Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Beste forumleden en Citroen vrienden.
Sinds een paardagen heeft mijn C5 last van een vreemd soort weggedrag.
Afgelopen maandag heb ik mijn elektronische stuurpomp moeten vervangen omdat deze defect was.
dit allemaal volgens het boekje gedaan en hij stuurt weer zoals het hoort.
De vering in de laagste stand. Het hele systeem afgetapt incl het veersysteem. Er kwam ruim 4 liter LDS vloeistof uit dus dit gezien de leeftijd en de km stand ook direct maar ververst.
Voertuig in de laagste stand. met de krik de rechter voorkant omhoog gezet en het rechter voorwiel gedemonteerd. Vervolgens de kunststof wielkuip eruit gehaald en de stuurpomp gedemonteerd en de nieuwe geplaatst en alles weer aangesloten. Vervolgens nieuwe LDS olie in het reservoir gedaan tot maximaal en toen de auto gestart. Even 5 minuten stationair laten draaien en toen de auto 10 keer van de laagste naar de hoogste stand laten gaan . stuurwiel ook ruim 10 keer van links naar rechts gedraaid en daarna de vering weer in de laagste stand gezet om het LDS nivo te controleren. Deze tussen min en max bijgevuld en daarna de auto weer in de normale rijhoogte gezet. Alles verder weer gemonteerd en vervolgens de weg op gegaan.
Nu zijn er twee vreemde dingen aan de hand.
1 hij is op een of andere manier veel stugger geworden en dat merk je voor al als je over een drempel gaat of over een hobbels en kuilen. De soepelheid waarmee dat voorheen ging is nu ver te zoeken.
2 met afremmen voel je dat hij naar links wil trekken . Je voelt dat ietsje in het stuur en hij duikt aan de linker kant dan ook iets naar beneden.
Ik moet we even erbij vermelden dat de twee stabilisatorstang verbindingsstokken versleten zijn en veel speling hebben. Deze ga ik maandag vervangen maar ik weet niet of de aanwezige klachten daarmee opgelost zijn.
De remmen zijn prima in orde en ben daar verder ook niet aan geweest.
Heeft iemand een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen ??
Met vriendelijke groet,
Sander van Dam
Sinds een paardagen heeft mijn C5 last van een vreemd soort weggedrag.
Afgelopen maandag heb ik mijn elektronische stuurpomp moeten vervangen omdat deze defect was.
dit allemaal volgens het boekje gedaan en hij stuurt weer zoals het hoort.
De vering in de laagste stand. Het hele systeem afgetapt incl het veersysteem. Er kwam ruim 4 liter LDS vloeistof uit dus dit gezien de leeftijd en de km stand ook direct maar ververst.
Voertuig in de laagste stand. met de krik de rechter voorkant omhoog gezet en het rechter voorwiel gedemonteerd. Vervolgens de kunststof wielkuip eruit gehaald en de stuurpomp gedemonteerd en de nieuwe geplaatst en alles weer aangesloten. Vervolgens nieuwe LDS olie in het reservoir gedaan tot maximaal en toen de auto gestart. Even 5 minuten stationair laten draaien en toen de auto 10 keer van de laagste naar de hoogste stand laten gaan . stuurwiel ook ruim 10 keer van links naar rechts gedraaid en daarna de vering weer in de laagste stand gezet om het LDS nivo te controleren. Deze tussen min en max bijgevuld en daarna de auto weer in de normale rijhoogte gezet. Alles verder weer gemonteerd en vervolgens de weg op gegaan.
Nu zijn er twee vreemde dingen aan de hand.
1 hij is op een of andere manier veel stugger geworden en dat merk je voor al als je over een drempel gaat of over een hobbels en kuilen. De soepelheid waarmee dat voorheen ging is nu ver te zoeken.
2 met afremmen voel je dat hij naar links wil trekken . Je voelt dat ietsje in het stuur en hij duikt aan de linker kant dan ook iets naar beneden.
Ik moet we even erbij vermelden dat de twee stabilisatorstang verbindingsstokken versleten zijn en veel speling hebben. Deze ga ik maandag vervangen maar ik weet niet of de aanwezige klachten daarmee opgelost zijn.
De remmen zijn prima in orde en ben daar verder ook niet aan geweest.
Heeft iemand een suggestie waar dit aan zou kunnen liggen ??
Met vriendelijke groet,
Sander van Dam
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je kunt eens proberen , de wagen een paar keer volledig laten zakken en volledig in de hoogste stand zetten, en het stuur ook een paar keer volledig en r draaien .
Berichten: 3646
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:06
Auto: Citroen met identiteit crisis (DS7)
Opties: Veel te luxe voor een bouwvakker
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160kkm
Kleur: Blanc Banquise
Locatie: 0227
Toch lucht in veersysteem?
Ontluchten met Lexia al gedaan?
Ontluchten met Lexia al gedaan?
Berichten: 579
Lid geworden op: 12 apr 2021 19:01
Auto: C5 Sedan Exclusive 3.0/24
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11671CJ
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 147200
Kleur: Rood/Metallic
Locatie: Haarlem
@ sander1972:
Ik denk, dat het raadzaam is, om er een LEXIA aan te hangen.
Waarschijnlijk heb je daar wat storingen instaan.
Omdat het hele systeem leeg was, heb je in eerste instantie na het vullen, wanneer je de eerste keer start toch, dat er overal lucht zit en daarom foutmelding van de druksensor krijgt.
Groet,
Kees.
Ik denk, dat het raadzaam is, om er een LEXIA aan te hangen.
Waarschijnlijk heb je daar wat storingen instaan.
Omdat het hele systeem leeg was, heb je in eerste instantie na het vullen, wanneer je de eerste keer start toch, dat er overal lucht zit en daarom foutmelding van de druksensor krijgt.
Groet,
Kees.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Sowieso kan het scheef wegduiken, als de remmen het normaal deden voor de operatie en verder niet zijn behandeld en er geen lds op de remschijf terecht is gekomen, niet zomaar ontstaan.
Een luchtbel in het veersysteem aan één kant klinkt dan als een logische mogelijke verklaring.
Een luchtbel in het veersysteem aan één kant klinkt dan als een logische mogelijke verklaring.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Kun je de auto in de rijstand met draaiende motor aan beide voorzijden even gemakkelijk inveren?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Inmiddels de stabilisator rammelstangen vervangen maar zonder gewenst resultaat. De auto danst nog steeds als een malle bij het nemen van een drempel bijvoorbeeld.
Wat mij wel is opgevallen is dat de vering met draaiende motor en in de rijstand aan de voorzijde heel slap aanvoelt in vergelijking met de achterkant.
Zouden de veerbollen aan de voorzijde het probleem kunnen zijn ? Dit verklaart ook misschien het scheeftrekken met remmen ?? Schijven en blokken zijn 100% en droog en schoon .
Iemand nog suggesties ?
Wat mij wel is opgevallen is dat de vering met draaiende motor en in de rijstand aan de voorzijde heel slap aanvoelt in vergelijking met de achterkant.
Zouden de veerbollen aan de voorzijde het probleem kunnen zijn ? Dit verklaart ook misschien het scheeftrekken met remmen ?? Schijven en blokken zijn 100% en droog en schoon .
Iemand nog suggesties ?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de bollen eens testen.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Lucht in het veersysteem klinkt nog steeds als een plausibele verklaring.
Als de voorzijde in te drukken is,druk je óf de veerbol in, óf de luchtbel in het betreffende deel van het veersysteem.
Deinen betekent geen werking van de schokdemper, dat wijst eerder op lucht.
Heb je een onverwachte stijging of daling van het lds niveau gezien? Dat zou kunnen wijzen op een lekkende veerbol.
Als de voorzijde in te drukken is,druk je óf de veerbol in, óf de luchtbel in het betreffende deel van het veersysteem.
Deinen betekent geen werking van de schokdemper, dat wijst eerder op lucht.
Heb je een onverwachte stijging of daling van het lds niveau gezien? Dat zou kunnen wijzen op een lekkende veerbol.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Wel een daling in het lds nivo. Op rijhoogte stond het nivo tussen min en max. En nu sinds kort op iets boven min. Geen uitwendige lekkage waarneembaar in het hele systeem. Ik heb wel 2 ontluchtings nippels gezien
Eentje op de achteras en eentje op de rechter veerpoot. Beide nippels zitten op een verdeelblokje waar de stalen hydroliek leidingen zich vertakken.
P.s. ik heb geen sport stand op mijn veersysteem oid. Gewoon twee knoppen achter de versnellingspook voor omhoog en naar beneden.
Eentje op de achteras en eentje op de rechter veerpoot. Beide nippels zitten op een verdeelblokje waar de stalen hydroliek leidingen zich vertakken.
P.s. ik heb geen sport stand op mijn veersysteem oid. Gewoon twee knoppen achter de versnellingspook voor omhoog en naar beneden.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
als de bol stuk is gaat de olie zich in de bol verzamelen.
als je de bol eraf doet en er komt veel olie eruit is deze stuk.
als je de bol eraf doet en er komt veel olie eruit is deze stuk.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Zouden die ontluchtingsnippels er iets mee te maken kunnen hebben ?
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Ik denk het net.

C5club V.I.P.


Berichten: 7539
Lid geworden op: 01 apr 2013 00:12
Auto: C5 2.0 16V VTR Break + Ligne Business break
Opties: Garage René matten, dimbaar STOP lampje
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10363
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 470000
Kleur: Sable de Langrune
Locatie: 0182
Als je goed ontlucht hebt en een bol is stuk, dan is de auto aan die kant niet meer in te drukken.

C5club Fan


Berichten: 52
Lid geworden op: 01 dec 2019 19:42
Auto: C5 Berline 2.0 16v Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
kilometerstand: 200000
Kleur: Zilver grijs metalic
Maar wat zou ik dan verkeerd gedaan kunnen hebben. Het probleem is ontstaan nadat ik de stuurpomp vervangen heb en ook de lds olie heb ververst. Daarvoor was er helemaal niets mee aan de hand en reed rij heerlijk soepel en voelde je geen oneffenheden op de weg maar nu heb je ongeveer een niergordel nodig...
Ik ben als volgt tewerk gegaan mbt het vervangen van de stuurpomp.
Auto op de laatste stand en dop van lds reservoir eraf.
Krik onder de rechter voorkant en wiel gedemonteerd.
Stuurpomp verwijderd en ook alle LDS olie eruit laten lopen.... iets meer dan 4 liter.
Nieuwe stuurpomp geplaatst. LDS reservoir gevuld met verse LDS olie tot max en de auto gestart. LDS nivo in de gaten gehouden en steeds bijgevuld. Stuur ongeveer 10 keer naar links en rechts gedraaid en ook de rijhoogte een keer of 10 van maximaal naar minimaal gedaan. Daarna op rijhoogte het LDS nivo tussen min en max bijgevuld. De dop er weer op gedraaid en ik ben gaan rijden. En vanaf dit moment is comfort ver te zoeken.
Zou ik het systeem met de ontluchtingsnippels nog moeten ontluchten ?? En wat is de werkwijze daarbij ??
Stuurbekrachtiging werkt weer super btw en de hoogte regeling werkt ook naar behoren.
Alleen met oneffenheden is en blijft het een drama en de voorkant van de auto is veel soepeler met inveren dan de achterkant.
Ik dacht dat versleten veerbollen als gevolg hebben dat hij heel soepel word ipv stugger ? Of begrijp ik het dan verkeerd ??
Groetjes
Sander
Ik ben als volgt tewerk gegaan mbt het vervangen van de stuurpomp.
Auto op de laatste stand en dop van lds reservoir eraf.
Krik onder de rechter voorkant en wiel gedemonteerd.
Stuurpomp verwijderd en ook alle LDS olie eruit laten lopen.... iets meer dan 4 liter.
Nieuwe stuurpomp geplaatst. LDS reservoir gevuld met verse LDS olie tot max en de auto gestart. LDS nivo in de gaten gehouden en steeds bijgevuld. Stuur ongeveer 10 keer naar links en rechts gedraaid en ook de rijhoogte een keer of 10 van maximaal naar minimaal gedaan. Daarna op rijhoogte het LDS nivo tussen min en max bijgevuld. De dop er weer op gedraaid en ik ben gaan rijden. En vanaf dit moment is comfort ver te zoeken.
Zou ik het systeem met de ontluchtingsnippels nog moeten ontluchten ?? En wat is de werkwijze daarbij ??
Stuurbekrachtiging werkt weer super btw en de hoogte regeling werkt ook naar behoren.
Alleen met oneffenheden is en blijft het een drama en de voorkant van de auto is veel soepeler met inveren dan de achterkant.
Ik dacht dat versleten veerbollen als gevolg hebben dat hij heel soepel word ipv stugger ? Of begrijp ik het dan verkeerd ??
Groetjes
Sander