"STOP! motor te heet" waarschuwing
Geplaatst: 17 sep 2023 21:15
Hallo!
Ik rijd al een aantal jaar C5. Heerlijk. Ik heb helaas een terugkerend probleem: STOP! Motortemperatuur te hoog!
Vaak net rond de 100km/h; maar een enkele keer ook bij lagere snelheden. En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is? De sensor op het dashboard gaat vrolijk op en neer. Blijft soms netjes horizontaal in het midden, maar soms zakt hij opeens naar 0 of vliegt hij omhoog om daarna weer te stabiliseren.
Eerst alles aan koeling gedaan, daar kan het echt niet aan liggen: waterpomp is gloednieuw, KVS is al 2x vernieuwd en 5x onlucht. Voor zover te analyseren doet thermostaat zijn werk. Nieuwe temperatuursensor zou je zeggen? Ja al gedaan. Het probleem verdween een paar maanden. En kwam toen weer terug.
Eerst was het soms, toen steeds vaker, en toen ging hij elke minuut wel af.
Uitbreide analyse door de garage: wat aanslag op het contact van de sensor, is schoongemaakt. Bedrading doorgemeten, gecontroleerd op kabelbreuk. ECU reset. Probleem bleef. Theorie: KVS-sensor overleden door kortsluiting? Nog een keer nieuwe sensor erin.
Probleem opgelost.
Dacht ik.
Weer een paar maanden gereden zonder storingen. Maar vandaag tijdens een kort ritje weer meerdere keren het STOP signaal.
Iemand enig idee welke stappen ik kan nemen? De garage weet het niet. Elke keer die STOP met een piep is lastig te negeren.
Phase 2 (2008), benzine, 2.0 16V, break
p.s. de storing die de garage zag was iets in de orde van dat de temperatuursensor een storing met "ongeldige waarde gemeten"? Iets in die orde.
p.s.2. ik had het ook op de facebook C5 club gevraagd (ik kom verder niet graag op facebook, maar iemand had het getipt) en meerdere mensen zeiden "lekke koppakking" - maar een garage moet toch kunnen zien of de koppakking lek is? En dan verwacht je toch iets van olie in de KVS of andersom? of KVS/olie verbuik? Dat is allemaal niet het geval.
Ik heb 2 garages gehad en beide dachten aan een elektronisch probleem.
p.s.3. een vriend van mij heeft een Xantia met dezelfde 2.0 V16 motor, deze heeft 2 sensoren voor de KVS: degene die wij hebben + een thermische switch die parallel over de KVS sensor staat. Als de switch aan gaat krijg je een STOP storing. Als de switch stuk is, krijg je allerlei vergelijkbare problemen die ik heb want dan dan wordt het hele signaal van de KVS sensor onbetrouwbaar en dat zou verklaren waarom het probleem tijdelijk verdwijnt als je een nieuwe KVS sensor hebt.
Weet iemand of wij deze switch ook hebben?
Ik rijd al een aantal jaar C5. Heerlijk. Ik heb helaas een terugkerend probleem: STOP! Motortemperatuur te hoog!
Vaak net rond de 100km/h; maar een enkele keer ook bij lagere snelheden. En ook een paar keer bij koude motor, als de auto net gestart is? De sensor op het dashboard gaat vrolijk op en neer. Blijft soms netjes horizontaal in het midden, maar soms zakt hij opeens naar 0 of vliegt hij omhoog om daarna weer te stabiliseren.
Eerst alles aan koeling gedaan, daar kan het echt niet aan liggen: waterpomp is gloednieuw, KVS is al 2x vernieuwd en 5x onlucht. Voor zover te analyseren doet thermostaat zijn werk. Nieuwe temperatuursensor zou je zeggen? Ja al gedaan. Het probleem verdween een paar maanden. En kwam toen weer terug.
Eerst was het soms, toen steeds vaker, en toen ging hij elke minuut wel af.
Uitbreide analyse door de garage: wat aanslag op het contact van de sensor, is schoongemaakt. Bedrading doorgemeten, gecontroleerd op kabelbreuk. ECU reset. Probleem bleef. Theorie: KVS-sensor overleden door kortsluiting? Nog een keer nieuwe sensor erin.
Probleem opgelost.
Dacht ik.
Weer een paar maanden gereden zonder storingen. Maar vandaag tijdens een kort ritje weer meerdere keren het STOP signaal.
Iemand enig idee welke stappen ik kan nemen? De garage weet het niet. Elke keer die STOP met een piep is lastig te negeren.
Phase 2 (2008), benzine, 2.0 16V, break
p.s. de storing die de garage zag was iets in de orde van dat de temperatuursensor een storing met "ongeldige waarde gemeten"? Iets in die orde.
p.s.2. ik had het ook op de facebook C5 club gevraagd (ik kom verder niet graag op facebook, maar iemand had het getipt) en meerdere mensen zeiden "lekke koppakking" - maar een garage moet toch kunnen zien of de koppakking lek is? En dan verwacht je toch iets van olie in de KVS of andersom? of KVS/olie verbuik? Dat is allemaal niet het geval.
Ik heb 2 garages gehad en beide dachten aan een elektronisch probleem.
p.s.3. een vriend van mij heeft een Xantia met dezelfde 2.0 V16 motor, deze heeft 2 sensoren voor de KVS: degene die wij hebben + een thermische switch die parallel over de KVS sensor staat. Als de switch aan gaat krijg je een STOP storing. Als de switch stuk is, krijg je allerlei vergelijkbare problemen die ik heb want dan dan wordt het hele signaal van de KVS sensor onbetrouwbaar en dat zou verklaren waarom het probleem tijdelijk verdwijnt als je een nieuwe KVS sensor hebt.
Weet iemand of wij deze switch ook hebben?