Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.

C5club Fan


Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:53
Auto: Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 246000
Kleur: grijs metallic
Locatie: Kunrade - Voerendaal
Hallo allemaal,
Ik heb onlangs een THP Tourer automaat gekocht met 170.000 km ui 2013. Als vervanger van mijn Tourer 2 liter diesel uit 2009 met iets meer dan 300.000km. Geen benul van de slechte roep van de THP, daar kwam ik pas achter toen de auto op de oprit stond. Gekocht mede omdat de eis is, en automaat en hydraulisch veersysteem. De THP motor blijkt 30.000 km terug een nieuwe ketting en HD pomp te hebben gekregen. De auto rijdt goddelijk, alles werkt prima. Alleen het olieverbruik is 1 lier op 1200 km. Daar kan ik best mee leven, ik rijd max 15.000 km per jaar. Wat kan ik verwachten, kan ik hier zonder zorgen nog een paar jaar mee rijden denken jullie?
Het liefst zou ik een diesel 2.0 HDI kopen met max 200.000 km. Daar kan ik echter niet aankomen.
Gewoon maar doorrijden of een oudere benzine kopen?
Wat is wijsheid?
Lex
Ik heb onlangs een THP Tourer automaat gekocht met 170.000 km ui 2013. Als vervanger van mijn Tourer 2 liter diesel uit 2009 met iets meer dan 300.000km. Geen benul van de slechte roep van de THP, daar kwam ik pas achter toen de auto op de oprit stond. Gekocht mede omdat de eis is, en automaat en hydraulisch veersysteem. De THP motor blijkt 30.000 km terug een nieuwe ketting en HD pomp te hebben gekregen. De auto rijdt goddelijk, alles werkt prima. Alleen het olieverbruik is 1 lier op 1200 km. Daar kan ik best mee leven, ik rijd max 15.000 km per jaar. Wat kan ik verwachten, kan ik hier zonder zorgen nog een paar jaar mee rijden denken jullie?
Het liefst zou ik een diesel 2.0 HDI kopen met max 200.000 km. Daar kan ik echter niet aankomen.
Gewoon maar doorrijden of een oudere benzine kopen?
Wat is wijsheid?
Lex
Berichten: 454
Lid geworden op: 15 mar 2019 22:19
Auto: C5 berline 2.0i 16v Exclusive
Opties: Alarm, Xenon en blijkbaar dubbelglas :)
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 11305
Productienummer: 0134
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 312000
Kleur: Noir Perla Nera Nacre
Locatie: Lelystad
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Toevallig heb ik ook pas een THP gekocht, de 2e al (de 1e heeft de dealer verziekt en terug betaald).
Het is dat ik goed zelf kan sleutelen en gewoon rekening mee houd dat er ooit een motorwissel nodig is, kan ik het risico nemen, voor een leek zou ik een THP echt niet aanraden. Maar goed daar is het nu te laat voor, je heb de auto al gekocht en er is al het nodige aan gedaan, ketting en pomp, daarmee kun je nog wel even mee vooruit, als je het onderstaande strak opvolgt.
- Geen E10 tanken!!!, tank Shell V-power98 of andere premium Octaan98 benzine
- Elke 15K olie verversen met spoeling (Castrol Engine shampoo bijvoorbeeld)
- Gebruik de juiste olie, 0W30 (ACEA C2, PSA B71 2312), ik heb een voorkeur voor: Shell Helix Ultra Prof AP L 0W30
- Elke 30K bougies vervangen!!!
- Niet laag in toeren rijden, automaat en THP is wat dat betreft een slechte combinatie, schakel handmatig terug, probeer min 2500rpm aan te houden.
Eigenlijk kan ik wel een hele pagina volschrijven
Het is dat ik goed zelf kan sleutelen en gewoon rekening mee houd dat er ooit een motorwissel nodig is, kan ik het risico nemen, voor een leek zou ik een THP echt niet aanraden. Maar goed daar is het nu te laat voor, je heb de auto al gekocht en er is al het nodige aan gedaan, ketting en pomp, daarmee kun je nog wel even mee vooruit, als je het onderstaande strak opvolgt.
- Geen E10 tanken!!!, tank Shell V-power98 of andere premium Octaan98 benzine
- Elke 15K olie verversen met spoeling (Castrol Engine shampoo bijvoorbeeld)
- Gebruik de juiste olie, 0W30 (ACEA C2, PSA B71 2312), ik heb een voorkeur voor: Shell Helix Ultra Prof AP L 0W30
- Elke 30K bougies vervangen!!!
- Niet laag in toeren rijden, automaat en THP is wat dat betreft een slechte combinatie, schakel handmatig terug, probeer min 2500rpm aan te houden.
Eigenlijk kan ik wel een hele pagina volschrijven


C5club Fan


Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:53
Auto: Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 246000
Kleur: grijs metallic
Locatie: Kunrade - Voerendaal
Veel ellende, heb ik gelezen. Maar hoe zijn de verwachtingen in het algemeen bij een auto zoals die van mij. Volgens mij al een gemodificeerde uitvoering en daarna nieuwe ketting en HD pomp. En elke 1200 km een liter Total Quartz Ineo first.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Lees daarover de informatie na.
Olieverbruik van een thp kan door enkele oorzaken komen, geen ervan is erg positief voor zover ik weet.
Als er nog een respijtoptie in je aankoopcontract zit, daar gebruik van maken?
Olieverbruik van een thp kan door enkele oorzaken komen, geen ervan is erg positief voor zover ik weet.
Als er nog een respijtoptie in je aankoopcontract zit, daar gebruik van maken?

C5club Fan


Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jan 2015 16:53
Auto: Tourer
Opties: Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2014
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 246000
Kleur: grijs metallic
Locatie: Kunrade - Voerendaal
Ik heb de C5 nu een 8 maanden. Zoals gezegd 1 liter olie op 1200 km. Ik tank altijd Aral Ultimate 102, olie Total 0W30 ACEA 1 First. Dat laatste is alleen voor bijvullen 7 liter tot nog toe. Stel ik rij door, wat kan er fout gaan de komende 25.000 km. De auto rijdt fantastisch, een andere auto met deze rijkwaliteit kan ik niet vinden. Diesels allemaal hoge km standen, of geen hydraulisch veersysteem.
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 nov 2015 17:32
Auto: C5 1.6 HDiF
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
Locatie: Rotterdam
Met Aral Ultimate 102 en olie goed op peil houden ben je al goed bezig
Een THP waar iets mis mee is, dat merk je heel snel, als de auto nu goed rijd en je houd het goed bij met de aanbevolen punten, dan kun je het nog wel even uitzingen met deze auto. In de toekomst kun je een inlaatreiniging en ketting wissel verwachten, elke 80K ongeveer, e.e.a. afhankelijk van je rijstijl en opgegeven punten. In lage toeren rijden is echt funest voor deze motor, dat heeft extra stress op de ketting en vervuiling in de motor, met een automaat heel listig, probeer echt 2500rpm aan te houden.

Een THP waar iets mis mee is, dat merk je heel snel, als de auto nu goed rijd en je houd het goed bij met de aanbevolen punten, dan kun je het nog wel even uitzingen met deze auto. In de toekomst kun je een inlaatreiniging en ketting wissel verwachten, elke 80K ongeveer, e.e.a. afhankelijk van je rijstijl en opgegeven punten. In lage toeren rijden is echt funest voor deze motor, dat heeft extra stress op de ketting en vervuiling in de motor, met een automaat heel listig, probeer echt 2500rpm aan te houden.