C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Hallo allemaal,

Een tijd geleden viel het me op dat Sic warm werd als ik een paar minuten stil stond. Eerste diagnose was "LPG in het koelsysteem" dus of een lekke koppakking of een kapotte verdamper. Verdamper vervangen, probleem leek weg.

Wat later werd hij toch weer (te) warm, terug naar de garage: thermostaat was de boosdoener.

Thermostaat vervangen, op vrijdag opgehaald. Op maandag heen en weer naar het werk gereden (stuk van 20km) en op dinsdag halverwege op de snelweg melding dat de boel veel te warm werd. Een kilometer nog tot aan de afrit dus ik koos er voor om niet langs de weg te gaan staan. Onder aan de afrit melding "oliedruk onvoldoende", van de 240 paarden was er misschien eentje over gebleven en in sukkeldrafje aan de kant gekomen.

Wegenwacht er bij, na twee keer stoppen toch maar een ambulance laten komen. Omdat we twee dagen later op vakantie zouden gaan besloten om een auto te huren dus met een XC60 (T6) naar Italië gegaan. Leuke auto, niets voor mij want te klein...

Garage denkt aan koppakking (dus toch...) en zegt dat repareren geen zin heeft, auto te oud, geen idee wat er dan nog komt etc. etc. Eventueel een andere motor (maar vind maar eens een blok dat past...) Duidelijk dat zij er niet aan willen beginnen.

In de vakantie wat rond gekeken naar de auto's op de camping, al die moderne SUV's etc. lijken niet genoeg ruimte te hebben voor de hondenkooi en hoewel ik op de heenweg afscheid had genomen van Sic twijfel ik nu een beetje.

Reden van de twijfel is dat Sic een gereviseerde bak heeft, er recent redelijk wat aan vervangen is en er op het temperatuur probleem eigenlijk weinig aan de hand is.

Is revisie van het blok een optie? Antwoord is natuurlijk "ja, want alles kan". Plus is ook dat ik voor het geld dat ik waarschijnlijk aan de revisie kwijt ben geen tweede Sic zal kunnen vinden. Los van het feit dat ik voor Sic natuurlijk in deze staat weinig terug krijg...

Iemand ervaring met een dergelijke revisie?
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Waarschijnlijk heb je 2 cilinder koppen?
Zou eerst eens uitzoeken welke de problemen geeft.
De voorste is een stuk makkelijker bereikbaar en dus goedkoper in reparatie.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
compresie eens meten , dat zegt al veel.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Het meetwerk is al gedaan, dus dat is duidelijkheid over. Maar waar mijn garage over twijfelt is wat er allemaal last heeft gehad van de hitte.

De koeling was zodanig verstoord dat binnen een paar km de boel al weer in het rood staat.

Zeker omdat ik al twee keer eerder (LPG verdamper en daarna de thermostaat) een dikke rekening heb gehad zit ik niet te wachten op een koppakking vervanging die dikke rekening nummer 3 oplevert waarna ik weer met een probleem langs de weg sta.

Vandaar dat ik dan liever de hele boel goed doe en het blok compleet na wil laten kijken/reviseren.

Maar dat is een veel stevigere rekening natuurlijk.

Ergens baal ik er van dat er niet gewoon een logfile te downloaden is die aangeeft in welke regel code het fout gaat (ja, iets met "leiding geven aan drie teams met software ontwikkelaars"...).
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
Zal vast niet bij jou aan de hand zijn maar ik had ooit iets soortgelijks, plots melding motor oververhit. Bleek uiteindelijk een door mij verkeerd aangesloten koelwatersensor te zijn.
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 751
Lid geworden op: 21 mei 2016 16:25
Auto: Citroen C5 Break 2.0i-16V Linge Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
Kleur: EYTC - Gris Orageux
Locatie: 's-Hertogenbosch
Kan je je koppaking laten testen? Dan weet je misschien of je motor uit elkaar moet of niet

Wat evt kan waterpomp die niet werkt? Thermostaat die dicht blijft? Lijkt mij sterk dat je probleem in het LPG systeem zit.
Huidige auto's
Citroën C5 Break 2.0-16v Ligne Prestige 2003 (EYTC Gris Orageux) (374.000km)
Citroën BX Sport 1.9 159B 1985 (EVEcR Gris Perlé) (216.894km)
Citroën C5 Tourer 2.0-16v Exclusive 2008 (KPKD Bleu Mauritius) (143.300km) (Beschikbaar voor verkoop)

C5 Meet & Drive / Autobedrijf Kees van Nieuwamerongen (Veenendaal)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@R1200C:

Ik zie, dat je in de buurt van Boxmeer woont.
In Boxmeer zit Wil van Wijnhoven, hij is een specialist.
Misschien, dat hij je verder kan helpen.
Wat ik uit het verleden weet, als je een lekke koppakking hebt,
Stinkt je koelvloeistof en als je de dop van het vat haalt, zal met gasgeven het niveau snel stijgen.
Groet,
Kees.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8121
Lid geworden op: 26 mei 2006 20:04
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Locatie: Velsen.
Contacteer:
Wat balen zeg zo voor je vakantie :(

Ik zou hem toch nog niet afdanken, maar ook niet de hele motor er uit laten hijsen. Als het de voorste kop is, heb je geluk. Of nee, minder pech.
En wat Aaron zegt, zou de waterpomp wel werken? Dat is niet al te duur. Behalve dat je hele distributie er af moet. (Bij de twee liter is dat zo, ik neem aan bij de drie liter ook)
C5 Berline 2005
C4 Cactus 2015
Aygo 2015
Peugeot 108 2019
Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
kees05 schreef:@R1200C:

Ik zie, dat je in de buurt van Boxmeer woont.
In Boxmeer zit Wil van Wijnhoven, hij is een specialist.
Wil van Wijnhoven ken ik en gezien mijn ervaringen met een van zijn auto's ga ik niet snel meer naar hem terug. Het levert mij niet veel meer op om het verhaal te vertellen maar "specialist" zie ik toch wat anders ;-)
Rene schreef:Wat balen zeg zo voor je vakantie :(

Ik zou hem toch nog niet afdanken, maar ook niet de hele motor er uit laten hijsen. Als het de voorste kop is, heb je geluk. Of nee, minder pech.
En wat Aaron zegt, zou de waterpomp wel werken? Dat is niet al te duur. Behalve dat je hele distributie er af moet. (Bij de twee liter is dat zo, ik neem aan bij de drie liter ook)
De waterpomp werd ook genoemd door de wegenwachters ("Bij een C5 komen we altijd met zijn tweetjes" zei de lolbroek, heb maar geantwoord dat ik dat snap omdat je niet meer zoveel van die mooie auto's in het wild tegen komt...).

Mijn huidige garage geeft aan dat het vervangen van de koppakking wel kan maar dat ze niet weten wat er "daarna" nog mis gaat. Ik moet heel eerlijk zeggen dat dat ook wel een beetje door mijn hoofd gaat. Juist omdat er steeds iets wordt aangepast dat logisch lijkt maar het blijft steeds proefondervindelijk. En dat zit mij niet helemaal lekker...

Juist omdat het er op lijkt dat er geen circulatie meer is (als de motor uit staat zou er sowieso een klep in het gassysteem zijn die er voor zorgt dat het circuit dicht gaat) zou de waterpomp heel logisch klinken. Zal ze nog eens bellen...
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 nov 2008 20:58
Auto: C5 tourer V6 HDI Biturbo Exclusive 3.0
Opties: Vollausstattung
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 195002,09
Kleur: grjis
Locatie: Heede /Ems Dld
Blijft natuurlijk de vraag: wat kan en wil je zelf en heb je er de mogelijkheden toe.
Grüß
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt voort als de vreugde over de lage prijs al is verdwenen.
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2016
Lid geworden op: 28 mei 2006 15:21
Auto: C5 V6 Break by Carlsson
Opties: Geschifte bestuurders optie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Phase: 1
Organummer: 09739
Productienummer: 0579
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200K +
Kleur: EYTC
Locatie: Onder de rook van Boxmeer
Gebruikersavatar
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
In principe kan ik alles zelf maar ik ga niets zelf doen omdat ik er gewoon de tijd niet voor heb en in mijn vrije tijd genoeg andere dingen heb die moeten gebeuren.

Maar wat ik niet kan is goed bepalen wat nu het probleem is. Een koppakking vervangen lijkt me niet het probleem van het oververhitten op te gaan lossen. Eerst moet helder zijn waardoor dat komt voordat er echt bepaald kan worden welke reparaties nodig zijn toch?
2004 Citroen C5 3.0 V6 by Carlsson
1998 BMW R1200C Classic, Elfenbein, blue leather, voor de fun
1971 Land Rover 88 Series IIa, voor in de modder
Hiervoor: 1x BX, 2x Xantia, 1x C5 Break, 1x C8, 2x Octavia lease bakjes en van thuis uit alles gereden vanaf de (echte) DS...
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Lastig dilemma hoor! Allereerst zou ik willen zeggen dat je zo’n uniek exemplaar nooit meer terug vindt dus elke investering die je in deze auto doet is weliswaar emotioneel gedreven maar binnen dat gegeven wel een overwogen investering!

Ten tweede is de huidige markt in goeie (en trouwens ook niet zo’n goeie) occasions nog steeds helemaal overspannen dus alles wat je eventueel in de plaats voor je huidige terug koopt is sowieso duur! Ook al is het maar een -laten we zeggen- C 4 van het eerste type met automaat en krachtige motor.

En dan is er de tendens bij garages dat ze liever iets laten inruilen waarvan ze de onderdelen duur verkopen en dan een winkeldochter tegen huidige marktwaarde aan je verkopen ipv lastige reparaties uit te voeren.

Mijn gedachte zou zijn: ga naar een echte specialist en vraag een offerte voor diagnose en evt reparatie die daaruit voortvloeien. Je behoudt zo je unieke wagen die dan hopelijk weer wat jaartjes mee kan en wellicht bespaar je nog op het alternatief van inruilen en iets anders uitzoeken.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Berichten: 4923
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Gebruikersavatar
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
AaronKers schreef:Wat evt kan waterpomp die niet werkt? Thermostaat die dicht blijft? Lijkt mij sterk dat je probleem in het LPG systeem zit.
Scherpe opmerking als alle andere zaken in orde zijn, zou niet de eerste keer zijn dat de waaier van de pomp of losgelaten is, of opgevreten door cavitatie. LPG gasbellen in het koelsysteem kunnen cavitatie veroorzaken, maar ook verouderde koelvloeistof, de vraag is dan ook, wanneer is de kvs ververst en wanneer is de pomp voor het laatste vervangen?

Los van het bovenstaande, de vraag koppakking of revisie, kun je het beste beginnen met een inventarisatie van de benodigde onderdelen, grote kans dat niet alles meer leverbaar is of heel erg prijzig.
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik heb met mijn XM ooit oververhittingsproblemen gehad, uiteindelijk bleek de radiator verstopt. Je weet maar nooit.
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
Gebruikersavatar
H_H
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
Berichten: 3069
Lid geworden op: 12 feb 2013 15:44
Auto: C5 tourer 2.7 V6 HDi Exclusive automaat
Opties: stoelmassage, park assist, etc. etc.
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 305.000
Kleur: Gris
Locatie: Eindhoven
Gebruikersavatar
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster
C5HDI110 schreef:
AaronKers schreef:Wat evt kan waterpomp die niet werkt? Thermostaat die dicht blijft? Lijkt mij sterk dat je probleem in het LPG systeem zit.
…..
Los van het bovenstaande, de vraag koppakking of revisie, kun je het beste beginnen met een inventarisatie van de benodigde onderdelen, grote kans dat niet alles meer leverbaar is of heel erg prijzig.

Dat is inderdaad ook nog een overweging ja! Hopelijk wordt die overweging meegenomen in een goeie diagnose van de situatie door een garagebedrijf. Maar NFP en lastig te vinden onderdelen op de 2e hands markt zijn inmiddels wel een serieus probleem voor dit soort wagens van deze leeftijd.
Toen:
Axel GS break CX 2.5 turbodiesel, airco CX 2.0 benzine, leer, chroom BX BX break blauw Xantia 2.0 benzine berline Xantia 1.9 sd break(75 pk niet te doen!!) XM 2.0 benzine break groen metalic Berlingo diesel busje(heerlijke auto) Berlingo multispace 1.4
C5 break 2.0 HDI automaat exclusive 2003 C5 Break V6 Excl. 2002 Nu: C5 tourer 2.7 hdi Excl. & Xantia i.8 16V berline
Plaats reactie