C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Nieuwe bollen met ventiel

Bericht door WilC5 »

Aangezien mijn vering niet meer helemaal was wat het wezen moest en wat vragen hier op het forum leek het vervangen van de 4 bollen van mijn break een noodzakelijke stap naar verbetering.

Na wat rondgekeken te hebben voor nieuwe bollen kwam ik op zijn goedkoopst tegen de 360 euro uit, en dan ging het om bollen die niet door iedereen als erg goed gemaakt worden gezien, Ze zouden na korte tijd alweer gas kwijt raken, vanwege een enkele membraan.

Eerst kwam dus de gedachte op om net als Kees05 en met hulp van iemand met een draaibank mijn originele bollen van vulnippels te voorzien en ze weer op de voorgeschreven druk te brengen. Al zoekende kwam ik de volgende videos tegen:
Het installeren van de ventielen/nippels
en
Het wisselen van de bollen.

Via die videos kwam ik op het spaanse xantiaclub forum. Daar vond ik de maker van bovenstaande videos. Na enig overleg besloten van hem opgekalefaterde bollen te kopen en ze ook door hem te laten monteren. Dit laatste voornamelijk doordat ik twijfels had over welke sleutel aan te schaffen voor het losdraaien van de oude bollen. Ik was bang een te zwakke sleutel te kopen, dat deze zou breken en dat ik nogmaals geld in een tweede sleutel zou dienen te investeren.

De bollen hebben me per stuk 38 gekost, het zijn gecheckte originele citroen bollen. Daar kwam nog bij 1 euro per bol voor een rubber pakking, en 5 euro voor de montage. Totaal 44 euro per bol.
Na checken van mijn oude bollen bleken ze alle vier nog prima te hergebruiken en kreeg ik per bol 10 euro terug. Dus de 4 nieuwe bollen gemonteerd en wel hebben me 4x34=136 euro gekost.

Mijn madamme veert weer als een jongedame en ik rij weer prinsheerlijk rond.

Hier nog wat fotos van de nieuwe bollen en een foto van de oude bollen met de nog aanwezige druk. Het drukverlies per bol lag ergens tussen de 20-25%.
5 (1).jpg
3 (1).jpg
3 (2).jpg
5 (2).jpg
De bovenste 2 bollen zaten achteraan, de onderste 2 voorin.
De achtersten zouden 44 bar moeten hebben, de voorste 57 bar.

Deze man weet heel veel van bollen en werkt erg secuur en netjes, gaf bovendien nog een jaar garantie op de nieuwe bollen. Ik heb gevraagd of hij eventueel verstuurt naar buitenland en dat is mogelijk, no problemo.

Wat mij betreft een aanrader!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Goed gedaan, Wil.
Je ziet, dat je pas weet hoe de vering is terug gelopen,
als je verse bollen erop zet.
Groet,
Kees.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Ja, ik had zo mijn twijfels, maar had ik het toch goed gevoeld dat langzaam verminderende zweefvermogen.

Binnenkort nog LDS verversen, benieuwd of ik dat ook ga merken.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Ik heb het laatst laten meten, in m'n post heb ik de waarde's geplaatst.
De viscositeit was terug gelopen (dunner), dit heeft invloed op de demping.
Ook daar zal je verschil in merken.
Groet,
Kees.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Vandaag de LDS ververst. De oude LDS die eigenlijk niet helemaal oud was, want sinds aankoop twee maal een liter bijgevuld ivm verschillende reeds gerepareerde lekken. Heb al begrepen dat mengen van oude en nieuwe LDS geen goed idee is.

De LDS die afgetapt is had een kleurtje van slappe koffie, de nieuwe LDS is veel lichter, meer een kleurtje bakkie thee.

Heb net proefrit gemaakt en ik merk wederom verbetering, veert weer wat zachter. Met de verse LDS icm de nieuwe bollen heb ik nu echt het zweefgevoel wat ik zocht toen ik deze wagen kocht.

Helaas het vat nog niet vervangen, dat is voor nu een toekomstplan. Voor nu gaat alles een stuk lekkerder en ben ik uiterst tevreden.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 141
Lid geworden op: 22 jul 2019 15:53
Auto: c5II break exclusive
Opties: automaat, pack parking, navidrive, beige matinal, JBL, schuifdak, afneembare trekhaak, AFIL
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: D
Phase: 2
Organummer: 10439
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 275000
Kleur: noir obsidien
Locatie: Zaltbommel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
WilC5 schreef:Na enig overleg besloten van hem opgekalefaterde bollen te kopen en ze ook door hem te laten monteren.
Excuus voor als ik iets over het hoofd zie of niet weet, maar woon je in Spanje of was je daar op vakantie?

Vind dit een mooie ontwikkeling. Iets wat destijds heel dichtgetimmerd was wordt nu even ambachtelijk omzeild met een metaaldraaibank ventiel en tap.
Spreekt deze man engels of frans of is er in NL al iemand die initiatieven aan het ontplooien is om dit te gaan doen?

Xantia en late Xm's hadden deze bollen, vandaar dat alle LHM eruit moet voor er LDS ingaat.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 581
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
@CitrohanC5:

Ik heb laatst hier een item geplaatst met de naam "Veerbol project" hierbij de link.
viewtopic.php?f=55&t=23298" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Over de bollen die op de latere XM en Xantia zaten, dat waren wel grijze bollen, maar gewoon met een plug, die eruit gedraaid kon worden.
Wel is het zo, daar daar andere membramen inzaten en ze zijn te herkennen aan de drie putjes rond de afsluit plug.
Bij XM-bollen zijn er 3 typen membraan, type D (= Desmopan), type U (= Urépan) en type M (= Multicouche).
De bollen met de drie kuiltjes hebben type M.
Groet,
Kees.
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 534
Lid geworden op: 14 mei 2019 10:16
Auto: C5 Break 2.0HDi 110pk
Opties: Geen :)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 405.000
Kleur: Grijs aluminium
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Hoi Citrohans.

Ja, ik woon al jaren in Spanje.
De man van de bollen kun je in het Engels benaderen. Zijn mail staat in 1 vd 2 videos, aan het einde.
Plaats reactie