6 nokkenas sensoren, weet niet of dat er 2 of 4 zijn.
Controle of de stekkers goed aangesloten zijn is het eerste, uitlezen met Diagbox om te controleren of ze wel signaal geven. Persoonlijk denk ik toch de timing, dat is best kritisch en lastig bij een V6 zonder het officiele gereedschap, de keren dat ik een V6 riem heb vervangen, ben ik toch wel even bezig geweest met het goed op tijd krijgen. Bij deze riem is het niet zo simpel als markeren, en de markeringen overnemen en monteren.
Controle of de stekkers goed aangesloten zijn is het eerste, uitlezen met Diagbox om te controleren of ze wel signaal geven. Persoonlijk denk ik toch de timing, dat is best kritisch en lastig bij een V6 zonder het officiele gereedschap, de keren dat ik een V6 riem heb vervangen, ben ik toch wel even bezig geweest met het goed op tijd krijgen. Bij deze riem is het niet zo simpel als markeren, en de markeringen overnemen en monteren.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Waar zitten die sensoren dan?
Zover ik weet, heb je alleen die actuator die de nokken as versteller bedient
Groet,
Kees.
Zover ik weet, heb je alleen die actuator die de nokken as versteller bedient
Groet,
Kees.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Karel:
Wat is eigenlijk de reden, dat zowel de waterpomp, als riem vervangen is?
Bij deze motor is de kilometerstand 250.000 als advies om de distributie te vervangen.
Wat is eigenlijk de reden, dat zowel de waterpomp, als riem vervangen is?
Bij deze motor is de kilometerstand 250.000 als advies om de distributie te vervangen.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Nokkenas positie sensor, zit aan de kant van het vliegwiel, het zijn er overigens 2, pas nog 1 vervangen bij een C6 uit 2006.
250K advies voor deze riem is inderdaad wat PSA adviseert, in de praktijk gaat er meestal (veel) eerder een rol kapot of lekkage waterpomp. Vaak is het om de 10 jaar en dan is 250K meestal nog niet bereikt, zijn geen kilometervreters de V6 benzine slupers
Na het aanbrengen van de nieuwe riem, moeten de 4 nokkenassen gesteld worden met het speciale gereedschap, dat luistert best nauw, kun je zo een uur mee bezig zijn.
250K advies voor deze riem is inderdaad wat PSA adviseert, in de praktijk gaat er meestal (veel) eerder een rol kapot of lekkage waterpomp. Vaak is het om de 10 jaar en dan is 250K meestal nog niet bereikt, zijn geen kilometervreters de V6 benzine slupers

Na het aanbrengen van de nieuwe riem, moeten de 4 nokkenassen gesteld worden met het speciale gereedschap, dat luistert best nauw, kun je zo een uur mee bezig zijn.
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2023 16:01
Auto: C5 Berline
Opties: 3 liter V6 exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Grijs
Dank voor jullie reacties.
De storing is uitgelezen met een diagbox door citroen monteurs. Met de achterste nokkenas bedoel ik die aan de cabine zijde.
De waterpomp was kapot en omdat dan toch alles open ligt aan die zijde is het verstandig om de distributieriem gelijk mee te nemen omdat die 9 jaar oud was.
Ik zie even niet in waarom je de nokkenas opnieuw zou moeten afstellen, dat is toch een starre verbinding naar het vliegwiel met de riem, daar veranderd toch niets aan? Of de nokkenasversteller zou defect moeten zijn, dan loopt de olie er meestal uit.
Ik zal eens navragen of ze dat hebben gedaan.
De motor start en loopt verder prima.
Mocht jullie nog wat invallen hoor ik het graag.
Vriendelijke groet, Karel
De storing is uitgelezen met een diagbox door citroen monteurs. Met de achterste nokkenas bedoel ik die aan de cabine zijde.
De waterpomp was kapot en omdat dan toch alles open ligt aan die zijde is het verstandig om de distributieriem gelijk mee te nemen omdat die 9 jaar oud was.
Ik zie even niet in waarom je de nokkenas opnieuw zou moeten afstellen, dat is toch een starre verbinding naar het vliegwiel met de riem, daar veranderd toch niets aan? Of de nokkenasversteller zou defect moeten zijn, dan loopt de olie er meestal uit.
Ik zal eens navragen of ze dat hebben gedaan.
De motor start en loopt verder prima.
Mocht jullie nog wat invallen hoor ik het graag.
Vriendelijke groet, Karel
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Het stellen van de nokkenasen heeft te maken met de procedure voor het monteren van de riem, word een uitgebreid verhaal om dat hier te typen, maar het is nodig zoals vermeld in de officiele documentatie. De V6 van Citroen is een uitzondering, bij alle andere PSA motoren met een riem is het (meestal) niet nodig.
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2023 16:01
Auto: C5 Berline
Opties: 3 liter V6 exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Grijs
Beste,
Nu blijkt na een tripje op de Duitse autoband dat ik boven de 100 km alleen maar langzaam gas bij kan geven.
Als ik bij 90 km het gas intrap schakelt hij terug ( automaat ) maar komt hij niet boven de 3000 toeren houd hij in een gaat stotteren.
Grts Karel
Nu blijkt na een tripje op de Duitse autoband dat ik boven de 100 km alleen maar langzaam gas bij kan geven.
Als ik bij 90 km het gas intrap schakelt hij terug ( automaat ) maar komt hij niet boven de 3000 toeren houd hij in een gaat stotteren.
Grts Karel
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Nu blijkt er dan serieus iets mis te zijn en moeilijk om hier op het forum advies te geven.
Groet,
Kees.
Groet,
Kees.
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 nov 2023 16:01
Auto: C5 Berline
Opties: 3 liter V6 exclusief
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 125000
Kleur: Grijs
Dat begrijp ik Kees.
Groet Karel
Groet Karel
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Karel:
Wat is eigenlijk de reden, dat die firma het niet in orde maakt?
Ik ga ervan uit, dat de auto goed was, toen je hem bracht en als het niet in orde is, wanneer je hem terug krijgt, dat ze het moeten oplossen.
Zij weten per slot van rekening wat ze gedaan hebben en wat er allemaal los is geweest.
Waar ik aan denk, dat we samen kunnen kijken, ik heb ook een diagbox en dezelfde motor, maar dan moet je een ritje naar Haarlem ervoor over hebben.
Groet,
Kees.
Wat is eigenlijk de reden, dat die firma het niet in orde maakt?
Ik ga ervan uit, dat de auto goed was, toen je hem bracht en als het niet in orde is, wanneer je hem terug krijgt, dat ze het moeten oplossen.
Zij weten per slot van rekening wat ze gedaan hebben en wat er allemaal los is geweest.
Waar ik aan denk, dat we samen kunnen kijken, ik heb ook een diagbox en dezelfde motor, maar dan moet je een ritje naar Haarlem ervoor over hebben.
Groet,
Kees.

C5club extreme Die-Hard


Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Persoonlijk denk ik mede doordat de nokkenas poelies niet los zijn geweest, de motor niet op tijd staat... door een verkeerd mengsel of noodloop kan je niet fatsoenlijk doortrekken.
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)
C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@Aaron:
Dit is onbekend.
Om de timing te controleren moeten de 5 paspennen zonder probleem in de nokken assen en de krukas opening gaan.
Wanneer je dan de motor een aantal keren tornt (ronddraaid), moet je dit nogmaals testen.
Hier kan het misschien mis zijn gegaan, want om dit soepel te doen moet het inlaat spruitstuk eraf, om de bougies eruit te halen, maar ja, dat is extra werk.
Als deze pennen op deze manier niet goed passen, moet je de poelies los zetten en met speciaal gereedschap in de juiste positie zetten en de controle nogmaals uitvoeren.
Ook dit neemt extra tijd in beslag, maar de enigste juiste manier.
Groet,
Kees.
Dit is onbekend.
Om de timing te controleren moeten de 5 paspennen zonder probleem in de nokken assen en de krukas opening gaan.
Wanneer je dan de motor een aantal keren tornt (ronddraaid), moet je dit nogmaals testen.
Hier kan het misschien mis zijn gegaan, want om dit soepel te doen moet het inlaat spruitstuk eraf, om de bougies eruit te halen, maar ja, dat is extra werk.
Als deze pennen op deze manier niet goed passen, moet je de poelies los zetten en met speciaal gereedschap in de juiste positie zetten en de controle nogmaals uitvoeren.
Ook dit neemt extra tijd in beslag, maar de enigste juiste manier.
Groet,
Kees.
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
De poellies moeten altijd los om de riem aan te kunnen brengen, na het aanbrengen weer vast, pennen eruit en de motor 4x ronddraaien, komt nooit voor dat het dan goed is. Met het speciale gereedschap kun je de nokkenassen stellen, hier ben je meestal wel even mee bezig, het is niet vreemd dat je de procedure een paar keer moet herhalen voordat het goed zit. Zo staat het in de officiele PSA documentatie, blijkbaar niet voor niets, er zijn gevallen bekend waar het verkeerd is afgelopen door het niet nauwkeurig volgen van de instructies.